ZOMY

Norge er et land med utallige mengder med minoriteter fra ulike land. Med et så rikt mangfold, er det mange som støtter på diverse utfordringer på ulike arenaer.

Forestill deg å ikke kunne forklare legen din hvor du har vondt? Eller å gå rundt og ikke kunne finne frem veien til destinasjonen din fordi du ikke kan spørre om hjelp? Å lære seg et nytt språk er en vanskelig prosess for mange, samtidig som det er et av de viktigste faktorene når det kommer til inkluderingen i ethvert samfunn. Vi i ZOMY ønsker å bidra til et mer muntlig og engasjerende norskopplæring for å forenkle det daglige livet til Norges minoritetsbefolkning.

 

Bildet kan inneholde: begivenhet, moro.
Fra venstre, Mohamed, Olga, Jenny og Zaneta

 

Målgruppen

Målgruppen vår er folk som deltar på norskopplæring og de som ønsker å lære norsk. Vi har snakket med flere deltakere og har bestemt oss for å gå videre med de som er på nivå 3 (Udir sin forklaring på hva nivå 3 omfatter). Under vår observasjon fant vi ut at flere syns det er vanskelig med den muntlige siden av språket. 

“Jeg er på nivå 3 skriftlig, men jeg ligger ikke på det samme når det gjelder muntlig. ”- E.

Vi har gått videre med dette utsagnet og vi vil derfor lage et produkt som bidrar til mer muntlig aktivitet. 

 

Datainnsamling

Hittil har vi benyttet undersøkelsesmetoder som intervju og observasjon. Vi valgte å intervjue folk som har tatt norskopplæring først og oppdaget et felles problem som alle intervjuobjekter opplevde- manglende muntlig øvelser i norsk kurs. Deretter hadde vi deltakende observasjon i Språkkafe Deichmanske bibliotek.

Språkkafe deler deltakere i 3 nivåer og tildeler spill rettet mot spesifikk nivå. Vi deltok som nivå-3 og opplevde at deltakere var engasjert i spillet og holdt samtale gående selv om de hadde vansker i snakking. Videre i pausen utførte vi ustrukturert intervju med deltakere fra varierende nivåer. Flere på nivå-1 syntes at spillet var for utfordrende ettersom de hadde lite ordforråd. Noen på nivå-3 mente at spillet var gøy, men hjalp ikke så mye med deres muntlig kompetanse. De hadde ønsket mer trening i setningsbygning. 

Vi har da kommet fram til denne problemstillingen:

“Hvordan kan vi bidra til økt muntlig deltakelse i norskopplæringen?”

 

Visjon og Konsept

Vår visjon er å utvikle et interaktivt spill som tilrettelegger sosiale aktiviteter der deltakere blir bedre kjent og er motivert til å kommunisere mer på norsk. Med disse ordene mener vi å gjøre norsk språk mer engasjerende, deltakende og imøtekommende med målgruppens behov. Målbildet vårt er StoryCubes som er foreslått av en deltaker i Språkkafe. StoryCubes er et utrolig enkelt og kreativt terningspill som inspirere til kreativ tenking.

Vi har dermed utviklet to hovedkonsepter som er kjernen i prototypen- historiefortelling og tilfeldighet. Historiefortelling vil hjelpe målgruppen med å øve på setningsbygning, og med tilfeldighet får målgruppen mulighet til å øve på et bredere omfang enn om det hadde blitt gitt statiske kombinasjoner.

 

Sluttresultat- StorySpin

3D modellering
3D modellering

Prototypen StorySpin har “Rulett” som form-konsept og skaper tilfeldighet som er et av konseptene våre. Det andre konseptet “Historiefortelling” realiseres av prototypen.

Prototypen inneholder 6 RFID-kort og hvert kort representerer en ordklasse: subjektiv, verb, adjektiv, pronomen, preposisjon, determinativ. Vi valgte de 6 ordklassene for det er de 6 mest brukte ordklasser. Brukerne trykker på knappen for å spinne rulett og kaster 3 kuler inni ruletten. Når ruletten stopper kan brukerne velge 3 kort som svarer til fargekodene til hullene kulene havner i. Videre kan brukerne skanne hvert kort på RFID-leser og et ord tilhører ordklassen fra selve kortet vil dukke opp på LCD-skjermen. Brukerne må da lage minst 2 sammenhengende setninger ut fra ordene (3 ord) de har fått. Dersom ordene er for vanskelig får brukere mulighet til å bytte ut ord maks to ganger per kort (ordklasse). Når det er neste persons tur, må personen bygge på forrige persons setninger, slikt lager brukerne en historie sammen.
StorySpin tillater brukere til å bygge på hverandres setninger og lage en historie sammen, som bidrar til økt muntlig deltakelse og interesse for språket i norskopplæring. 

Sluttresultat- StorySpin


 

Publisert 2. mars 2020 13:47 - Sist endret 15. feb. 2021 15:57