Idéer og planer for datainnsamling, analyse og evaluering:
- Gamification av problemområde
- Synliggjøring av bidrag
- Gjør noe med plass og tilgjengelighet
- Spørreundersøkelse
- Dokumentstudier
- Semistrukturerte intervjuer
- Redusere eget matsvinn
#tyggepåden sin problemstilling og konsept
-
Hvordan motivere beboere på Blindern Studenterhjem til å redusere eget matsvinn i deres begrensede handlingsrom?
-
Konsept: Balanse
-
Formkonsept: Vekten
#tyggepåden sin plan for datainnsamling:
- Dokumentstudie av en allerede eksisterende løsning ved å dra på ekskursjon samt utføre et intervju med en domeneekspert fra ByKuben (Oslo Kommune - Oslos senter for byøkologi). https://www.oslo.kommune.no/miljo-og-klima/bykuben/#gref
- Bruke transkripsjon, tematisk analyse og Affinity Diagram for å finne problemstilling og kunne utlede krav og behov
- Semistrukturerte intervjuer
#tyggepåden sin plan for evaluering:
-
Enkle brukertester med direkte observasjon og Think-Aloud metodikk av en enkeltperson for å kunne analysere og evaluere prototyper.
- Fokus på om løsningen har riktig funksjonalitet, er enkel å bruke og løser det faktiske problemet.
- Bakgrunn for ny iterasjon.
#tyggepåden sin plan for målgruppe:
- Enkeltperson på Blindern studenterhjem.
#tyggepåden sine prototyper:
- Godterimaskinen
Denne prototypen består av fire søppelkasser: 3 av
disse er sortering, og en er vanlig rest. Du kan alltid
velge å kaste søppel i vanlig restavfall, men det er
kun ved bruk av sorterings søppelkassene at man
får godteri som belønning. - Globusen
Prototypen handler om bevisstgjøring av sine
søppelvaner på en litt “dramatisk måte”.
Prototypen er ment å implementere en vekt I
søppelkassa som skal måle mengde søppel kastet I
løpet av en uke, hvor dette er koblet opp mot et
“mål” så man stiller inn og en indikator, altså
globusen, som progressivt vil bli rødere jo
nærmere man kommer gjennomsnitt søppel. Altså
egentlig en måte å visualisere mengden søppel. - Resirkuleringsautomaten
1. Studentkortet skannes på
resirkuleringsautomaten. 2. Colaflasken scannes
ved bruk av koden på flasken ( som i en
pantemaskin). 3. Du får poeng og informasjon
om hva det faktisk betyr at du tok dette valget. 4.
Informasjonen lagres på appen. Her får jeg informasjon om hvilken betydning dette har for miljøet både dette ene bidraget og totalen siden du lastet ned appen og begynte å gjenvinne. Bruker får også opp hva du har bidratt med sammenlignet med andre på Blindern, gitt at jeg selv har samtykket til å dele min data. Det er kun de andre som har samtykket til å dele data som jeg blir sammenlignet med. På sikt kan man konkurrere med andre studenthjem i SIO -
Matboksen
Denne prototypen er en matboks. Den vet når den
er fylt med mat eller er tom, og registrerer når det
er restemat som kan hentes fra kjøkkenet. Den gir
deg derfor beskjed (med vibrering/lyd eller lys)
rundt lunsjtider hvis den allerede har mat i seg som
trenger å spises opp. Den gir også beskjed dersom
noen i facebook-gruppen for bokollektivet har lagt
inn en melding om at det finnes restemat påkjøkkenet, så er det bare å fylle den opp til neste dag.