MDID4020 – Problemløsing, modellering og programmering i matematikk

Kort om emnet

I dette emnet lærer du om hvordan man kan forske på problemløsing og modellering i matematikk. Mens matematisk problemløsing har vært en del av skolematematikken i lang tid, har modellering vokst frem som et sentralt kjerneemne de siste 20 årene. I nyere tid har programmering åpnet for nye muligheter for å arbeide med problemløsing og modellering i matematikkfaget og i tverrfaglig undervisning.

Kurset vil gi deg innsikt i forskning på problemløsing, modellering og programmering og knytte dette til elevenes utvikling av matematisk kompetanse. I kurset vil du også få innsikt i forskningsmetoden design-based research som brukes i matematikkdidaktisk forskning for å studere hvordan matematiske temaer best kan undervises. I kurset skal du utforske denne metoden til å designe, gjennomføre og forske på et undervisningsopplegg i problemløsing eller modellering. Innholdet i undervisningsopplegget kan være rent matematikkfaglig eller tverrfaglig.

Videre vil du utvikle evne til å kritisk vurdere forskningslitteraturen og til å diskutere hvilken relevans forskningen har for undervisning og læring i matematikk.

Hva lærer du?

Kunnskaper om:

  • Matematikkdidaktisk forskning på problemløsing, modellering og programmering.
  • Matematikk som skolefag, herunder begrunnelser for å undervise problemløsing og modellering og matematikkens plass i samfunnet.
  • Hvordan problemløsing og modellering kan beskrives og forskes på.
  • Hvilken betydning problemløsing og modellering har for elevenes læring og forståelse av matematikk.
  • Erfaringer med hvordan simulering og programmering kan være verktøy til å arbeide med modellering i matematikkfaget.
  • Forskningsbasert kunnskap om hvordan matematisk modellering kan inngå i tverrfaglig undervisning.
  • Forskningsbasert kunnskap om hvordan bruk av digitale verktøy kan integreres i matematikkundervisningen og om hvordan programmering kan inngå i undervisning om problemløsing og modellering.

Ferdigheter til å:

  • Orientere deg i faglitteratur, analysere og forholde deg kritisk til informasjonskilder og sentral teori om problemløsing, modellering og programmering.
  • Anvende faglitteratur og tidligere erfaringer fra praksisfeltet til å strukturere, utvikle og forske på undervisning i matematikk.
  • Formulere et forskningsspørsmål som kan undersøkes ved hjelp av design-research i matematikk.
  • Finne frem til relevant faglitteratur på et selvvalgt og godt avgrenset tema som du ønsker å belyse ut fra et egen prosjektoppgave.
  • Kunne relatere det du lærer til matematikkundervisning 8 - 13 og kunne gi eksempler på aktuelle problemstillinger ut fra teori og kjennskap til norsk skole
  • Kunne forske på egen matematikkundervisning

Generell kompetanse til å:

  • Uttrykke deg muntlig og skriftlig om forskning på elevers læring i matematikk generelt og om programmering, problemløsing og modellering spesielt
  • Reflektere kritisk over og diskutere faglige, forskningsmessige spørsmål og problemstillinger knyttet til matematikkens plass i skolen, elevers utvikling og læring i matematikk og matematikkdidaktisk forskning

Opptak til emnet

Emnet er valgfritt for studenter med 80- eller 60-gruppe i matematikk som har startet på masterspesialisering i Lektorprogrammet. Studenter som ikke tar masterspesialisering i matematikkdidaktikk må sende en e-post til lektorprogrammet@ils.uio.no for å få tilgang til emnet.

Obligatoriske forkunnskaper

Studenter må ha bestått emnene PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring. I tillegg må du ha 80- eller 60-gruppe i matematikk.

Emnet bygger på MDID4001 og MAT4010.

Undervisning

Undervisningen er studentaktiv og det legges opp til studentmedvirkning i valg av temaer for matematisk problemløsing og modellering. Undervisningen vil veksle mellom forelesning, studentarbeid i gruppe og helklassediskusjoner. Helklassediskusjonene vil ta utgangspunkt i og bygge på gruppearbeidene.

Dersom det er færre enn 5 studenter på emnet, vil det kunne tilbys alternativ undervisning tilpasset gruppens størrelse.

Den obligatoriske komponenten gjennomføres som et gruppeprosjekt, og det forventes at gruppene arbeider med prosjektet mellom samlingene.

Felles pensum på emnet vil bestå av teoretiske og empiriske artikler hentet fra matematikkdidaktisk forskning og teori. For å vise fremveksten av forskningsfeltet vil enkelte, sentrale, «historiske» artikler eller kapitler i håndbøker inkluderes, men hoveddelen av pensum vil være hentet fra forskning de siste ti årene.

Omfanget av felles pensum vil være ca. 400 sider. I tillegg skal gruppen selv finne frem til og legge opp et selvvalgt pensum på 100 - 150 sider med forskningsartikler og bokkapitler som skal brukes som teorigrunnlag for prosjektoppgaven.

Obligatoriske aktiviteter:

  • Prosjektrapport og selvvalgt pensum.

I emnet inngår et obligatorisk forskningsprosjekt som skal gjennomføres gruppevis. Der skal gruppen bruke design-basert research til å utvikle et tverrfaglig eller matematikkfaglig undervisningsopplegg om problemløsing eller modellering. Undervisningsopplegget skal gjennomføres med en skoleklasse og dere skal forske på hvordan opplegget legger til rette for elevenes læring.

Gruppen vil i løpet av de første ukene av kurset formulere en problemstilling. Undervisningsopplegget skal begrunnes ut i fra pensumlitteratur. Prosjektet skal munne ut i en prosjektrapport som skal godkjennes av emneansvarlig. Prosjektrapporten skal også presenteres muntlig, som en del av eksamen i kurset.

Se nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet og kravene til prosjektrapporten på semestersiden.

Eksamen

Muntlig gruppepresentasjon som vurderes med karakter A-F.

Muntlig eksamen utgjør hele karakteren. Karakteren gis gruppevis. Prosjektrapporten og selvvalgt pensum må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 20:14:57

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk