Kirsti Engeliens masterstipend for lektorstudenter

Skriver du masteroppgave på Lektorprogrammet der målet er å utvikle eller utforske nye former for undervisning i skolen? Da kan du søke Kirsti Engeliens masterstipend på 10.000 kroner. Stipendet deles ut av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Målsettingen til prosjektet

Masteroppgaveprosjektet skal være innovativt og ha som målsetting å utvikle og/eller utforske nye former for undervisning i skolen. Det er en fordel om prosjektet omhandler bruk av digital teknologi i skolen eller utvikling av elevenes digitale kompetanse.

Søknadsfristen er 15. april.

Innhold i søknaden

Søknaden skal inneholde:

  • Navn, adresse, telefon og e-postadresse
  • Studieretning, navn på veileder, planlagt innleveringstidspunkt
  • Kort søknadsbrev der du gjør rede for
    • din motivasjon for å søke
    • hvordan ditt masteroppgaveprosjekt bidrar til å utvikle eller utforske nye former for undervisning i skolen
  • Prosjektbeskrivelsen for masteroppgaven

Søknaden skal leses og vurderes av en sammensatt komité med representanter fra ulike fagdisipliner. Det er derfor viktig at søknaden er forståelig og tydelig for lesere som ikke kjenner fagfeltet.

Merk søknaden «Masteroppgavestipend» og send den til lektorprogrammet@ils.uio.no

For mer informasjon, kontakt administrasjonen på Lektorprogrammet eller faglig leder av Lektorprogrammet Jonas Bakken.

 

Kirsti Engelien (1970–2022)Bildet kan inneholde: person, ansikt, hår, kinn, smil.

var lektor med hovedfag i historie. Hun var ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning i 20 år, og i ti av disse årene ledet hun universitetets lærer- og lektorutdanning. Hun var faglig leder av Lektorprogrammet fra 2013 til 2022.  Hun var også sterkt involvert i ProTed, Norges første senter for fremragende utdanning (SFU). Foruten å lede senteret i perioder, hadde hun også ansvar for utviklingsområdet Digitale læringsressurser. Hun drev omfattende forsknings- og utviklingsarbeid gjennom flere år på fire områder: integrerte studiedesign, partnerskap for framtidens lærerutdanning, ledelse og innovasjon i lærerutdanning, og historiedidaktisk kunnskapsutvikling. Gjennom strategisk ledelse la hun også grunnlaget for nye innovasjoner og tilhørende forsknings- og utviklingsprosjekter. Slik utviklet hun en bred innsikt i hvordan IKT kan bidra til å styrke studenters læringsforløp på campus og i skolen, og hvordan teknologi kan skape fleksible og innovative læringsmiljøer. Å forme framtidas skole var Kirstis visjon.

Publisert 4. mars 2024 14:05 - Sist endret 13. mars 2024 13:28