SPED1300 – Læring i et livsløpsperspektiv

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

I emnet møter du følgende tematiske områder:

  • En beskrivelse av hvordan læring skjer i et dynamisk samspill mellom individuelle og miljømessige faktorer i et livsløpsperspektiv
  • Ulike læringsteoretiske perspektiver sees i sammenheng med endring på biologiske, kognitive, atferdsmessige og sosiale nivåer
  • Læringsteoretiske perspektiver som knyttes til forskning og praksis av relevans for spesialpedagogikk

Hva lærer du?

Kunnskap 

Etter fullføring av emnet skal du ha fått: 

 

  • innsikt i de sentrale læringsteoretiske perspektivene, f.eks. det biologiske, kognitive, sosial-kognitive, og sosiokulturelle perspektivet. 

  • kjennskap til nye forskningsfelt og teorier, f.eks. nevrovitenskap og teorier om dynamiske system, som er relevante for forståelsen av typisk og atypisk læring 

  • kunnskap om individuelle- (f.eks. minne, motivasjon) og miljømessige faktorer (f.eks. læringskontekst, sosial interaksjon) som påvirker læring.  

  • kunnskap om læringsstrategier og - prosesser. 

 

Ferdigheter 

Etter fullføring av emnet skal du kunne: 

 

  • Reflektere over læringsteorienes nytte og relevans for spesialpedagogisk yrkesutøvelse 

  • Anvende læringsteoretiske perspektiver på realistiske læringssituasjoner, f.eks. å beskrive konkrete eksempler på læring ved hjelp av teoretiske perspektiver og begreper, og å foreslå teoretisk motiverte tiltak som fremmer læring. 

  • Reflektere over egne læringsprosesser, herunder planlegging, gjennomføring og vurdering av egen læring.  

 

Generell kompetanse 

Etter fullføring av emnet skal du ha utviklet en begynnende kompetanse som styrker evnen til å kunne 

 

  • forstå hvordan læring skjer i et dynamisk samspill mellom individuelle og miljømessige faktorer i et livsløpsperspektiv 

  • anvende læringsteoretiske perspektiver, og se deres relevans for spesialpedagogikk 

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Skikkethetsvurdering

All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.

Emnet er i utgangspunktet forbeholdt studenter på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk, men kan åpnes for enkeltemneopptak, dersom kapasiteten tillater det.

Undervisning

Undervisningen er forbeholdt undervisningspåmeldte studenter og består av forelesninger og seminarer. Merk: det er ikke mulig å bytte gruppe etter at du har fått plass på valgt seminargruppe.

Obligatoriske aktiviteter i undervisningen

  • deltakelse på seminarer
  • skriftlig vurderingsoppgave
  • godkjent gruppeoppgave

Eksamen

Eksamen:

6-timers skriftlig eksamen

For å gå opp til eksamen må de obligatoriske aktivitetene i undervisningen være godkjent. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år og du trenger ikke å ta dem på nytt hvis du går opp til ny eksamen innen 3 år.

 

Korrekt sitat- og kildebruk

 

Tidligere eksamensoppgaver

Hjelpemidler til eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle eksamensforsøk.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mars 2024 09:00:12

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
20
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk