Oppbygging og gjennomføring
Dette er et toårig fulltidsstudium bestående av fellesemner, metodeemner og fordypningsemner. Studiet er delt inn i fem fordypninger, og du kan kun få opptak til én fordypning. Det er mulig å dra på utveksling tredje eller fjerde semester.
Oppbygning av studieprogrammet for studenter tatt opp høsten 2024 og senere
Mer informasjon om emnene vil bli tilgjengelig på denne siden våren 2024.
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
|||
3. semester |
SPED4004 Spesialpedagogisk rådgivingsarbeid (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) | ||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4X02 Fordypningsemne 2 (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4X03 Fordypningsemne 3 (10 sp) |
||
1. semester |
SPED4X01 Fordypningsemne 1 (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
|
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Studieprogrammet er satt sammen av følgende emner, som til sammen utgjør 120 studiepoeng:
- Valgt fordypning (35 studiepoeng, se detaljert oppbygging av fordypningene under):
- Audiopedagogikk - Hørsel, språk og kommunikasjon
- Logopedi
- Psykososiale vansker
- Spesifikke lærevansker
- Nevroutviklingsforstyrrelser
- Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid (20 studiepoeng)
- Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk (25 studiepoeng)
- Masteroppgave (30 studiepoeng)
- Valgfritt emne (10 studiepoeng)
Fordypning i Audiopedagogikk – Hørsel, språk og kommunikasjon
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
|||
---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 Spesialpedagogisk rådgivingsarbeid (Praksis 4 uker) (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4102 Audiopedagogikk – Kartlegging og intervensjon (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4103 Evidence-Based Practice in Educational Audiotherapy (10 sp) |
||
1. semester |
SPED4101 Introduksjon til audiopedagogikk (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
|
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Logopedi
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 Spesialpedagogisk rådgivingsarbeid (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4202 Logopediske tiltak (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4203 Logopedics in an interdisciplinary context (10 sp) |
|||
1. semester |
SPED4201 Introduksjon til logopedi (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Psykososiale vansker
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 Spesialpedagogisk rådgivingsarbeid (Praksis 4 uker) (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4302 Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Internaliserte vansker (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4303 Psychological, social and emotional difficulties in a global perspective – conceptualization, prevention and intervention (10 sp) |
|||
1. semester |
SPED4301 Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Eksternaliserte vansker (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Spesifikke lærevansker
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 Spesialpedagogisk rådgivingsarbeid (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4402 Spesifikke lærevansker –Kartlegging og tiltak (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4403 Special topics in spesific learning difficulties (10 sp) |
|||
1. semester |
SPED4401 Introduksjon til spesifikke lærevansker (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Nevroutviklingsforstyrrelser
Denne studieretningen passer for deg som ønsker å lære hvordan du kan legge til rette for best mulig deltakelse for personer med nevroutviklingsforstyrrelser i barnehage, skole, arbeid og samfunnsliv for øvrig.
Det legges vekt på de tre nevroutviklingsforstyrrelsene; intellektuelle utviklingsforstyrrelser, autismespekterforstyrrelser og ADHD.
Du får forskningsbasert kunnskap, ferdigheter og profesjonell kompetanse knyttet til spesialpedagogisk arbeid på individ- og systemnivå overfor personer med nevroutviklingsforstyrrelser, fra tidlig utvikling til voksen alder.
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 Spesialpedagogisk rådgivingsarbeid (Praksis 4 uker) (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4602 Kartlegging og tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4603 Neurodevelopmental disorders in a lifespan perspective (10 sp) |
|||
1. semester |
SPED4601 Introduksjon til nevroutviklingsforstyrrelser (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Arbeidsformer
Studiet har varierte lærings- og vurderingsformer, blant annet PBL/casebasert undervisning, praktiske seminarer og forelesninger. Mye av undervisningen er obligatorisk. Du får ekstern praksis.
Veien videre
Det er gode muligheter for relevant arbeid etter avlagt mastergrad. Typiske arbeidsplasser kan være innen:
- Pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste
- Utdanningssektoren
- Pedagogiske kompetansesentre
- Helsefaglige kompetansesentre
- Helse- og sosialsektoren (eks. NAV)
- Kommuner
- Boliger og institusjoner
- Arbeidssektor
- Fritidssektor
Oppbygning av studieprogrammet for studenter tatt opp til og med høsten 2023
For studenter tatt opp 2019–2023
Studieprogrammet er satt sammen av følgende emner, som til sammen utgjør 120 studiepoeng:
- Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredning med testsertifisering (20 studiepoeng)
- Valgt fordypning (40 studiepoeng)
- Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk (20 studiepoeng)
- Masteroppgave (40 studiepoeng)
4. semester | Masteroppgaveemnet i fordypningen | ||
---|---|---|---|
3. semester | SPED4010 – Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk | Masteroppgaveemnet i fordypningen | |
2. semester | Valgt fordypning | SPED4002 – Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid | |
1. semester | Valgt fordypning
|
SPED4002 – Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid | |
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
For studenter tatt opp 2017–2018
- Studieretningen - Rådgivning med testsertifisering
- Studieretningen - Rådgivning med kartleggingskompetanse
For studenter tatt opp 2016 og tidligere
Vitnemål og grad
Studiet leder fram til graden: Master i spesialpedagogikk
Emne- og semestersider
Klikk deg inn på hvert emne (se i tabellen ovenfor) for å finne blant annet:
- Timeplan
- Tid og sted for eksamen
- Pensum og læringskrav
Studiekvalitet
Studieprogrammer og emner blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle studiekvaliteten.