SDID4001 – Samfunnsfagdidaktikk: Formål og ferdigheter
Kort om emnet
Emnet gir deg innsikt i aktuelle forskningsdebatter og faghistoriske perspektiver innenfor samfunnsfagdidaktikk. Du vil videreutvikle kunnskapen din om grunnleggende formål, ferdigheter og sentrale metoder i faget, som for eksempel danning, kritisk tenkning, utforskende arbeidsmåter og literacy.
Faghistoriske perspektiver åpner opp for kritisk refleksjon over formålet med faget og hvilke metoder som kan understøtte dette.
Seminarene legger opp til studentaktivitet som gir mulighet til å diskutere sammenhengene mellom forskningslitteraturen, vitenskapsfagene og dine egne erfaringer fra praksis som lærer.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg
kunnskaper om
- aktuelle forskningsdebatter med betydning for samfunnsfagdidaktikk
- sentrale faghistoriske perspektiver
- betydningen av kritisk tenkning, ytringsrom og diskusjon i samfunnsfag
- ulike perspektiver på utforskende undervisningsmetoder og literacy
Ferdigheter til å
- lese og forstå forskningsartikler og litteratur
- bruke ulike perspektiver i forskningen til å nyansere din egen forståelse av sentrale metoder i faget
- formidle komplekse, faglige resonnementer både skriftlig og muntlig
- relatere forskningslitteratur til klasseromsdata og egne erfaringer fra praksis i skolen
- skrive faglige tekster som forholder seg til forskningsfronten innenfor samfunnsfagdidaktikk
Generell kompetanse til å
- videreutvikle din fagkunnskap innenfor samfunnsfagdidaktikk
- søke etter og analysere faglitteratur
- skrive faglige tekster
- anvende forskningsbasert kunnskap for å utvikle dine egne undervisningspraksiser
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet.
Obligatoriske forkunnskaper
Bestått PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring
Undervisning
Undervisning og læringsformer:
Undervisningen legger opp til studentaktive læringsformer som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaver som bygger bro mellom forskningslitteraturen, undervisningspraksiser i samfunnsfag og studentenes egen kontekst og erfaringsbakgrunn.
I dette emnet vil vi anvende klasseromsdata fra seminarleders forskningsprosjekter for å diskutere relevante undervisningspraksiser i norske samfunnsfagklasserom.
Obligatoriske forhold i undervisningen:
Følgende aktiviteter må gjennomføres og godkjennes for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
1. Presentere analyse av klasseromsdata i grupper
2. Levere individuell skriftlig oppgave (omfang: 2000 - 2400 ord) (våren 2021 er omfanget på oppgaven 1000-2400)
3. Gjennomføre hverandreveiledning på skriftlig oppgave
Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Eksamen
Eksamens-/vurderingsformer
Eksamen er en 6-timers hjemmeeksamen hvor studentene diskuterer en gitt problemstilling.
Faglige krav for å kunne avlegge eksamen
Gjennomførte obligatoriske aktiviteter.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.