For å finne svarene, følg med NIFUs forskningsprosjekt som undersøker hvordan digital teknologi muliggjør og betinger studenters læring. Anna Mavroudi er en av forskerne i prosjektet. Anna forteller om sine erfaringer og bidrag i prosjektet og engasjerer med sin fascinasjon for teknologistøttet læring.
2023 - Side 2
I et stadig mer inkluderende samfunn får vi flere studenter med funksjonsnedsettelser som tar høyere utdanning. Å gi dem en god studiehverdag krever kunnskap og tilrettelegging, og de gode vanene vi innarbeider gjør også undervisningsmateriell bedre og mer fleksibelt for alle andre.
I går arrangerte LINK et fagseminar om videoredigering for medieprodusenter på UiO. Fagdager som denne skaper enda sterkere kollegial atmosfære og fører til tettere samarbeid mellom medieproduksjonsmiljøene på UiO.
LINK har fått gjennomslag for søknaden om å bli medlem i Media & Learning Association (MLA). Gjennom medlemskapet får UiO tilgang på et stort internasjonalt miljø som samarbeider om å fremme innovasjon i undervisning og læring.
I slutten av mars hadde LINK og UiO besøk og møter med en delegasjon fra University of Groningen som underviser og forsker på tverrfaglig og tverrprofesjonell utdanning.
21. april kan du forme en forbedret utgave av digital hverdag på UiO. Studenter og ansatte inviteres til allmøte om foreløpige funn i prosjekt for digitalt læringsmiljø 2030 med rom til spørsmål og innspill.
Snakk om 22.mars og 12.april har engasjert mange! Vi ble litt over 400 seerne på streaming i tillegg til publikum i salen. Vi delte på enthusiasme over mulighetene som kunstig intelligens byr på og samtidig de mange uttalte utfordringene det bærer med seg.
"Er det så gøy å være i arbeid, eller tuller dere med oss?", sa Alina på siste møtet med LINK. Utsagnet oppsummerer godt hvor engasjerende de siste fem ukene i praksis har vært for henne og Caroline, og ikke minst for oss alle på LINK.
Årsrapporten beskriver LINKs utvikling og satsinger i 2022 i
lys av LINKs strategi og LINKs utvikling i lengre perspektiv
frem mot 2025. Først beskrives LINKs aktiviteter i 2022 i lys
av de strategiske satsingene, til slutt vurderes LINKs langsiktige utvikling.
På Skrivenatt på Universitetsbiblioteket 30.mars holder Siri Jønnum et innlegg for studenter med tittel "Bedre flyt – spill på lag med følelsene. Hvordan ta bedre hensyn til deg selv, både på gode og mindre gode dager?"
21.april vil du kunne høre om foreløpige funn og gi innspill til prosjekt digitalt læringsmiljø 2030 (DLM2030). Møtet er åpent for alle UiO-ansatte og studenter.
Viktige tidsfrister for deg som søker universitetspedagogiske kurs. Det er stor pågang på våre kurs, og mange må dessverre stå på venteliste.
Flere fagmiljøer arbeider nå med å utvikle ressurssider om kunstig intelligens. LINK har nå laget en slik ressursside, og her løfter vi frem viktige implikasjoner for høyere utdanning, og gir noen råd om hvordan denne teknologien kan møtes.
LINK har fått forsterkninger fra masterstudiet i kommunikasjon, design og læring (KDL) ved UiO. Alina og Caroline skal være her i fem uker, og gleder seg til å bli utfordret med å jobbe med oppgaver de ikke kan.
På UiO er det satt i gang et prosjekt som skal bidra til å kartlegge det digitale læringsmiljøet, og å peke ut en retning for satsning i årene fremover. Prosjektet inviterer nå relevante personer på UiO til innspillsmøter.
Studies in Higher Education har nettopp publisert artikkelen Ester Fremstad (LINK) har skrevet sammen med Kristin Ewins (Örebro universitet) om det kritisk-konstruktive potensialet i utvikling av akademisk praksis.
LINKs "Snakk om" vil dette semesteret handle om ChatGPT og AI. Vi samler ressurspersoner fra ulike fagmiljøer ved UiO og inviterer alle interesserte til tre morgenseminarer og en workshop.
De siste dagene har det pågått en interessant og viktig debatt i Uniforum om hvordan LINK støtter ny teknologi pedagogisk.
Hva er de universitetspedagogiske kursene og hvilket utbytte kan du få? LINKnytt tok turen til vakre Granavolden på Hadeland for å finne ut av det.
Med temaer som gjensidige ressurser, samt utdanning og praksis innen pedagogisk innovasjon startet læringssentrene i Circle U. et viktig samarbeid under Circle U's Week of Future of Higher Education, i slutten av januar.
Paola Løvland og Marius Samuelsen blir mer å treffe hos LINK på GSH fremover.