ITLED4010 – IT-ledelse: Å være leder
Påmelding
Søknadsfrist 10.januar 2022

Samlinger 2022
- 26.-28. januar
- 7.-8. mars
Undervisningen foregår kl 9-16.
Emneansvarlig

Skjølsvik har bred forelesererfaring innen strategi, markedsføring, entreprenørskap og økonomi.
Forelesere

Jacobsen har organisasjon, kommunal styring, organisasjonsendring og endringsledelse som spesialfelt.

Berg arbeider med ledertrening, teamutvikling og organisasjonsendring.
Undervisning og eksamen vårsemesteret 2022
Ved MN-fakultetet er det våren 2022 fysisk undervisning, men det kan fortsatt forekomme tilfeller av digital undervisning eller hybridundervisning.
Se semestersiden, Canvas eller dine vanlige kanaler for eventuelle endringer i undervisning og eksamensform.
Kort om emnet
Emnet gir en oversikt over ledelse og lederoppgaver med spesiell vinkling mot IT-funksjonen.
Emnet er en del av master i IT og ledelse.
Innholdet i emnet vil være sentrert rundt følgende temaer:
- Lederrollen - oppgaver og ansvar
- Endringsledelse
- Økonomistyring/ Business Case
- Tverrkulturelle utfordringer
- Mellommenneskelig kommunikasjon
- Prosjektledelse og kvalitetssikring i prosjekter
Hovedmålet er å gi studentene et bedre grunnlag for arbeid i lederposisjoner både i linjen og i prosjekter. Studentene skal få oversikt over sentrale oppgaver og ansvarsområder for ledere, og skal opparbeide et mer reflektert forhold til egen utøvelse av lederfunksjoner.
Kursdeltakernes egen erfaringsbakgrunn og jobbutfordringer vil bli trukket inn i undervisningen.
Hva lærer du?
Kunnskap
- Har kunnskap til utviklingen av sentrale teorier innen ledelse og fjernledelse
- Har kunnskap om de mest sentrale teoriene om endringsledelse
- Har kjennskap til de vanligste problemstillingene i forbindelse med økonomistyring av IT-funksjonen
- Har kjennskap til de vanligste metodene for utvikling av Business Case for IT-prosjekter
- Har grunnleggende kunnskap om kulturforskjeller og mellommenneskelig kommunikasjon
- Kan formulere en forskbar problemstilling innen disse områdene, knyttet til egen virksomhet
Ferdigheter
- Har økt sitt repertoar av ledelsesteknikker
- Kan lage en plan for organisasjonsendring
- Kan utarbeide mer forretningsorienterte prosjektforslag og prosjektanalyser.
- undersøkelsesmetode, tilpasset formålet
- Kan gjennomføre en systematisk datainnsamling og dataanalyse
- Kan presentere relevante funn og vurdere troverdigheten av disse i en praktisk kontekst
Kompetanse
- Reflekterer over forholdet mellom egne funn og tidligere forskning innen emnets hovedområder, og diskuterer praktiske implikasjoner for egen virksomhet
- Kan lage et sammendrag for beslutningstakere, med handlingsalternativer og anbefaling
Opptak til emnet
Obligatoriske forkunnskaper
Minimum to års relevant yrkeserfaring
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring fra deltakelse i IT-prosjekter eller drift av IT-systemer vil være en fordel.
Undervisning
Emnet gjennomføres i seminarform, med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og gruppeoppgaver. Det forventes aktiv deltakelse av studentene. Det er to samlinger, en på tre dager og en på to. Underveis skal studentene arbeide med en prosjektoppgave med utgangspunkt i egen arbeidssituasjon.
Til første samling skal studentene utarbeide en oversikt over egne jobbutfordringer og hvordan de relaterer seg til ledelse.
Mellom første og andre samling skal studentene bearbeide dette med utgangspunkt i første samling og pensumlitteraturen, og skrive et notat med et opplegg til den prosjektoppgaven som utgjør eksamen på kurset.
På andre samling skal dette opplegget presenteres og diskuteres i gruppen. Etter siste samling vil studentene få ca. fire uker til å fullføre arbeidet med prosjektoppgaven.
Eksamen
Det skal skrives en prosjektoppgave, fortrinnsvis med problemstilling fra egen arbeidsplass.
Oppgaven skal ha følgende omfang:
- Hvis man skriver alene 6.000 ord
- To samarbeider 9.000 ord
- Tre samarbeider 12.000 ord
Vesentlige avvik (dvs. mer enn 10 prosent) fra overnevnte formkrav vil medføre dårligere karakter
Flere enn tre kan ikke skrive sammen. Nærmere retningslinjer vil bli gitt når kurset starter. Oppgaven skal leveres ca. fire uker etter siste samling.Det gis bokstavkarakter hvor A er best og F er stryk.
Det kreves minimum 80% tilstedeværelse på samlingene for å kunne gå opp til eksamen.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Karakteren blir tilgjengelig i StudentWeb etter at sensuren har falt. Du kan også bestille karakterutskrift.