Oppgaver knyttet til flerspråklig opplæring

Katarina Hundal fullførte Master i pedagogikk våren 2018. I dag er hun rådgiver på Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet.

Kvinne med briller som smiler

Foto: privat foto

Lærer stadig noe nytt

NAFO arbeider med problemstillinger knyttet til opplæring og undervisning av flerspråklige barn, unge og voksne. Senteret ligger under Fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet. 

- Jeg har mange ulike arbeidsoppgaver i NAFO. En av dem er nettsidearbeid, noe som var helt nytt for meg og ikke noe jeg lærte direkte på masterstudiet. En annen oppgave er kompetanseheving og faglig veiledning knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid rundt omkring i landet. Akkurat nå driver jeg også med saksbehandling, som fagperson for Utdanningsdirektoratet, sier Katarina.

Katarina liker godt at hun har varierte arbeidsoppgaver der hun stadig lærer noe nytt og at arbeidet tidvis gir anledning til å fordype seg i fagfeltet. Et annet pluss er de gangene arbeidet gir rom for kreativitet og tenking utenfor boksen. 

Nye perspektiver og dypere innsikt

Katarina forteller at utdanningen fra UiO ga henne nye perspektiver og en dypere innsikt i feltet pedagogikk. Med en mastergrad i pedagogikk kom hun kom seg opp på et nivå som gjorde at hun var kvalifisert til å søke seg til jobben hos NAFO.

- Kombinasjonen av teoretiske perspektiver med praktisk erfaring fra tidligere arbeid ga meg utgangspunktet for den jobben jeg har i dag, sier hun.

En annen ting Katarina setter stor pris på er hvordan hun i løpet av studiet er blitt bedre på kritisk tenking. Hun ser hvor nyttig dette verktøyet er i arbeidshverdagen, som for eksempel når hun leser forskningsartikler eller hører på en presentasjon av et forskningsprosjekt.

Gode studievaner

Et godt tips fra Katarina for å bli attraktive på arbeidsmarkedet er å skaffe seg ulike typer arbeidserfaring. Selv hadde hun noen års arbeidserfaring før hun tok master i pedagogikk, og opplever at kombinasjonen av lærererfaringen og masteren i pedagogikk har gitt henne et godt utgangspunkt for å prøve noe litt annet enn det hun har gjort tidligere. For Katarina har mastergraden fungert som en videreutdanning.

- Et annet tips går mer på det å studere. Gode studievaner er også med på å gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Skaff deg noen studievenner! Noen som gidder å møte opp på lesesalen og tilbringe tid der slik at man får litt drahjelp til å studere.

Katarina mener at gode studievaner kan overføres til arbeidslivet. Å diskutere pensum og oppgaver i grupper gir økt læring. I arbeidslivet samarbeider man dessuten ofte med andre.

- Det er en god investering for å mestre studiet, sier hun.

Kollokviegrupper og deltakelse i forskergrupper

- Det beste med studietiden for meg var kollokviegrupper og deltakelse i forskergrupper. Å samtale om emner og ikke bare lese for seg selv gir en helt annen læring, sier Katarina.

Hun hadde jobbet i flere år og fått barn da hun bestemte seg for å ta en mastergrad i pedagogikk på UiO. 

- I en travel hverdag var det helt fantstisk å kunne rusle rundt på Blindern, drikke kaffe og fordype seg uforstyrret i et emne over så lang tid. Å være i et slikt lærende miljø er veldig stimulerende, avslutter Katarina. 

Publisert 5. okt. 2020 08:09 - Sist endret 28. sep. 2023 11:10