PED4301 – Læreplanstudier

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet belyser læreplanteoretiske og didaktiske problemstillinger relatert til pedagogisk arbeid i utdanningssektoren.

I emnet studerer du hvordan pedagogisk praksis rammes inn av utdanningspolitiske begrunnelser og bestemmelser og formes gjennom roller, mål og forventninger.

Emnet omfatter drøftinger av internasjonal reformpolitikk og tematiserer hvordan fag og forskning inngår i utforming og bruk av lover, læreplaner og vurderingssystemer.

Sist men ikke minst gir emnet innsikt i læreplanteoretiske overveielser om hva som hemmer og fremmer reformarbeid i utdanningssektoren og hvordan skole og utdanning endrer seg over tid.

Hva lærer du?

Etter studiet skal du i lys av relevant forskning kunne:

  • beskrive hvordan formål som danning og kvalifisering legges til grunn for reformer i utdanningssektoren
  • analysere hvordan nasjonale læreplaner reflekterer transnasjonale endringer, historisk og aktuelt
  • drøfte hvordan pedagogisk praksis formes i samspillet mellom aktører, styringsmidler og reguleringsformer
  • kommunisere skriftlig og muntlig om utdanningspolitiske og didaktiske problemstillinger på en slik måte at personer som arbeider i utdanningssektoren kan forstå deg

Opptak til emnet

Emnet forutsetter opptak på programmet Master i pedagogikk, studieretning Utdanning, danning og oppvekst (UDO)

Kapasitet: 30

Det anbefales at studenter kjenner til temaer og litteratur relatert til PED2201 – Skole, danning og didaktikk 

Undervisning

Undervisningen i emnet har integrert forelesnings- og seminarform. Muntlige diskusjoner i tilknytning til emnets obligatoriske aktiviteter og eksamen vektlegges.

Underveis forventes det produksjon, presentasjon og drøfting av flere korte tekster.

 

Emnet Læreplanstudier undervises parallelt med emnene Perspektiver på barn og unge og Danning og demokratisering. Samtidig som undervisningen i de tre områdene skjer hver for seg, vil det legges vekt på integrerende perspektiver.

Pensum er på ca.750 sider.

 

Obligatoriske aktiviteter

  • Det er obligatorisk oppmøte første undervisningsdag. Hvis du ikke møter opp mister du plass på emnet. Blir du syk eller på annen måte forhindret fra å møte første gang, må du ta kontakt med emnets administrative kontaktperson umiddelbart for å sikre at du beholder plassen på emnet.
  • Skriftlig framlegg til diskusjon basert på studielitteratur, eventuelt på utdanningspolitiske tekster.

Nærmere opplysninger om frister og detaljer for de obligatoriske aktivitetene gis ved studiestart

 

Adgang til undervisning:

Undervisningen som gis i form av forelesninger er åpen for alle. Seminarene er forbeholdt studenter med opptak på studieretningen.

Eksamen

Fem dagers individuell hjemmeeksamen. Omfang for oppgaver er 2200 - 2600 ord.

Frister og retningslinjer for oppgaven blir gitt ved semesterstart.

Obligatoriske aktiviteter må gjennomføres og godkjennes innen de gitte fristene før eksamensoppgaven kan innleveres.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Sensurordning:

Eksamen vurderes av to sensorer.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke tas på nytt ved ny eksamen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 20:15:27

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk