VEIL4001 – Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede (valgmodul)

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet omhandler veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere. Det legges vekt på utfordringer knyttet til overgangen fra å være lærerstudent til å være en utøvende lærer og på veiledning som bidrar til profesjonskvalifisering i utdanning og arbeidsliv. Det legges spesielt vekt på analyse og kritisk refleksjon, praktiske øvelser og verktøy for profesjonell utvikling. Bruk av digitale læremidler og utvikling av egen veilederpraksis inngår i studiet. 

Hva lærer du?

Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:

Kunnskap

Du

  • har innsikt i veiledning og profesjonskvalifisering med utgangspunkt i internasjonale, nasjonale og historiske perspektiver.
  • har kunnskap om veiledning og nye lærere til å bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • har forskningsbasert kunnskap til å analysere problemstillinger knyttet til veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • har kunnskap om digitale verktøy for veiledning og profesjonell utvikling av lærerstudenter og nyutdannede lærere.

Ferdigheter

Du

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med utgangspunkt i kunnskap om aktuelle teorier, metoder og fortolkninger knyttet til lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • kan forholde deg analytisk og kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i egen veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere i samsvar med profesjonsetiske normer.
  • kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til veiledningsprosesser rettet mot lærerstudenter og/eller nyutdannede lærere.
  • kan anvende digitale verktøy i veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere.

Generell kompetanse

Du

  • kan analysere og forholde deg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om lærerstudenter og nyutdannede lærere samt anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer.
  • kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til veiledningsprosesser rettet mot lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • kan planlegge og kritisk vurdere bruk av digitale verktøy i veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere.

Opptak til emnet

Lokalt opptak via søknadsweb

Obligatoriske forkunnskaper

Søkere må ha bestått grunnmodulen VEIL4000

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen er samlings- og nettbasert og går over ett semester, i alt tre samlinger à to dager. Studentene organiseres i grupper. Arbeid mellom samlingene er en integrert del av studiet, skal dokumenteres på læringsplattformen og danner utgangspunkt for systematisk arbeid på samlingene.

Undervisningen har obligatoriske forhold:

  • Deltakelse på samlingene (80% frammøte)
  • To arbeidskrav

Se semestersiden for mer informasjon.

Kun studenter som er tildelt plass på emnet har tilgang til undervisningsaktivitetene på emnet.

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:34:44

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk