Hva lærer du?

Masterstudie i pedagogikk, studieretning innen utdanning, danning og oppvekst (UDO), gir deg en aktuell og relevant pedagogisk kompetanse på et avansert nivå.

Kunnskap

Etter fullført studie skal du:

  • ha avansert kunnskap om relevante teorier og forskningsmetoder for systematiske studier av pedagogiske fenomener
  • ha innsikt i klassiske og aktuelle tema forbundet med danning, utdanning og oppvekst
  • ha inngående kjennskap til pedagogikkfaglige og vitenskapsteoretiske utviklingslinjer
  • kunne anvende og systematisk reflektere over vitenskapelige metoder og tenkemåter i utforskingen av pedagogiske fenomen og problemer

Ferdigheter

Etter fullført studie skal du

  • være i stand til å bruke relevante vitenskapelige metoder på en selvstendig måte
  • kunne gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med faglige, metodiske og etiske retningslinjer
  • kunne analysere ulike teoritradisjoner, metoder og fortolkninger forbundet med dannings-, utdannings, og oppvekstproblematikk og arbeide vitenskapelig og selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kunne sette teoretiske og historiske perspektiver fra sosialiserings-, oppvekst- og barne- og ungdomsforskning i sammenheng med relevante problemstillinger på utdanningsfeltet
  • kunne gjennomføre kunnskapsvurderinger og systematisk kildekritikk og bruke ulike kunnskapsressurser til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • beherske akademisk skriving og rapportere et pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Etter fullført studie skal du kunne

  • bruke kunnskaper og ferdigheter på kjente og nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske pedagogiske faglige tradisjoner og terminologi
  • pedagogikkfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner med spesialister og til allmennheten
  • bidra til faglig nytenking og aktualisere forskningsetiske problemstillinger og fagpedagogens samfunnsansvar i faglige oppgaver og problemstillinger
Publisert 5. feb. 2018 14:35 - Sist endret 29. nov. 2018 15:36