Studieretningen kombinerer praksis med teoretiske studier og gir dermed en pedagogisk utdanning som både er arbeidslivsrettet og forskningsbasert.
Kunnskap
Etter fullført studie skal du
- ha innsikt i relevant forskningsbasert kunnskap og teori innfor feltets tre hovedområder: 1. Sosioemosjonelle vansker og utviklingsforstyrrelser 2. Språk, kommunikasjon og læring 3. Rådgivning og veiledning.
- kunne analysere og forstå pedagogisk-psykologiske problemstillinger og situasjoner med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap.
- kunne anvende denne kunnskapen i arbeid med å definere, avgrense og løse pedagogisk-psykologiske problemstillinger.
- ha inngående kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteoretiske problemstillinger som er relevant for forsknings-, utviklings- og utredningsarbeid innen det pedagogisk-psykologiske fagområdet.
- kjenner til lover og bestemmelser på området.
Ferdigheter
Etter fullført studie skal du
- kunne utvikle opplæringstiltak og kritisk vurdere ulike tiltak rettet mot både forebygging og spesialundervisning.
- kunne innhente, sammenfatte og vurdere forskning innen det pedagogisk-psykologiske området.
- kunne bruke anerkjente tester og andre faglige hjelpemidler i arbeid med diagnose og behandling av problemer hos enkeltpersoner eller grupper.
- kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset forskningsarbeid i tråd med faglige, metodiske og etiske retningslinjer.
Generell kompetanse
Etter fullført studie skal du
- kunne beherske og tilpasse faglige uttrykksformer i kommunikasjon med andre fagfolk, foreldre, brukere og allmennheten.
- kunne vise en kritisk tilnærming til gjeldende kunnskap og praksis på yrkesfeltet inkludert egne faglige holdninger og yrkespraksis.
- kunne vise etisk bevissthet og handling i praktiske yrkessituasjoner med referanse til profesjonelle etiske normer.
- kunne medvirke konstruktivt og kritisk i faglig endrings- og utviklingsarbeid.
Kompetansen studiet gir, er relevant for arbeid innen bl.a.:
- Pedagogisk-psykologisk rådgivningsarbeid
- Veiledning
- Opplæringsvirksomhet og kompetanseutvikling i offentlige og private virksomheter
- Offentlig og privat administrasjon, organisasjon og ledelse
- Forsknings-, utdannings- og utredningsarbeid