SPED1200 – Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi en introduksjon til spesialpedagogiske forskningsmetoder og gjøre kandidatene i stand til å anvende forskningslitteratur i eget studiearbeid. Emnet inneholder følgende tema:
-
Oversikt over sentrale kvalitative og kvantitative forskingsdesign og –metoder i spesialpedagogikk
-
Forskningens implikasjoner for praksis og betydning av praksis for spesialpedagogisk forskning
-
Etiske dilemma knyttet til forskning på og med sårbare grupper
-
Hvordan vurdere kvaliteten på forskning
Hva lærer du?
Kunnskaper
Etter fullføring av emnet skal du ha fått:
-
Kunnskap om spesialpedagogisk forskning, grunnleggende begreper og hvordan forskning er relatert til spesialpedagogisk praksis
-
Kunnskap om sentrale spesialpedagogiske forskningsdesign og -metoder herunder typiske kjennetegn på kvalitativ og kvantitativ forskning
-
Kunnskap om sentrale faser i en forskningsprosess
-
Kunnskaper om sentrale etiske dilemma i spesialpedagogisk forskning
Ferdigheter
Etter fullføring av emnet skal du:
-
Kunne lese og forstå spesialpedagogiske forskningsartikler
-
Kunne vurdere kvaliteten på spesialpedagogisk forskning ut fra utvalgte kriterier
-
Kunne redegjøre for sentrale etiske dilemma i spesialpedagogisk forskning
Generell kompetanse
Etter fullføring av emnet skal du:
-
Ha en grunnleggende innsikt i spesialpedagogiske forskningsmetoder og -prosesser
-
Ha innsikt i forholdet mellom forskning, spesialpedagogisk praksis og spesialpedagogisk kunnskapsutvikling
-
Kunne forholde deg kritisk til forskning og anvende forskningslitteratur i eget studiearbeid
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Skikkethetsvurdering
All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Emnet er i utgangspunktet forbeholdt studenter i bachelorprogrammet i spesialpedagogikk, men kan åpnes for enkeltemneopptak dersom kapasiteten tillater det.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med UTVIT1500 – Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap (nedlagt).
Undervisning
Fellesforelesninger:
Undervisningen organiseres som fellesforelesninger. Det er obligatorisk oppmøte på første forelesning. De øvrige forelesningene er ikke obligatoriske
Seminarer:
Det er 3 obligatoriske seminarer til støtte i arbeidet med case/oppgaver/gruppeaktiviteter.
Obligatorisk aktivitet i undervisningen:
Det gis oppgaver som inngår i mappeeksamen.
Eksamen
Mappeeksamen der det skal inngå oppgaver fra alle sentrale temaer i emnet.
Eksamensspråk
Norsk, dansk, svensk og engelsk
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Alle de enkeltstående arbeidene/komponentene i mappen må være godkjent for at eksamen skal godkjennes.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen:
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.