Kunnskap
Etter fullført studie skal du:
- ha avansert kunnskap om relevante teorier og forskningsmetoder for systematiske studier av pedagogiske fenomener
- ha innsikt i klassiske og aktuelle tema forbundet med danning, utdanning og oppvekst
- ha inngående kjennskap til pedagogikkfaglige og vitenskapsteoretiske utviklingslinjer
- kunne anvende og systematisk reflektere over vitenskapelige metoder og tenkemåter i utforskingen av pedagogiske fenomen og problemer
Ferdigheter
Etter fullført studie skal du
- være i stand til å bruke relevante vitenskapelige metoder på en selvstendig måte
- kunne gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med faglige, metodiske og etiske retningslinjer
- kunne analysere ulike teoritradisjoner, metoder og fortolkninger forbundet med dannings-, utdannings, og oppvekstproblematikk og arbeide vitenskapelig og selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kunne sette teoretiske og historiske perspektiver fra sosialiserings-, oppvekst- og barne- og ungdomsforskning i sammenheng med relevante problemstillinger på utdanningsfeltet
- kunne gjennomføre kunnskapsvurderinger og systematisk kildekritikk og bruke ulike kunnskapsressurser til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- beherske akademisk skriving og rapportere et pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Etter fullført studie skal du kunne
- bruke kunnskaper og ferdigheter på kjente og nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske pedagogiske faglige tradisjoner og terminologi
- kommunisere pedagogikkfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner med spesialister og til allmennheten
- bidra til faglig nytenking og aktualisere forskningsetiske problemstillinger og fagpedagogens samfunnsansvar i faglige oppgaver og problemstillinger