SDID4001 – Samfunnsfagdidaktikk: Formål og ferdigheter

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir deg innsikt i aktuelle forskningsdebatter og faghistoriske perspektiver innenfor samfunnsfagdidaktikk. Du vil videreutvikle kunnskapen din om grunnleggende formål, ferdigheter og sentrale metoder i faget, som for eksempel danning, kritisk tenkning, utforskende arbeidsmåter og literacy.

Faghistoriske perspektiver åpner opp for kritisk refleksjon over formålet med faget og hvilke metoder som kan understøtte dette.

Seminarene legger opp til studentaktivitet som gir mulighet til å diskutere sammenhengene mellom forskningslitteraturen, vitenskapsfagene og dine egne erfaringer fra praksis som lærer.

Hva lærer du?

Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg

kunnskaper om

  • aktuelle forskningsdebatter med betydning for samfunnsfagdidaktikk
  • sentrale faghistoriske perspektiver
  • betydningen av kritisk tenkning, ytringsrom og diskusjon i samfunnsfag
  • ulike perspektiver på utforskende undervisningsmetoder og literacy

Ferdigheter til å

  • lese og forstå forskningsartikler og litteratur
  • bruke ulike perspektiver i forskningen til å nyansere din egen forståelse av sentrale metoder i faget
  • formidle komplekse, faglige resonnementer både skriftlig og muntlig
  • relatere forskningslitteratur til klasseromsdata og egne erfaringer fra praksis i skolen
  • skrive faglige tekster som forholder seg til forskningsfronten innenfor samfunnsfagdidaktikk

Generell kompetanse til å

  • videreutvikle din fagkunnskap innenfor samfunnsfagdidaktikk
  • søke etter og analysere faglitteratur
  • skrive faglige tekster
  • anvende forskningsbasert kunnskap for å utvikle dine egne undervisningspraksiser

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet.

Obligatoriske forkunnskaper

Bestått PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring

Undervisning

Undervisning og læringsformer:

Undervisningen legger opp til studentaktive læringsformer som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaver som bygger bro mellom forskningslitteraturen, undervisningspraksiser i samfunnsfag og studentenes egen kontekst og erfaringsbakgrunn.

I dette emnet vil vi anvende klasseromsdata fra seminarleders forskningsprosjekter for å diskutere relevante undervisningspraksiser i norske samfunnsfagklasserom.

Obligatoriske forhold i undervisningen:

Følgende aktiviteter må gjennomføres og godkjennes for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

1. Presentere analyse av klasseromsdata i grupper

2. Levere individuell skriftlig oppgave (omfang: 2000 - 2400 ord) (våren 2021 er omfanget på oppgaven 1000-2400)

3. Gjennomføre hverandreveiledning på skriftlig oppgave

Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.

Eksamen

Eksamens-/vurderingsformer

Eksamen er en 6-timers hjemmeeksamen hvor studentene diskuterer en gitt problemstilling.

Faglige krav for å kunne avlegge eksamen

Gjennomførte obligatoriske aktiviteter.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:34:30

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk