IN9370 – IKT og Globale Ulikheter

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Dette intensive, fire-ukers emnet handler om forholdet mellom informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og globale ulikheter av økonomiske, sosiale og andre strukturelle former. Opprinnelig sentrert om spørsmål om digital ulikhet, referert til som "det digitaleskillet", fokuserer forskningen nå på skade forårsaket av inkludering i digitale systemer, som overvåking, biometrisk grensekontroll og flere former av datavold. Emnet tilbyr konseptuelle og praktiskeverktøy for å forstå IKT og globale ulikheter i dagens verden, kjemper med de negative effektene av digital inkludering, samfunn, hvordan kjempe mot de negative effektene av digital inkludering, og utstyrer studentene med de nødvendige kritiske verktøy for å utvikle teknologier som kan overvinne slike problemer.

Hva lærer du?

Etter fullført emne kan dere:

  • Beskrive og kritisk sammenligne sentrale teorier om IKT og globale ulikheter, og bruke dem på fenomener av interesse i dette forskningsområdet,
  • Illustrere ulike perspektiver på forholdet mellom IKT og ulikheter, og belyse de ulike fasene som denne relasjonen har fått over tid,
  • Plassere debatter om IKT innenfor den nåværende konteksten av datakolonialisme og uønsket digital inkludering, ved å bruke forskjellige konseptuelle verktøy for å takle slike problemer på teoretiske, metodiske og praktiske måter,
  • Reflektere over rollen til ulike aktører i IKT i forhold til globale ulikheter, og diskutere hvordan private selskaper, myndigheter, mennesker og det sivile samfunnet samhandler i IKT-prosjekter,
  • Anvende et kritisk perspektiv på studie av ulikheter, forstå den sentrale rollen til digitale teknologier i datavold og urettferdighet, og bruke teorier fra emnet til å designe måter for å overvinne slike problemer.

PhD-spesifikke punkter:

  • Bruke ideer og begreper fra emnet til selvstendig teoretisering om IKT og ulikheter, og posisjonere deres argumenter innenfor IKT litteratur,
  • Bruke ideer og konsepter fra emnet for å bygge den teoretiske bakgrunnen for doktorgradsavhandlingenderes og artiklene som er omtalt i den.

Opptak til emnet

Ph.d.-kandidater ved UiO søker plass på undervisningen og melder seg til eksamen i Studentweb.

Hvis emnet har begrenset kapasitet, vil ph.d.-kandidater som har emnet i sin utdanningsplan ved UiO bli prioritert. Noen nasjonale forskerskoler kan ha egne regler for rangering av søkere til emner med begrenset kapasitet.

Ph.d.-kandidater som har opptak ved andre utdanningsinstitusjoner må innen angitt frist søke om hospitantplass.

IN5370 og IN9370 blir sett i sammenheng opp mot antall plasser under opptaket, og PhD-studenter med IN9370 i godkjent plan vil bli prioritert.

Ingen forkunnskaper om IKT og globale ulikheter kreves for å ta emnet. Emnet passer godt for studenter med et kritisk blikk på bruk av digitale teknologier i utviklingsspørsmål, i og utenfor det såkalte «Globale Sør», og som er interessert i både styrken og svakheter med IKT for utvikling.

Overlappende emner

Undervisning

Intensivt emne på fire uker, tre forelesninger (2 timer hver) per uke. Obligatorisk oppmøte på den første forelesningen.

Eksamen

Emnet vurderes med hjemmeeksamen, som teller 100% av den endelige karakteren. PhD-studenter registrert for IN9370 skal også levere to oppgaver, som vil bli vurdert som bestått eller ikke bestått.

Som eksamensforsøk i dette emnet teller også forsøk i følgende tilsvarende emner: IN5370 – IKT og Globale Ulikheter

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven blir gitt på engelsk, og du skal besvare eksamenen på engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 09:53:39

Fakta om emnet

Nivå
Ph.d.
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk