Lektorprogrammet forbereder deg på mange ulike scenarioer i en lærerhverdag

– Mine beste minner fra studietiden er praksisperiodene. Det var da jeg virkelig følte meg som en lektorstudent.

Portrett av intervjuobjektet ute i naturen

Ahmed Reda fullførte Lektorprogrammet, studieretning fremmedspråk, våren 2019. I dag jobber han som lektor ved Ås videregående skole. Samarbeidet med veileder og skolen i praksis på Lektorprogrammet pekte ut Ahmeds karrierevei.

Praksisplassen ble arbeidssted

Da Ahmed skulle ut i de lengre praksisperiodene i studiet, ble han plassert nær eget bosted og gjennomførte dermed to praksisperioder ved Ås videregående skole.

– Samarbeidet var godt gjennom hele praksisperioden, og veilederen var til hjelp senere i studieløpet når jeg hadde spørsmål. Erfaringen du får av å stå med ryggen til tavla, er viktig for din fremtid som lærer. Det var i praksis jeg fant ut at læreryrket var for meg.

Lektorprogrammet gjør deg godt rustet til læreryrket

– Praksisperioden var dermed medvirkende til at du fikk den jobben du har i dag. Hvordan forberedte studiene deg ellers til arbeidslivet? – Studiene hjalp meg å oppnå faglig kompetanse og profesjonalitet. Flere vil påstå at den beste erfaringen en lektorstudent kan få, er via praksis, men studenten må komme til skolen med en sterk faglig kompetanse og profesjonalitet. Lektorprogrammet forberedte meg på mange ulike situasjoner og scenarioer i en lærerhverdag. Det er ikke noe studieprogram som kan forberede deg bedre til din arbeidshverdag som lærer enn Lektorprogrammet ved UiO.

Ahmed forteller videre at store deler av det han bruker i undervisningen, er fagkunnskap han tilegnet seg via lektorutdanningen. Alt fra romaner og noveller til fulle undervisningsopplegg. – Du vet ikke hva du har av teoretisk kunnskap, før du må lære noe bort til noen som ikke kan det.

– Det er ikke noe studieprogram som kan forberede deg bedre til din arbeidshverdag som lærer enn Lektorprogrammet ved UiO.

Få yrker som er mer givende enn læreryrket

Når vi spør Ahmed om hva som motiverer han mest i jobben, er han ikke i tvil. – Det er elevene. Å se en elev mestre en oppgave de har jobbet hardt med, det er det jeg liker best med jobben min. For meg er lærerhverdagen mer enn kun en jobb, det er min måte å gi tilbake til samfunnet på. Det er få yrker som er mer givende enn læreryrket.

Når det kommer til hva han ser som utfordringer, så er svaret de ofte skyhøye rettebunkene. Ahmed har allikevel lært seg at med god planlegging og fokus på oppgaven så er det overkommelig å komme seg igjennom bunkene. Han vil også rette fokuset mot kunstig intelligens (KI) som har gjort sin inntreden i klasserommet for fullt. – Akkurat nå er mye uklart, men vi som lærere har godt av å variere undervisningen vår for å unngå mulig misbruk av KI. Du må ikke lese de mest kjente verkene for å lære elevene om novelleanalyse. Tenk nytt.  

– Er det andre erfaringer eller kvalifikasjoner du tenker var utslagsgivende for at du fikk jobb på Ås? – Ås videregående sin visjon er som følger: et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode. Det at jeg er en førstegenerasjonsinnvandrer som underviser i sitt andre- og tredjespråk, gjenspeiler den mangfoldige elevgruppen.

Ahmeds 3 tips til studenter som skal ut i praksis

  • Nyt og utnytt tiden dere har i praksis.
  • Dere er til tider flere lærere i klasserommet, dere kan diskutere og lære av hverandre. Det blir mer ensomt i klasserommet når du begynner å jobbe, da er du den eneste voksenpersonen i rommet.
  • Lag så mange undervisningsopplegg som mulig, del med dine medstudenter.

 

Publisert 29. feb. 2024 15:00 - Sist endret 29. feb. 2024 15:10