Spesialpedagogikk gir mange muligheter

Silje Marie Andersen fullførte Master i spesialpedagogikk, med fordypning i audiopedagogikk, våren 2020. Nå jobber hun som miljøterapeut på en spesialavdeling ved en barneskole i Oslo.

Bildet kan inneholde: smil, vindu, gul, bil, gatemote.

Bilde: privat

Være en samarbeidspartner for elevene

Silje jobber med en gruppe som består av unge elever som benytter seg av spesialpedagogisk tilrettelegging i skolehverdagen. Hennes viktigste arbeidsoppgave er å se elevene for dem de er og være deres samarbeidspartner på veien til å nå læringsmål med mestring og glede.

- For meg er det viktig at eleven trives i skolen, knytter relasjoner og får hjelp til utfordringene de møter på i sin skolehverdag, sier Silje.

Elevene lever med diagnosen; autismespekterforstyrrelse, og hennes jobb er å lære dem de hverdagskunnskapene man ønsker at elevene skal sitte igjen med når de blir eldre og skal ta mer del i samfunnet.

Er en del av den tidlige innsatsen

- Det jeg liker best med jobben min er at jeg kan være en del av den tidlige innsatsen av spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging. Hjelpe elevene og medkollegaer med å legge tilrette for mestring, livskvalitet og glede i hverdagen for barn som lever med sine spesielle behov.

Silje forteller videre at hun trives veldig godt i skolen og liker det tette samarbeidet mellom spesialpedagogene og lærerne. Sammen er det de som passer på at elevene får best mulig utbytte av de læringssitusjonene de møter på, både i og utenfor skolen. 

Personlig utvikling fra studiestart til studieslutt

Silje er tydelig på at utdanningen fra UiO har vært svært relevant for jobben hun har i dag og hun har benyttet seg mye av de ferdigheter og kunnskaper hun lærte på studiet. I tillegg peker hun på den personlige utviklingen man går gjennom fra man begynner på studiet til man er ferdig, og hvor viktig den er når man skal ut i arbeidslivet. 

- Jeg ønsker også å trekke frem betydningen av å bli kjent med andre medstudenter som kommer fra andre steder i landet og som også har et ønske om å gjøre en forskjell for dem som trenger litt ekstra støtte i hverdagen, sier Silje. 

Å finne sin studiegjeng har gjort stort inntrykk på Silje. De har hjulpet hverandre, jobbet i kollokviegrupper, hatt gode diskusjoner, lyttet til hverandres perspektiver og lært hvordan man best mulig skal bruke den spesialpedagogiske kompetansen. 

- Å treffe folk på studiet som ender opp med å være din fremtidige kollega eller samarbeidspartner gir mye glede og fellesskap.

Vær deg selv

På spørsmål om hva Siljes beste tips for å bli attraktiv på arbeidsmarkedet er svarer hun at det viktigste er å være seg selv i intervjuprosessen. 

- Vit at det beste er at den potensielle arbeidsgiveren ser deg som den du er og vær ærlig allerede i første møte om ting du er usikker på nå som du skal ut i det store arbeidslivet, sier hun.

Silje syns også det er viktig å minne studentene på at arbeidslivet handler om å prøve seg frem, og at det er lov å bruke litt tid på å finne ut av hva man har lyst til å jobbe med etterhvert som man får erfaring. 

- Å jobbe som en spesialpedagog åpner opp for mange muligheter og mange forskjellige jobber. Mitt tips er å få innsikt i de forskjellige og kjenn etter hvor det er du kan kjenne på mestringsfølelse og eierskap. 

Studiebobla

- Jeg tror det jeg savner mest av alt ved å være student er å leve i studiebobla med lange pensumlister, kaffesjokk og latterkrampe med gode studievenner.

Silje forteller at det å skrive masteroppgave er også et godt minne fra studietiden. Når hun jobbet med oppgaven dro hun ut i felten for å forske på betydningen av mestring blant foreldre til barn med hørselsproblematikk, noe som både var gøy og spennende. 

- Savnet gjør at jeg tenker å komme tilbake til UiO for å fordype meg enda mer, avslutter Silje. 

Publisert 15. apr. 2021 14:14 - Sist endret 2. mai 2023 10:20