NATDID4901V – Naturfagdidaktikk for lærerutdannere
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet er ment for ansatte i grunnskolelærerutdanning, lektorutdanning og praktisk pedagogisk utdanning som har behov for naturfagdidaktikk. Emnet gir deg god innsikt i grunnleggende områder innen naturfagdidaktikk som er spesielt aktuelle for lærerutdanning og skole.
Sentrale temaer du vil møte er utforskende arbeidsmåter, språk og begreper og vurdering. Disse vil knyttes til scientific literacy, naturvitenskapenes egenart og dybdelæring. Kurset gir deg også en innføring i kvalitative forskningsmetoder og akademisk skriving. Du vil lese relevant norsk og internasjonal forskningslitteratur, diskutere mye med andre kursdeltagere og utvikle egen veilederkompetanse ved å gi tilbakemeldinger på andres tekster.
Mellom samlingene skal du (helst i samarbeid med annen kursdeltager) gjennomføre et kvalitativt forskningsprosjekt. Sluttproduktet fra forskningsprosjektet er et manus til en didaktisk forskningsartikkel.
Hva lærer du?
Etter gjennomført emne skal du ha tilegnet deg følgende:
Kunnskaper om
- dybdelæring
- utforskende arbeidsmåter og naturvitenskapelige praksiser
- språk og begreper i naturfag
- vurdering i naturfag
- naturvitenskapenes egenart
- scientific literacy
Ferdigheter til å
- anvende teori og forskning i egen undervising
- anvende teori og forskning til å strukturere og formulere faglige resonnementer og forholde deg kritisk til forskning på fagområdet
- planlegge og gjennomføre et avgrenset kvalitativt forskningsprosjekt
- skrive en vitenskapelig fagdidaktisk artikkel til et tidsskrift med refereeordning
Generell kompetanse til å
- diskutere og revidere egen undervisning
- diskutere og revidere de ulike fasene i en forskningsstudie
- diskutere og revidere de ulike delene av en forskningsartikkel
Opptak til emnet
Primær målgruppe er ansatte i lærerutdanning som mangler formell kompetanse i naturfagdidaktikk, eller som trenger oppgradering av slik kompetanse. Det anbefales at minst to kursdeltagere fra samme institusjon deltar.
Kvalifiserte søkere rangeres etter følgende kriterier:
-
ansatt i undervisningsstilling knyttet til naturfagene i lærerutdanning og som mangler formell kompetanse i naturfagenes didaktikk
-
andre ansatte i undervisningsstilling knyttet til naturfagene i lærerutdanning
-
andre ansatte med undervisningsoppgaver knyttet til naturfagene i lærerutdanning
Emnet har kapasitet til 30 studenter. Hvis det er færre enn 15 søkere, blir det vurdert om kurset skal avlyses.
Obligatoriske forkunnskaper
For å ta emnet kreves generell studiekompetanse (GSK). Du må også ha relevant master / hovedfag / tilsvarende (300 studiepoeng) innen et av naturfagene. For å kvalifisere for opptak må søker også være ansatt ved en lærerutdanningsinstitusjon, i en stilling som innebærer undervisningsoppgaver. Søknaden må vedlegges dokumentasjon på
generell studiekompetanse (GSK)
fullført mastergrad eller tilsvarende
undervisningsstilling ved en lærerutdanningsinstitusjon
at arbeidsgiver fullt ut vil finansiere deltakeravgiften
Overlappende emner
- 30 studiepoeng overlapp med NATDID4901V – Naturfagdidaktikk for lærerutdannere.
Undervisning
Undervisningen har seminarform med interaktive presentasjoner, og det legges vekt på enkle aktiviteter, erfaringsutvekslinger og diskusjoner både i plenum og mindre grupper. En del av emnet har form av skriveworkshops, hvor deltagerne er med i responsgrupper. Deltagerne leser og kommenterer hverandres tekster på veien mot eksamensartikkelen.
Obligatoriske deler av undervisningen:
-
Gjennomføre undervisningsopplegg fra Naturfagsenteret med egne studenter
-
Refleksjonsnotat basert på gjennomført undervisning med egne studenter
-
Metodenotat med beskrivelse av metode for datainnsamling og dataanalyse
-
Muntlig presentasjon av FOU-arbeidet og muntlig feedback på andres presentasjoner
-
Deltagelse i undervisningen (80% tilstedeværelse)
Samlinger vil foregå ved Universitetet i Oslo, Campus Blindern, eller ved Observatoriet (Observatoriegt. 1).
-
2 samlinger per semester. Oppstart kl.10 på dag 1 og slutt kl. 15:30 på dag 2.
-
Består av 4 moduler, hvorav modul 1 er gjennomgående for hele kurset:
-
Teori og praksis: hva er god naturfagundervisning?
-
Datainnsamling
-
Dataanalyse
-
Skrive artikkel
-
-
Arbeid knyttet til modulene mellom samlinger
-
Digital læringsplattform: Canvas
Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Kostnader ved å ta emnet
Utgifter til reiser og opphold i forbindelse med samlinger må dekkes av kursdeltager.
Eksamen
- Eksamen består i å gjennomføre et forskningsprosjekt og utarbeide et helhetlig manuskript til en vitenskapelig artikkel etter IMRAD-struktur. Manuskriptet skal rettes inn mot, og følge malen til, tidsskriftet NorDiNa.
- Alle obligatoriske deler i undervisningen må være godkjent for å kunne fullføre emnet med eksamen.
- Eksamen må bestås for å bestå emnet.
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått / ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Studenter som dokumenterer gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan ta utsatt eksamen i starten av neste semester.
Det tilbys ikke ny eksamen til studenter som har trukket seg under ordinær eksamen, eller som ikke har bestått.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.