PSYC4330 – Klinisk nevropsykologi

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet fokuserer i hovedsak på klinisk nevropsykologi innen voksne populasjoner, men berører også spesifikke problemstillinger som omhandler barn, som for eksempel særlige hensyn ved nevropsykologisk utredning av barn (f.eks. barnets utviklingsbetingelser og utviklingshistorie). Emnet bygger på forkunnskaper i kognitiv psykologi, biologisk psykologi, kognitiv nevrovitenskap, og psykologisk testmetodikk og skal gi kunnskap om

  • Sentrale nevropsykologisk funksjonsområder, nevropsykologiske testmetoder, administrasjon av nevropsykologiske metoder og tolkning av nevropsykologiske testprofiler, inkludert utfordringer knyttet til fremmedspråklighet og fremmedkulturell bakgrunn.
  • Nevropsykologiske tilstander. Forelesninger gir en gjennomgang av sentrale patofysiologiske kjennetegn og kliniske manifestasjoner ved vanlig forekommende tilstander slik det er nærmere beskrevet under undervisning.
  • Nevropsykologisk behandling og kognitiv rehabilitering. Forelesninger om sentrale teorier, tilnærminger og metoder innen nevropsykologisk behandling og kognitiv rehabilitering av pasienter med nevropsykologiske funksjonsutfall etter skade eller sykdom. Psykologiske aspekter knyttet til tverrfaglig rehabilitering.
  • Ferdighetstrening: Gruppebasert ferdighetstrening i bruk av nevropsykologiske metoder. Trening i tolkning og rapportering av nevropsykologiske testprofiler med utgangspunkt i kasuspresentasjoner. I kasuspresentasjoner drøftes diagnostiske og behandlingsmessige konsekvenser på bakgrunn av anamnese og resultater fra nevropsykologisk undersøkelse. I noen grad trekkes også systematisk vurdering av psykiske symptomer og personlighet inn.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

Du skal kunne:

  • Forstå sammenhenger mellom normal nevropsykologisk funksjon og kognitive/emosjonelle konsekvenser av hjerneorganiske forandringer etter skader og sykdomstilstander.
  • Ha kjennskap til de vanligste sykdomstilstandene som medfører nevropsykologisk funksjonsforstyrrelse.
  • Differensiere mellom primært organiske versus psykologiske årsaker til symptomer og dysfunksjoner.
  • Forstå samspillet mellom somatiske og psykologiske faktorer for symptomutforming og funksjon.
  • Forstå psykologens rolle i tverrfaglig samarbeid om utredning og behandling av nevropsykologiske vansker.

Ferdighetsmål

Du skal kunne:

  • Selvstendig gjennomføre grunnleggende strukturerte nevropsykologiske utredninger som grunnlag for diagnostiske vurderinger og for å utarbeide behandlingsplaner med anbefalinger om videre tiltak og behandling/rehabilitering.
  • Tolke og presentere resultater fra en nevropsykologisk undersøkelse ut fra ipsative og normative vurderinger.
  • Gi tilbakemeldinger til pasient og henvisende instans om resultatet fra en nevropsykologisk utredning.
  • Skissere en rehabiliterings-/behandlingsplan basert på nevropsykologiske testresultater og en total klinisk evaluering.

Generell kompetanse

  • Forstå hjerne - atferd relasjoner i en klinisk nevropsykologisk kontekst.
  • Økt kompetanse i å kunne integrere nevropsykologiske resonnementer innenfor en bredere klinisk psykologisk sammenheng.
  • Vurdere når det er indikasjon for videre henvisning til spesialist i klinisk nevropsykologi.

Opptak til emnet

Emnet er forbeholdt studenter på 8. semester på profesjonsstudiet i psykologi. 

Obligatoriske forkunnskaper

Alle emner fra 1. semester til og med 6. semester.

Undervisning

I. Klinisk nevropsykologi - introduksjon og sentrale aspekter. Denne undervisningen vil i hovedsak være basert på forelesninger, men suppleres i seminargrupper.

  • Gjennomgang av de mest sentrale nevropsykologiske funksjonsområder og utredningsmetoder, samt prinsipper for tolkning av nevropsykologiske testresultater og testprofiler.
  • Nevropsykologi ved sentrale sykdomstilstander. Patofysiologi/sykdomslære og kliniske manifestasjoner. Nevropsykologiske utfallsmønstre ved vanlige nevrologiske og nevropsykatriske tilstander, inkludert:

    A) Evervede hjerneskader, inkludert traumatisk hodeskade og cerebrovaskulær sykdom

    B) Epilepsi

    C) Demenssykdommer

    D) Utviklingsforstyrrelser, inkludert lærevansker og sanseforstyrrelser

    E) Smertetilstander og nevreopsykologiske følgetilstander ved annen ikke-nevrologisk somatisk sykdom

    F) Nevropsykiatriske tilstander/psykiske lidelser, inkludert ruslidelser

  • Kognitive vansker ved vanlige psykiskelidelser (inkludert affektive lidelser).
  • Differensialdiagnostikk, inkludert premorbide og komorbide tilstander. Drøfting av hvorvidt symptombilder reflekterer primært hjerneorganiske eller psykologiske faktorer.

 

II. Nevropsykologisk behandling/intervensjon

  • Kognitiv trening med fokus på oppmerksomhet (f.eks. Attention Bias Modification (ABM)) og hukommelse, inkludert tema knyttet til studiedesign, virksomme faktorer, generalisering av effekt og økologisk validitet.
  • Nevropsykologisk rehabilitering rettet mot kognitive, sosiale og emosjonelle følgetilstander etter ervervede hjerneskader; evidensbaserte intervensjoner for bedring av spesifikke kognitive funksjoner og helhetlige tilnærminger (f.eks. Goal Management Training (GMT)).
  • Klinisk psykologisk behandling/psykoterapi tilpasset personens nevropsykologiske funksjon.

III. Seminarundervisning:

  • Kasuspresentasjoner med drøfting av nevropsykologiske testprofiler i tilknytning til ulike tilstandsbilder og diagnoser.
  • Observasjonspraksis/ferdighetstrening i nevropsykologiske anvendelse av nevropsykologiske testmetoder.

Obligatorisk oppmøte til seminarundervisning (85% tilstedeværelse). For å få godkjent obligatorisk aktivitet må man møte til seminarundervisning 7/8 ganger.

Adgang til undervisning

Godkjent obligatorisk aktivitet er kun gyldig i 3 semestre. 

Eksamen

Skoleeksamen av 5-timers varighet basert på kasuistikk, samt spørsmål fra pensum der 3 av 5 spørsmål skal besvares.

Tidligere eksamensoppgaver.

Hjelpemidler til eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk og dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Vi tilbyr ikke utsatt eksamen i dette emnet. Vi gjør unntak for studenter som venter barn.

Se også informasjon om å ta eksamen på nytt.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 13. juni 2024 21:09:58

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Vår og høst

Vår og høst

Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk