MED3068 – Legerollen - Navigering mellom retningslinjene

Kort om emnet

I dette emnet skal vi fordype oss i hva retningslinjer er og hva de er basert på, og hvordan vi som leger bruker retningslinjer i møte med pasienter med komplekse problemstillinger. Undervisningen vil i stor grad baseres på case-diskusjoner, og vi vil berøre problemstillinger som: Hvordan skal vi best kunne møte individets helseproblemer, fysiske og psykiske? Hvordan håndterer vi utfordringer med kommunikasjon, diagnostikk og behandling? Hvordan skal vi forholde oss til alle retningslinjer hos pasienter med kroniske og sammensatte helseplager? Vi skal også reflektere rundt legerollen og hva slags lege man ønsker å være.

Hva lærer du?

Kunnskaper 
Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Gjøre rede for bakgrunnen for ulike retningslinjers evidensgrunnlag, og prosessen som ligger til grunn for utvikling av retningslinjer. 
  • Gjøre rede for sammenhenger mellom somatiske og mentale helseproblemer, utforske utfordringer knyttet til multimorbiditet og komplekse pasienthistorier.
  • Forklare betydningen av ulike studiedesign (randomiserte studier, cohortstudier, case-control studier og økologiske studier) og dets relasjon til evidensgrad i ulike retningslinjer.

Ferdigheter 
Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Kritisk vurdere kvalitet av retningslinjer
  • Drøfte utfordringer mellom kryssende retningslinjer, multimorbiditet og individuelle problemstillinger knyttet til pasientbehandling. 

Generell kompetanse 
Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Reflektere over hvordan forutsetninger i de studier som ligger til grunn for evidens relaterer til helse og livssituasjon i det reelle liv for hver enkelt pasient og hvordan det påvirker behandlingsvalg.
  • Møte pasienter med komplekse og sammensatte helseplager med kompetanse og gjøre kloke kliniske valg.
  • Være bevisst problematikken rundt overdiagnostikk og overbehandling. 

Opptak og adgangsregulering

Lukket profesjonsstudium.

Studenter må innen angitte frister foreta en emneprioritering over valgfrie emner i StudentWeb.

Opptaksramme: inntil 24 studenter. Programrådet har satt en minstegrense for antall studenter per emne. Emner med få søkere kan derfor bli avlyst og søkerne overføres til emner med ledig kapasitet. Prioriteringen av emner gjøres i nær dialog med studentrepresentantene i komiteen for de valgfrie emnene.

Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Studenter må ha plass på undervisningen for å kunne ta eksamen.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Du må ha fullført undervisningen og ha møtt til eller ha gyldig fravær på eksamenene i MED2200 – Medisinstudiet, modul 2 for å kunne fremstille deg til eksamen i de valgfrie emnene i første elektive periode.

Overlappende emner

Overgang/innpass

Dersom du er forskerlinjestudent kan du søke om å få kursaktiviteter på forskerlinjen godskrevet som erstatning for de valgfrie emnene i de elektive periodene.

Om fritak

Undervisning

Emnet vil bli undervist gjennom en variasjon av korte forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, individuelle refleksjonsnotater og en praksisdag (hospitering). Undervisningen baseres på en langsgående videokasuistikk som belyser temaet og danner grunnlag for diskusjon og gruppearbeid. Undervisningen foregår i utgangspunktet på norsk.

Eksamen

Studentene skal underveis skrive et refleksjonsnotat, og fredagen i første uka er satt av til dette. Notatet skal brukes til drøfting i gruppene og et sammendrag skal leveres i eksamenspresentasjonen.

Eksamen gjennomføres som muntlig eksamen med gruppevis presentasjon av arbeidet som er gjort gjennom emnet. Hver gruppe får en egen oppgavetekst som de skal fokusere på. Presentasjonen holdes på norsk.

Studenter som ikke består eller har gyldig forfall til ordinær eksamen, meldes til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eller gyldig forfall til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen kan studenten fortsette i studiet og fremstille seg til eksamen i den påfølgende elektive perioden (påfølgende januar). Studenten må senest ha avlagt og bestått det valgfrie emnet innen utgangen av den andre elektive perioden i studieløpet, før modul 4 for vårkull og før modul 5 for høstkull.

Studenter som ikke består eller har gyldig forfall til ordinær eksamen kan få en annen vurderingsform på kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen.

Sensur

Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Studenter som trekker seg før eksamen eller ikke møter til eksamen uten gyldig forfall, kan ikke fremstille seg til utsatt eksamen.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet blir evaluert i henhold til rutinebeskrivelsen for kvalitetssystemet. Se studiekvalitetsarbeid ved profesjonsstudiet i medisin

Fakta om emnet

Studiepoeng
3
Undervisning
Hver vår
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

MED-studieinfo