PED2201 – Skole, danning og didaktikk
Kort om emnet
Dette emnet gir deg innsikt i samfunnsteoretiske, historisk-filosofiske og didaktiske perspektiver på skole og utdanning. Fokus rettes mot utdanningspolitikk og reformarbeid, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I emnet studerer du profesjonelle og politiske aspekter ved skolen som danningsarena slik de kommer til uttrykk gjennom tekster, teknologier og i ulike praksiser.
Sentrale begreper er
- undervisning
- utdanning
- danning
- demokrati
I studiet arbeider du med faglitteratur, utdanningspolitiske dokumenter og empiriske studier som omhandler historiske utviklingstrekk og «det siste nye» av reformer og endringer. Det du lærer i dette emnet er relevant for arbeid med utdanningsrelaterte spørsmål i departementer, direktorater, forlag, skoler, konsulentfirmaer og andre organisasjoner.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Målet med emnet er at du skal kunne
- dokumentere innsikt i teoretiske begreper og empiriske studier som belyser aktuelle sider ved skolen som sted for oppdragelse, opplæring og undervisning
- analysere hvordan lover, læreplaner og vurderingssystemer former utdanningsveier
- drøfte normative og empiriske spørsmål om undervisning, utdanning og danning, aktuelt og historisk
Ferdigheter
Målet med emnet er at du skal kunne
- legge fram og drøfte faglitteratur om politiske og pedagogiske ideer og begrunnelser for utdanning og demokrati
- bruke teoretiske modeller og begreper for å analysere hvordan lover, læreplaner og andre utdanningspolitiske dokumenter skaper rammer for den pedagogiske virksomheten i skolen
- engasjere deg og kommentere medstudenters tekster på en konstruktiv måte
Generell kompetanse
Målet med emnet er at du skal kunne
- gjennomføre analyser av utdanningspolitikk og didaktiske sider ved reformarbeid
- bidra med konstruktive og kritiske innspill i pedagogisk endrings- og utviklingsarbeid
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Opptak til emner skjer på bakgrunn av rangeringsregler. For nærmere informasjon se rangeringskategorier
Adgang til undervisning
Deltakelse i undervisningen forutsetter opptak til emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper er
som inngår i de to første semestrene i Bachelorprogrammet i pedagogikk.
Undervisning
Emnet består av forelesninger og arbeid i seminargrupper. Presentasjon og diskusjon i tilknytning til emnets obligatoriske aktiviteter og eksamen vektlegges i seminaret.
Underveis forventes det produksjon, presentasjon og drøfting av flere korte tekster
Det er obligatorisk oppmøte første undervisningsdag. Hvis du ikke møter opp mister du plass på emnet. Blir du syk eller på annen måte forhindret fra å møte første gang, må du ta kontakt med emnets administrative kontaktperson umiddelbart for å sikre at du beholder plassen på emnet.
Obligatoriske aktiviteter:
- Gruppeoppgave. Sammenliknende analyse av dokumenter som er relatert til innholdet i emnet.
- Skriftlig framlegg til diskusjon relatert til eksamen og/eller artikler på pensum.
Nærmere opplysninger om frister og detaljer for de obligatoriske aktivitetene gis ved studiestart.
Pensum er på ca. 1500 sider.
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave. Tema godkjennes av faglærer. Omfang for oppgaven er 2500 ord +/- 20%.
Frister og retningslinjer for oppgaven blir gitt ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter må gjennomføres og godkjennes innen de gitte fristene før eksamensoppgaven kan innleveres.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Eksamensbesvarelsen sensureres av en kommisjon med to sensorer.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i 3 år, inkludert godkjenningssemesteret. Hvis du ønsker å ta opp igjen eksamen etter den perioden, må du gjennomføre obligatoriske oppgaver på nytt.
Dersom du tidligere har fullført obligatorisk aktivitet og eksamen og ønsker å ta opp emnet, må du levere semesteroppgaven på nytt med en annen problemstilling. Problemstillingen og plan for oppgaven skal godkjennes av faglærer. Du trenger ikke følge de vanlige undervisningsaktivitetene dersom du har godkjent de obligatoriske aktivitetene i løpet av de siste tre årene. Fristen for å levere ny problemstilling er den samme som for de andre kandidatene (se oblig 2) og vil foreligge ved semesterstart
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.