Enkel utskrift: Hvis du bare trenger enkel utskrift uten å installere noe, kan du skrive ut fra nettleser med Web Print.
Veiledninger:
Utskrift fra iOS-enhter med Mobilityprint
- Åpne https://mobilityprint.uio.no:9164/client-setup/known-host/ios.html fra enheten du vil skrive ut fra
- Last ned profilen i følge oppskriften på siden.
- Åpne Innstillinger på enheten og gå inn på Profile Downloaded og tapp Install, følg instruksjonene.
-
- Gjør utskrift på vanlig måte (vanligvis under Del/Share ikonet i appen du bruker), og velg UiO-Print som skriver.
UiO-Print er navnet på køen som sender utskriften til PaperCut-systemet. Det kan hende du har andre kø-navn som mulighet, slik som UiO Mobilprint. Dette er eldre/andre utskriftsystmer ved UiO som ikke aktivt blir støttet lenger og som vil forsvinne i framtiden.
Utskrift fra Android-enheter med Mobilityprint
- Start nettleseren på din Android-enhet og gå til: Mobility Print- Android
-
- Velg Install or Update for å hente ned Mobility Print-appen fra Google Play
-
- Velg Installer og deretter Åpne:
-
- Nå åpnes en dialogboks hvor det sjekkes at utskriftstjenester er skrudd på
- Appvarsler må være på, slik at du blir bedt om brukernavn og passord når du skriver ut:
-
- Både utskriftstjenester og appvarsler skal alle være på:
-
- Åpne for eksempel Chrome for å teste utskrift, og velg innstillinger øverst i høyre hjørne
- Velg deretter "Del"
- Sveip nederst til høyre, velg Skriv ut og velg skriver UiO-print:
- På skriveren "UiO-Print" kan du velge farge, en eller dobbeltsidig, papirstørrelse mm.
- Velg gul knapp for å skrive ut:
- Du vil nå få en melding om å logge deg inn:
- Logg deg inn med ditt brukernavn og passord på UiO
- Brukernavn på formen "brukernavn@uio.no":
-
- Og tilslutt en bekreftelse på at jobben er skrevet ut
- Du sjekker at utskriften er lagt i køen på print.uio.no
Ofte stilte spørsmål:
Jeg har byttet passord, hvorfor får jeg ikke skrevet ut?
Hvis du ikke får skrevet ut etter å ha byttet passord må du muligens autentisere deg på nytt. Det kan derfor hende at du må sette opp MobilityPrint på nytt på enheten din.
Hvorfor får jeg ikke skrevet ut i farger gjennom MobilityPrint?
Enkelte enheter vil ikke ha mulighet for utskrift i farger gjennom skriverkøen Safecom til det gamle utskriftssystemet. Du må enten skrive ut i svart/hvit eller sende utskriften til UiO-Print å hente utskriften din på en av skriverne som benytter det nye utskriftssystemet.
Hvilken skriver skal jeg velge når jeg vil skrive ut?
Hvis du er i en bygning som benytter seg av det gamle utskriftssystemet, så skal du sende utskriften din til skriverkøen Safecom.
Hvis du er i en bygning som benytter seg av det nye utskriftssystemet, så skal du sende utskriften til skriverkøen UiO-Print.
Søk i veiledningene
Fant du det du lette etter?
Kontakt brukerstøtte:
Ring oss
Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.
Telefonnummer: 22 84 00 04
Send inn sak til oss
Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.
Gå til e-post
Book et videomøte over Zoom
Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.
Book et videomøte
Ring oss
Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.
Telefonnummer: 22 84 00 04
Send inn sak til oss
Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.
Gå til e-postBook et videomøte over Zoom
Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.
Book et videomøte