PSYC4310 – Psykologisk behandling og behandlingsforskning
Kort om emnet
Emnet gir avansert kunnskap om nøkkelbegreper, teorier og modeller innen sentrale psykoterapitradisjoner (bl.a. humanistisk/eksistensiell, psykodynamisk, kognitiv, kognitiv-atferd, emosjonsfokusert, systemisk, intersubjektiv og integrativ). Emnet fokuserer på overordnete prinsipper for forståelse av klienten (individ og system), terapeutisk relasjon og prosess, endring og virksomme faktorer innen de respektive terapitradisjoner. Prinsipielle forskjeller/likheter mellom tradisjonene søkes belyst.
Det gis en oversikt over sentrale perspektiver og funn innen psykologisk behandlingsforskning med vekt på det som tradisjonelt er benevnt som psykoterapiforskning. Debatten om evidensbasert praksis danner et bakteppe for presentasjonen av sentrale temaer som absolutt effekt, relativ effekt, metodeeffekter, terapeuteffekter, betydningen av forskerens teoretiske tilhørighet og prosess-utfallsforskning. Forelesningene vil også tematisere de vanligste, anvendte metodene i behandlingsforskningen, samt gi en innføring i sentrale vitenskapsteoretiske forankringer.
Hva lærer du?
Kunnskapsmål
Du skal:
- Kunne redegjøre for sentrale teorier, begreper og metoder innen ulike terapitradisjoner.
- Kunne redegjøre for overordnete prinsipper i terapeutisk prosess, virksomme faktorer og endringsmekanismer innen forskjellige retninger.
- Kunne redegjøre for prinsipielle likheter og forskjeller mellom terapitradisjoner.
- Kunne redegjøre for sentral, forskningsbasert kunnskap om psykoterapieffekt, og for nyere sentrale funn innen prosess-utfallsforskningen.
- Kunne redegjøre for psykologisk behandling som del av en vitenskapelig disiplin.
Ferdighetsmål
Du skal kunne:
- Drøfte betydningen av teoretisk bredde i psykologisk behandling.
- Tenke kritisk og reflektere nyansert om «retningslinjer for behandling» og begrepet «evidensbasert praksis».
- Reflektere nyansert om de viktigste begrepene innen ulike behandlingstradisjoner.
- Drøfte likheter og forskjeller i forandringsprosessene slik disse forstås inne ulike behandlingstradisjoner.
- Drøfte betydningen av sentrale forskningsfunn innen psykoterapiforskningen og redegjøre for de terapeutiske implikasjonene av disse.
- Forholde seg kritisk og reflekterende til samtidens teorier, diskurser og praksis innen psykologisk behandling, og plassere disse i en vitenskapsteoretisk kontekst.
- Forholde seg kritisk og reflekterende til vitenskapene generelt, og slik disse kommer til uttrykk innen psykoterapiforskning spesielt.
Generell kompetanse
Du skal:
- Ha respekt for mangfoldet i terapeutiske tilnærminger.
- Ha en reflektert holdning til retningslinjer for behandling og til begrepet "evidensbasert praksis".
- Kunne reflektere over relevante problemstillinger innen filosofi- og vitenskapshistorie, vitenskapsteori og etikk.
- Kunne reflektere over teoretiske, forskningsmessige, etiske og kliniske problemstillinger ut fra en vitenskapsteoretisk forståelse.
Obligatoriske forkunnskaper
Alle emner fra 1. semester til og med 6. semester.
Progresjonskrav for profesjonsprogrammet i psykologi
Overlappende emner
- 25 studiepoeng overlapp med PSYC4301 – Psykologisk behandling og behandlingsforskning og PSYC4304 – Psykologisk behandling og behandlingsforskning (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med PSYC4301 – Psykologisk behandling og behandlingsforskning.
- 10 studiepoeng overlapp med PSYC4304 – Psykologisk behandling og behandlingsforskning (nedlagt).
Undervisning
Det blir gitt en forelesningsrekke.
Eksamen
4-timers skriftlig eksamen
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.