SPED3300 – Psykososiale vansker og personlighetsutvikling
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Psykososiale vansker og personlighetsutvikling omfatter
- forståelsesformer, kjennetegn og teoretiske perspektiv
- risiko- og beskyttelsesfaktorer
- begreper og teoretiske perspektiver innen personlighetspsykologi
- sosial kompetanse
- psykisk helse og tidlig intervensjon
- observasjons- og kartleggingsmetoder
- tiltak og tiltaksevaluering på individ- og systemnivå
Hva lærer du?
Kunnskapsmål
Emnet gir kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og lærevansker sett i relasjon til alderstypisk læring og utvikling. Sentrale begreper og teorier innen de ulike vanskeområdene, nivåer av årsaksforklaringer (nevro-/biologisk, kognitivt og miljømessig) og læringsbetingelser kommer i søkelyset.
Man får innsikt i hvordan skole og barnehage kan tilrettelegge for læring og utvikling for (høyfrekvente) grupper med særskilte behov.
Deltakere skal kvalifisere seg for kartlegging, planlegging, undervisning/opplæring og evaluering av tiltak både på individ-, gruppe- og systemnivå.
Ferdighetsmål
Undervisningen skal bidra til at studentene utvikler ferdigheter som styrker evnen til å kunne
- reflektere over og kritisk vurdere fag- og forskningslitteratur
- kontemplere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet
- anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Det skal legges grunnlag for studentenes videre profesjonell utvikling gjennom kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Målet er at hun/han ut fra sin kompetanse skal kunne
- delta i spesialpedagogisk og tverrfaglig kartlegging
- planlegge og gjennomføre tiltak på individ og systemnivå
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Skikkethetsvurdering
All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Studenter må ha opptak til "Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - Påbygningsenhet" . Opptakskrav er en bachelorgrad som inneholder minimum 30 studiepoeng pedagogikk eller spesialpedagogikk. Dette inkluderer allmenn- og førskolelærer, barnevernspedagoger, praktisk-pedagogisk utdannet lærere (PPU) eller faglærer.
Overlappende emner
15 studiepoeng overlapp mot SPED3000 – Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv (nedlagt)
Hvis du ønsker å ta SPED3000 etter å ha bestått eksamen i SPED3300, vil du ikke få noe fritak og det vil innebære en studiepoengsreduksjon på 15 studiepoeng.
Undervisning
Undervisningen er lagt opp for å fremme kandidatens læring og inkluderer:
- forelesninger (sammen med SPED3000 – Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv (nedlagt))
- studentaktive metoder (seminar i gruppe)
Det er ikke obligatorisk oppmøte på undervisningen.
Eksamen
En individuell skriftlig 7 dagers hjemmeeksamen med oppgitt tema og muntlig eksamen. Muntlig eksamen fungerer justerende.
Ved ny eksamen/forbedring av karakter må både hjemmeeksamen og muntlig eksamen tas på nytt i det samme semesteret.
Innlevering i Inspera
Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen:
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.