CHAV

4 informatikkstudenter ved UiO har gått sammen om å prøve å forbedre arbeidsforholdene på hjemmekontor. Hverdagen på hjemmekontor er krevende og det kan være vanskelige å strukturere arbeidsdagen. Dette vil vi endre på. 

Bildet kan inneholde: ungdom, samfunnet, vår, tre, moro.

Fra venstre Christian, Håkon, Agon og Vilde

Ansvarsområde

Ansvarlig

Teknisk ansvarlige (koding, arduino og utvikling av prototype)

Håkon Myhre og Christian Olsen

Prosjektansvarlig (Frister, oppmøte og praktiske hensyn)

Vilde S. Vrenne
Ansvar for datainnsamling (Deltagere og innsamling)

Agon Krasniqi

 

"Har du vansker med å konsentrere deg ved arbeidspulten?"

 

Bilderesultater for office stressed

 

Målgruppe

Målgruppen vår er personer i en alder mellom 25 - 35. De jobber enten på kontor eller hjemmekontor. Denne målgruppen har et arbeidsmiljø som er relativt likt hele året. Dette er også en gruppe vi har tilgjengelig  som kan hjelpe oss med å finne løsninger til problemstillingen.

Problemstilling

"Hvordan strukturere arbeidsdagen for
hjemmekontorarbeidere?"

Problemstilling vår ble konkretisert til å kun fokusere på hjemmekontor, etter covid-19 kom. Det ble et dagsaktuelt problem, som vi ønsket å jobbe med og vi kom derfor frem til problemstillingen vår på bakgrunn av dette. 

Datainnsamling

1. Semi-strukturerte intervjuer

Til de semi-strukturerte intervjuene lade vi en intervjuplan som var svært nyttig å ha med. 

Vi begynte datainnsamlingen med flere semi-strukturerte intervjuer. Vi ønsket å skape oss en ide av hvordan brukerens arbeidsdag så ut, i tillegg til hvordan brukeren selv oppfatter den. 

Dette fikk vi også, brukerene fortalte oss at det var sjeldent de jobbet hjemme av den grunn av at det kunne være vanskelig å få strukturert arbeidsdagen slik de gjør når de er på jobb. Dette var grunnet mange forskjellige ting, men at det var lett å bli distrahert, ta lenger pauser, slik at resultatet av å jobbe hjemme i forhold til hva de fikk til, ikke var det samme. 

 

2. Brukerdagbok

Det har vært vanskelig å undersøke aktivitetene og arbeidsforholdene utenom intervjuene. Derfor bestemte vi oss for å dele ut brukerdagbøker, som brukerene skulle få fylle ut i løpet av en to-ukers periode.  

Dette var med på å gi oss et fyldigere innblikk i brukerens arbeidshverdag. Hvilke faktorer bruker hadde opplevd som forstyrrende eller hva som hadde vært med på å gjøre arbeidsdagen effektiv. Dagboken ga bruker mer tid til å tenke over og bli oppmerksom på arbeidshverdagen . 

Det første vi fant ut av var brukene selv ble mer bevisste over hva som var deres forstyrrelser. Brukerne begynte selv å komme med ideer til løsninger i starten, og brukerdagbøkene var nokså fyldige med informasjon. Det var dermed merkverdig at brukene skrev det samme hver dag. Dagbøkene ble mindre utfyllende, ettersom det var samme utfordring brukerne hadde om igjen. 

Etter å ha både gjennomført intervjuer og brukerdagbøker fra brukerne våre lagde vi et affinity diagram for å strukturere informasjonen vi hadde fått inn. Resultatet av affinity diagram var at vi satt igjen med mye informasjon og mange behov vi kunne gå etter. 

3. Online-workshop

Valget falt på å ha en future-workshop på grunn av at vi ønsket at brukeren vår skulle være med på fantasifasen, hvor bruker kan skape egne visjoner uten restriksjoner (Bratteteig Tone, 2020). Vi har allerede laget et utkast av prototypen, som vi håper bidrar til at det er enklere å komme med innspill. Vi ønsker å gjennomføre en online-workshop, ettersom viruset hindrer oss i å møtes, prøver vi å gjøre dette så likt som mulig.

 

Prototyper

Etter vi hadde gjennomført både intervjuene og hatt brukerdagbøker, bestemte vi oss får å sette oss ned å tegne noen prototyper ut i fra behovene vi hadde funnet ut av i datainnsamlingen. 

1. Den første prototypen var en "ting" som skulle gjøre det enklere for bruker å jobbe med flere forskjellige pc-er samtidig, fordi hun nevnte at det var svært tidkrevende for henne og mye styr når hun skulle bruke forskjellige pc-er til forskjellige ting. 

Bildet kan inneholde: tekst, diagram, tegning, skisse, design.

2. Den andre lavoppløseølige prototypen var en boks som skulle hjelpe bruker å strukturere arbeidsdagen. Dette gjennom lyssignal, hvor lyssignalene symboliserer hvor mange timer hun har vært på jobb. Her var det funksjonelle mer i fokus enn "look and feel". 

Bildet kan inneholde: tekst, tegning, linje, font, design.

 

3.  Her jobbet vi videre med den lavoppløseølige prototypen fra punkt  2. Hvor vi lagde to forskjellige utkast som skulle visualisere funksjonene bedre for brukeren før vi gikk videre til utseende. Vi ønsket å få på plass det funksjonelle uten å tenke for mye på konsept og form-konsept. Slik at endringer lettere kunne gjøres uten at dette skulle ha noe effekt på utseende.  Brukeren vår ønsket seg noe som kunne strukturere arbeidsoppgavene hennes. Hun har ikke hatt det samme tidsperspektiv som hun har når hun er på kontoret på jobben. Boksen holder styr på de forskjellige arbeidsoppgavene og når oppgavene har blitt gjort. Samtidig som brukerene har ledpærer som lyser opp etter hver time som har gått, slik at hun jobber like effektivt som de timene hun har når hun er på jobb. 

Bildet kan inneholde: teknologi, elektronisk apparat.

 

4.  Etter å ha fått på plass mye av det funksjonelle ønsket vi å etablere dette over til et konsept og form-konsept som vi visste var av interesse for bruker. Denne prototypen har samme hovedfunksjoner som forrige prototype, med enkelte tvister. Eksempelvis mannen som går over fjellet istedenfor at lysene indikerer hvor langt du er i arbeidsdagen.

 

Ferdigstilt prototype - "Arbeidsrammen"

Ved evaluering til prototype i punkt 4, fikk vi tilbakemelding om at den prototypen ikke var diskré nok til å ha på arbeidspulten. Bruker har videokonferanser, og ønsker å slippe å rydde pulten på forhånd. Vi ønske ikke gå helt bort fra konseptet vårt, og likte ideen om fjell. Vi tok derfor og endret form-konseptet. Dette gjorde vi om til en ramme, som heller kunne hatt fjellet som motiv. Vi valgte bort enkelte funksjoner ettersom bruker spesifiserte at det viktigste var strukturen rundt selve arbeidsoppgavene. Mannen som gikk fjelltur falt derfor dessverre bort.  

Bildet kan inneholde: teknologi, elektronisk apparat, rom, duppeditt.

 

 

Emneord: IN1060, arduino, HCI, design, CHAV Av Christian Olsen, Håkon Myhre, Agon Krasniqi, Vilde S. Vrenne
Publisert 2. mars 2020 13:42 - Sist endret 24. juni 2020 17:37