SPED1300 – Læring i et livsløpsperspektiv
Kort om emnet
I emnet møter du følgende tematiske områder:
- En beskrivelse av hvordan læring skjer i et dynamisk samspill mellom individuelle og miljømessige faktorer i et livsløpsperspektiv
- Ulike læringsteoretiske perspektiver sees i sammenheng med endring på biologiske, kognitive, atferdsmessige og sosiale nivåer
- Læringsteoretiske perspektiver som knyttes til forskning og praksis av relevans for spesialpedagogikk
Hva lærer du?
Kunnskap
Etter fullføring av emnet skal du ha fått:
innsikt i de sentrale læringsteoretiske perspektivene, f.eks. det biologiske, kognitive, sosial-kognitive, og sosiokulturelle perspektivet.
kjennskap til nye forskningsfelt og teorier, f.eks. nevrovitenskap og teorier om dynamiske system, som er relevante for forståelsen av typisk og atypisk læring
kunnskap om individuelle- (f.eks. minne, motivasjon) og miljømessige faktorer (f.eks. læringskontekst, sosial interaksjon) som påvirker læring.
kunnskap om læringsstrategier og - prosesser.
Ferdigheter
Etter fullføring av emnet skal du kunne:
Reflektere over læringsteorienes nytte og relevans for spesialpedagogisk yrkesutøvelse
Anvende læringsteoretiske perspektiver på realistiske læringssituasjoner, f.eks. å beskrive konkrete eksempler på læring ved hjelp av teoretiske perspektiver og begreper, og å foreslå teoretisk motiverte tiltak som fremmer læring.
Reflektere over egne læringsprosesser, herunder planlegging, gjennomføring og vurdering av egen læring.
Generell kompetanse
Etter fullføring av emnet skal du ha utviklet en begynnende kompetanse som styrker evnen til å kunne
forstå hvordan læring skjer i et dynamisk samspill mellom individuelle og miljømessige faktorer i et livsløpsperspektiv
anvende læringsteoretiske perspektiver, og se deres relevans for spesialpedagogikk
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Skikkethetsvurdering
All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Emnet er i utgangspunktet forbeholdt studenter på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk, men kan åpnes for enkeltemneopptak, dersom kapasiteten tillater det.
Undervisning
Undervisningen er forbeholdt undervisningspåmeldte studenter og består av forelesninger og seminarer. Merk: det er ikke mulig å bytte gruppe etter at du har fått plass på valgt seminargruppe.
Obligatoriske aktiviteter i undervisningen
- deltakelse på seminarer
- skriftlig vurderingsoppgave
- godkjent gruppeoppgave
Eksamen
Eksamen:
6-timers skriftlig eksamen
For å gå opp til eksamen må de obligatoriske aktivitetene i undervisningen være godkjent. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år og du trenger ikke å ta dem på nytt hvis du går opp til ny eksamen innen 3 år.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.