Sikre anonymitet i Nettskjema

Slik gjennomfører du anonyme undersøkelser eller evalueringer. 

I en anonym undersøkelse skal det ikke være mulig for mottaker av besvarelsene å se hvem som har svart hva. Gjør disse grepene:

Svar nei til innsamling av personinformasjon

Dette valget gjøres under fanen Innstillinger, under overskriften Levering, e-post og personoplysninger

Velg Nei her slik at brukernavnet og navnet til den som har svart ikke lagres sammen med svarene.

Ikke still spørsmål som kan identifisere respondenten

Vær påpasselig med spørsmålsstillingen så det ikke samles inn informasjon som kan koble den som svarer til besvarelsen. 

Sjekkliste for anonymisering

Tiltakene over forsikrer at det ikke finnes noen kobling i Nettskjema-tjenesten mellom den som svarer og selve besvarelsen. Vi anbefaler likevel både respondentene og den som er ansvarlig for skjemaet å vurdere følgende punkter for å ivareta full anonymitet:

  • Ikke registrer personidentifiserbar informasjon i anonyme skjemaer: Full anonymitet oppnås kun når det er umulig å knytte besvarelsene til enkeltpersoner. Skjemaer som er angitt som anonyme skal derfor ikke inneholde spørsmål om opplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere personer, for eksempel telefonnummer, ansatt-ID, fødselsnummer, gateadresse, e-postadresse eller brukernavn.
  • Anbefalt antall inviterte respondenter: Jo flere inviterte det er til et skjema, jo vanskeligere vil det være for den som leser besvarelsene å knytte enkeltpersoner til disse. Mindre enn ti inviterte er ikke anbefalt hvis det er viktig å beholde anonymiteten.
  • Den som svarer, bør holde tidspunkt for besvarelsen for seg selv: Hvis skjemaeier får vite tidspunktet, er det mulig for hen å finne besvarelsen ut fra administrativ informasjon i databasene.
  • Bruk nøytralt språk når du besvarer: Dialekt, slang og ordvalg kan svekke anonymiteten.
  • Bruk lukkede spørsmål: Lukkede spørsmål med forhåndsdefinerte svaralternativer sikrer sammenlignbare svar, enkelhet og nøytralt språk på.
  • NB: Det er alltid redaktøren som står ansvarlig for skjemaet som presenteres for respondentene. 

Relatert innhold

Søk i veiledningene
Kontakt brukerstøtte:

Ring oss

Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.

Telefonnummer: 22 84 00 04

Send inn sak til oss

Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.

Gå til e-post

Book et videomøte over Zoom

Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.

Book et videomøte

Chat med oss

Vår chat er bemannet mellom 09:00 og 16:00 på hverdager.

Åpne chat
Publisert 29. okt. 2018 11:17 - Sist endret 1. des. 2022 13:03