DIFO4000 – Didaktisk forskningsmetode uten praksis: analyse og framstilling av data
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet gir deg kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner innenfor utdanningsforskningen, og du lærer om hvordan forskeres perspektiv på vitenskap og metode påvirker valg av problemstilling, utvalg, analyse og framstillingsform. Dette gir deg det teoretiske grunnlaget for å kunne reflektere over kvalitetskriterier knyttet til ulike metodiske tilnærminger, og over dine egne valg av metode.
Undervisningen legger spesielt vekt på prosessen etter datainnsamling, og du får kjennskap til måter du kan organisere et empirisk datamateriale på, ulike strategier for koding og analyse, samt hvordan du kan framstille forskningsresultater.
Du får også veiledning på ditt individuelle masterprosjekt. Seminarundervisning gir deg blant annet trening i å kode og fortolke forskjellige typer data, og gjennom å diskutere egne og andres erfaringer får du økt kjennskap til analyseprosessens betydning for forskningsresultater.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om
- sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner innenfor utdanningsvitenskapelig forskning
- organisering og koding av data
- ulike måter å analysere data på
- tolkning av forskningsdata
- normer for kvalitet i forskning
Ferdigheter til å
- gjenkjenne vitenskapsteoretiske posisjoner i forskningslitteratur
- kode, analysere og tolke ulike typer empiriske data
- diskutere forskningsdesign og forskningsfunn kritisk
Generell kompetanse til å
- vurdere kvalitet i utdanningsforskning
- uttrykke deg presist om forskningsmetodiske spørsmål
Opptak til emnet
Emnet er åpent for studenter på masterspesialisering i Lektorprogrammet og studenter som tar master i fysikk, studieretning fysikkdidaktikk.
Overlappende emner
- 5 studiepoeng overlapp med DIFO4015 – Didaktisk forskningsmetode med praksis: analyse og framstilling av data.
Undervisning
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det legges opp til studentaktive arbeidsformer, slik som diskusjon av faglige problemstillinger i mindre grupper og i plenum, kritisk analyse av forskningsartikler og praktisk arbeid med organisering, analyse og tolkning av forskningsdata. I tillegg får du to veiledningstimer med veilederen til din masteroppgave, der fokus særlig skal være på innsamling og bearbeiding av data.
Pensumet utgjør 500 sider, og det inkluderer både metodelitteratur og en samling forskningsartikler som skal bli gjenstand for analyse.
Obligatorisk komponent:
- Deltagelse i undervisning
- Obligatorisk skriftlig oppgave på 2500-3000 ord
Se semestersiden for en nærmere beskrivelse av krav til oppmøte og deltagelse i undervisningen og for godkjenning av obligatorisk skriftlig oppgave. Begge komponentene må være godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet.
Adgang til undervisning: Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Eksamen
Eksamens-/vurderingsformer: 3-dagers skriftlig hjemmeeksamen på 3000-4000 ord.
Digital hjemmeeksamen: Hjemmeeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.
Les mer om hjemmeeksamen i Inspera.
Kildebruk og referanser: Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.