SPED2100 – Utvikling i et livsløpsperspektiv
Kort om emnet
I emnet møter du følgende tematiske områder:
- Ulike sider ved menneskets utvikling, og fra både et spesialpedagogisk og et allmennpedagogisk perspektiv
- Utviklingsteorier i et historisk perspektiv
- Faktorer som påvirker utvikling
- Utvikling i et livsløpsperspektiv (fra tidlig utvikling til aldring) med fokus på biologiske, kognitive og psykososiale utviklings- og sosialiseringsprosesser
Hva lærer du?
Kunnskap
Du skal tilegne seg kunnskaper om
- neuropsykologisk utvikling - hjernens utvikling og aldring
- genetikk og epigenetikk
- risikofaktorer i utviklingsprosessen (før, under og etter fødsel) i et spesialpedagogisk perspektiv
- kartlegging av utviklingsprosesser
Innsikt
Du skal få innsikt i
- kognitiv og psykososial utvikling i et inkluderingsperspektiv
- utvikling i spedbarnsalderen
- språkutvikling inkludert lingvistikk, utvikling av intelligens, minne, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, som grunnlag for kartlegging og utredningsarbeid
Ferdigheter
Gjennom arbeid med emnet skal du kunne anvende utviklingsteoretiske perspektiver til å kartlegge og analysere systemiske faktorer og praktiske situasjoner i spesialpedagogisk arbeid. Dette inkluderer egen erfaring med grunnlag i intern praksis med case (Lab/PBL)
Generell kompetanse
- kunne forstå og anvende teori for å legge til rette for og gjennomføre opplæring for barn, unge og voksne med spesielle opplæringsbehov på ulike livsarenaer
- kunne forstå og se sammenheng mellom utvikling og læring og atypiske utviklingsforløp
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Skikkethetsvurdering
All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Emnet er i utgangspunktet forbeholdt studenter på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk, men kan åpnes for enkeltemneopptak, dersom kapasiteten tillater det.
Overlappende emner
30 studiepoeng overlapp mot UTVIT1100 – Innføring i utdanningsvitenskap (nedlagt)
Undervisning
Undervisningen er forbeholdt undervisningspåmeldte studenter. Det benyttes ulike undervisnings- og læringsformer med
- forelesninger
- PBL-seminarer med praktiske Case (PBL/LAB)
- arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter i undervisningen
- deltakelse i PBL-seminarer
- oppgave knyttet til videocase og tester fra LAB
- to arbeidskrav
Merk: det er ikke mulig å bytte gruppe etter at du har fått plass på valgt seminargruppe.
Eksamen
Skriftlig 6-timers eksamen.
For å gå opp til eksamen må de obligatoriske aktivitetene i undervisningen være godkjent. Alt fravær fra PBL og obligatoriske forelesninger utover 20 % må dokumenteres med legeattest. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år og du trenger ikke å ta dem på nytt hvis du går opp til ny eksamen innen 3 år.
Sensurordning: Intern sensor på skriftlig eksamen. Intern og ekstern sensor ved klagesensur.
Digital skoleeksamen
Skoleeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.
Les mer om digital skoleeksamen.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle eksamensforsøk.
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi evaluerer emnet hver gang det blir undervist. Du finner oppsummeringer på samlesiden for emneevalueringer ved UV.