SPED1200 – Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet skal gi en introduksjon til spesialpedagogiske forskningsmetoder og gjøre kandidatene i stand til å anvende forskningslitteratur i eget studiearbeid. Emnet inneholder følgende tema:

  • Oversikt over sentrale kvalitative og kvantitative forskingsdesign og metoder i spesialpedagogikk

  • Forskningens implikasjoner for praksis og betydning av praksis for spesialpedagogisk forskning

  • Etiske dilemma knyttet til forskning på og med sårbare grupper

  • Hvordan vurdere kvaliteten på forskning

Hva lærer du?

Kunnskaper

Etter fullføring av emnet skal du ha fått:

  • Kunnskap om spesialpedagogisk forskning, grunnleggende begreper og hvordan forskning er relatert til spesialpedagogisk praksis

  • Kunnskap om sentrale spesialpedagogiske forskningsdesign og -metoder herunder typiske kjennetegn på kvalitativ og kvantitativ forskning

  • Kunnskap om sentrale faser i en forskningsprosess

  • Kunnskaper om sentrale etiske dilemma i spesialpedagogisk forskning

Ferdigheter

Etter fullføring av emnet skal du:

  • Kunne lese og forstå spesialpedagogiske forskningsartikler

  • Kunne vurdere kvaliteten på spesialpedagogisk forskning ut fra utvalgte kriterier

  • Kunne redegjøre for sentrale etiske dilemma i spesialpedagogisk forskning

Generell kompetanse

Etter fullføring av emnet skal du:

  • Ha en grunnleggende innsikt i spesialpedagogiske forskningsmetoder og -prosesser

  • Ha innsikt i forholdet mellom forskning, spesialpedagogisk praksis og spesialpedagogisk kunnskapsutvikling

  • Kunne forholde deg kritisk til forskning og anvende forskningslitteratur i eget studiearbeid

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Skikkethetsvurdering

All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.

Emnet er i utgangspunktet forbeholdt studenter i bachelorprogrammet i spesialpedagogikk, men kan åpnes for enkeltemneopptak dersom kapasiteten tillater det.

Overlappende emner

Undervisning

Fellesforelesninger:

Undervisningen organiseres som fellesforelesninger. Det er obligatorisk oppmøte på første forelesning. De øvrige forelesningene er ikke obligatoriske

Seminarer:

Det er 3 obligatoriske seminarer til støtte i arbeidet med case/oppgaver/gruppeaktiviteter.

Obligatorisk aktivitet i undervisningen:

Det gis oppgaver som inngår i mappeeksamen.

Eksamen

Mappeeksamen der det skal inngå oppgaver fra alle sentrale temaer i emnet.

Tidligere eksamensoppgaver

Eksamensspråk

Norsk, dansk, svensk og engelsk

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Alle de enkeltstående arbeidene/komponentene i mappen må være godkjent for at eksamen skal godkjennes.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Kontinuasjonseksamen:

Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle eksamensforsøk.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 00:15:25

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk