STV4316B – Europeisk politikk – politiske institusjoner og partier
Timeplan, pensum og eksamensdato
Velg semester
Kort om emnet
Emnet gir oversikt over den politiske utviklingen i utvalgte vesteuropeiske og sentraleuropeiske land, med hovedvekt på politiske institusjoner, partier, eliter og partisystemer. I en enkeltforelesning belyses dessuten et aktuelt komparativt tema fra europeisk politikk.
Emnet gir kunnskap om partifamiliers rolle og betydning i de aktuelle landene, vekslinger i regjeringsmakt og konsekvenser av ulike institusjonelle ordninger (som valgsystemer og nasjonalforsamlingers struktur). Siktemålet er å sammenligne og forklare politiske forhold i lys av sentrale statsvitenskapelige modeller og typologier.
De europeiske landene som inngår i emnet er:
- Storbritannia
- Tyskland
- Frankrike
- Spania
- Polen
- Tsjekkia
- Slovakia
- Ungarn
Hva lærer du?
Kunnskaper
Du skal:
- Tilegne deg kunnskap om den politiske utviklingen i ulike europeiske land de siste 25-40 årene.
- Lære om (endringer i) politiske institusjoner, partier og partisystemer i ulike europeiske land.
- Få innsikt i demokratisering (og demokratiske tilbakeslag) i de postkommunistiske landene (Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn).
Ferdigheter
Du skal:
- Kunne sammenligne politiske institusjoner, partisystemer og partier i samme partifamilie på tvers av land
- Kunne analysere sammenhengene mellom ulike institusjonelle ordninger som valgsystemer, partisystemer og regjeringer
- Kunne vurdere trekk ved de politiske systemene i ulike europeiske land opp mot sentrale statsvitenskapelige modeller og typologier.
Generell kompetanse
Du skal:
- Oppøve din generelle analytiske kompetanse.
- Utvikle evnen til å arbeide selvstendig med empirisk og teoretisk materiale.
- Øve deg i å presentere fagstoff muntlig gjennom kvalifiseringsoppgaven.
Opptak og adgangsregulering
Studenter med studierett på program må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Studenter tatt opp til andre masterprogrammer, kan etter søknad få adgang til emnet hvis dette er klarert med eget program.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke om opptak til våre studieprogrammer.
Søk om adgang til emnet hvis du er tatt opp til et annet masterprogram (frist 1 august/5.januar).
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Bachelorgrad i statsvitenskap eller tilsvarende.
Overlappende emner
- 5 studiepoeng overlapp mot STV4332B – Vest-Europa (nedlagt)
- 5 studiepoeng overlapp mot STV4333B – Sentral-Europa og Baltikum (tidlegare Sentral og Øst-Europa) (nedlagt)
Undervisning
Forelesninger og seminarer.
Obligatorisk aktivitet
- frammøte med muntlige studentpresentasjoner i seminarene
Undervisningen går over fem uker og eksamen er i den sjette uken.
Eksamen
6-timers skoleeksamen og kvalifiseringspresentasjon.
Kvalifiseringspresentasjonen er en muntlig presentasjon om oppgitt tema som vurderes til bestått/ikke-bestått.
Digital skoleeksamen
Skoleeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.
Les mer om digital skoleeksamen.
Hjelpemidler
Det er tillatt å bruke ordbok på eksamen. Ordboken skal kontrolleres av SV-info på forhånd. Se regler for bruk av ordbok.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Søknad må sendes senest to uker før skoleeksamen.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Vi tilbyr utsatt eksamen samme semester hvis du blir syk eller har annet gyldig forfall på ordinær eksamen.
Se også informasjon om å ta eksamen på nytt.
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.