ITLED4290 – Teknologi og innovasjonsledelse
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Innovasjon, kreativitet og nyskapning er viktige drivkrefter for å videreutvikle organisasjoner og samfunnet. Det gir muligheter for å tilby nye tjenester, nye produkter, nye prosesser og innenfor nye områder. Digitalisering og teknologi spiller en stor rolle i denne utviklingen. Å eksperimentere og jobbe med innovasjon innebærer at det er viktig med erfaringslæring og at man evner lære av intelligent feiling.
Dette emnet gir innsikt i hva innovasjon er, typer innovasjon, kilder til innovasjon, hva som kjennetegner innovasjonsprosesser generelt, og digitale innovasjonsprosesser spesielt. Med en kombinasjon av forskningsbasert kunnskap og praktiske eksempler skal deltagerne får en dypere forståelse av innovasjon. Vi vil blant annet se på temaer som kontinuerlig utvikling og læring, betydningen av mikropolitikk og makt for å lykkes med innovasjon, kunstig intelligens, tingenes internett (IoT), maskinlæring med mer. På et forskningsbasert grunnlag vil studentene lære å forholde seg konstruktivt kritisk til hva det faktisk innebærer for en organisasjon å være innovativ og lærende.
Emnet er en del av Master i Digitalisering og ledelse.
Hva lærer du?
Etter å ha fullført emnet, har du følgende:
Kunnskap
- Tilegnet deg kunnskap om viktige forskningsbaserte teorier og begreper for å forstå og forklare innovasjon, og ha kjennskap til utviklingen innen innovasjonsforskning over tid
- Oversikt over hvordan digital innovasjon muliggjør tjenesteinnovasjon og endrer organisering, og hvordan forretningsprosesser kan digitaliseres
- Innsikt i digital innovasjon ved bruk av lettvektsteknologier (IoT), Kunstig Intelligens, maskinlæring, RPA
- Kjennskap til praktiske eksempler på hvordan organisasjoner i ulike kontekster har lyktes og mislyktes med innovasjonsledelse
Ferdigheter
- Kunne bidra til å organisere innovasjonsprosesser og aktiviteter
- Kunne identifisere og tilrettelegge for effektivisering og automatisering av forretningsprosesser ved bruk av digitale teknologier
- Kunne planlegge og gjennomføre en undersøkelse om innovasjon
- Kunne velge en hensiktsmessig metodisk tilnærming ut fra relevant formulerte spørsmål og teori, og ikke basert på ukritisk anvendelse av konvensjonelle antagelser om hva som er beste praksis uavhengig av kontekst
Kompetanse
- Kunne evaluere og tilpasse ulike former for innovasjon, herunder for eksempel identifisere og forbedre prosesser ved hjelp av digitale lettvektsteknologier som IoT, RPA, kunstig intelligens og/eller maskinlæring
- Kunne presentere relevante funn og kritisk reflektere rundt troverdigheten av disse
- Ha opparbeidet deg evnen til å kritisk reflektere over hvilken rolle innovasjon spiller i egen og andres organisasjoner, og hvordan forholdene legges eller ikke legges til rette for å stimulere til innovasjon.
Opptak til emnet
Minimum to års relevant yrkeserfaring
Emnet kan maksimalt ha 30 deltakere. Undervisningen forutsetter studentaktiviteter som gjør det vanskelig å ha flere deltakere uten større lærerinnsats.
- Lenken ovenfor tar deg til opptaksportalen EVUweb.
- Velg «Universitetet i Oslo» som institusjon.
- Klikk på knappen «Registrer søknad».
- Logg inn med ID-porten, Feide eller eIDAS.
- Endre eventuelle brukeropplysninger og opprett bruker.
- Følg instruksjonene i søknadsskjemaet og fullfør.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med ITEVU4290 – Innovasjonsledelse og digitalisering.
Undervisning
Emnet gjennomføres i samlinger, med en kombinasjon av forelesninger, casearbeid, videoer, quiz og gruppediskusjoner. Det forventes aktiv deltakelse av studentene. Det er to samlinger, en på tre dager og en på to. Samlingene skal bidra til at studentene som deltagere i et læringsfellesskap gis rom for refleksjoner som bidrar til en god kobling mellom egne erfaringer og innsikter fra akademiske studier. Underveis skal du arbeide med en prosjektoppgave med utgangspunkt i egen arbeidssituasjon.
Til første samling bør du skrive en liten oversikt (½-1 side) over hva som er den viktigste virksomhetsstrategiske eller organisasjonsutviklingsmessige utfordringen i egen virksomhet, og tenke over om det er noen problemstillinger som kan danne utgangspunkt for prosjektoppgaven.
Mellom første og andre samling skal du innen en frist som blir kommunisert på første samling avtale med kursansvarlig tema, problemstilling, pensumlitteratur som du tenker å trekke på i oppgaven og metodisk tilnærming. Deretter skal du minimum tre arbeidsdager før andre samling sende inn fire siders førsteutkast til deler av prosjektoppgaven (eksl. forside, innholdsfortegnelse og referanseliste) til faglærer. Denne teksten vil bli distribuert til de andre i gruppen din slik at både de og faglærer kan gi deg tilbakemeldinger på det som er skrevet. Du kommer også til å motta oppgavene til de andre i gruppen, og få et særskilt ansvar for å kommentere på noen av disse. Ved avslutningen av første samling vil du få mer informasjon om denne prosessen. I tillegg vil du motta en mal for oppgaven og for hvilke områder du skal kommentere på, slik at det blir lettere både å skrive egen tekst og å forberede seg til å kommentere på andres tekster. På den andre samlingen skal dere i grupper diskutere oppgavene, slik at dere kan hjelpe hverandre med å videreutvikle oppgaven.
Eksamen
Det skal skrives en prosjektoppgave, fortrinnsvis med problemstilling fra egen arbeidsplass.
Oppgaven skal ha følgende omfang:
- Hvis man skriver alene 6.000 ord
- To samarbeider 9.000 ord
- Tre samarbeider 12.000 ord
Flere enn tre kan ikke skrive sammen. Nærmere retningslinjer vil bli gitt når kurset starter. Oppgaven skal leveres ca. fire uker etter siste samling.
Det kreves minimum 80% tilstedeværelse på samlingene for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk eller dansk. Søknad om annet eksamensspråk sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Dette emnet tilbyr både utsatt og ny eksamen. Les mer:
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.