LES4330 – Filosofiske, etiske og eksistensielle dialoger

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en grunnleggende innføring i filosofiske, etiske og eksistensielle dialoger. Dialogen sees her som et undersøkende fellesskap der enkeltpersoner legger frem sine eksistensielle og etiske spørsmål til undersøkelse hos en profesjonell samtalepartner, gjerne med utgangspunkt i eget liv. Emnet søker både å utvikle praktiske ferdigheter i å tilrettelegge for slike dialoger, og å styrke studentenes refleksjon rundt den dialogiske samtalepraksisen med utgangspunkt i relevant teori. Det legges opp til et dialogisk læringsmiljø, der studentene inviteres til et aktivt dialogarbeid som del av studiet.

Emnet gir deltakerne en faglig kompetanse inn mot arbeid som samtalepartner/chaplain ved institusjoner som sykehus, sykehjem, fengsel og i forsvaret, eller andre sammenhenger der dialog forekommer. Det er også relevant for filosofer som ønsker å etablere en filosofisk samtalepraksis.

Hva lærer du?

Emnet er bygd opp med sikte på å gi både teoretisk innsikt og å utvikle praktiske ferdigheter hos studentene. Målet er at de etter endt kurs skal kunne innta en profesjonell rolle som dialogpartner i filosofiske, etiske og eksistensielle dialoger med enkeltpersoner og i grupper. Studentene forventes også å etablere øvingsgrupper som gjennomfører dialogøvelser mellom samlingene med utgangspunkt i studentenes egne erfaringer. Viktige læringsmål er at studentene skal opparbeide en bred teoretisk forståelse av dialogen forstått som et utforskende fellesskap, at de kan anvende dialogteori til å analysere hva som hemmer eller fremmer gode dialoger, og har forståelse for dialogens etikk. Videre er målet at studentene skal lære å reflektere over egen og andres livserfaring, lede dialoger med fokus på livsnære etiske og eksistensielle utfordringer, og utvikle trygghet og oppmerksomhet i samtalesituasjoner.

Opptak og adgangsregulering

Studenter med studierett på program må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Studenter tatt opp til andre masterprogrammer, kan etter søknad få adgang til emnet hvis dette er klarert med eget program.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke om opptak til våre studieprogrammer.

Studenter på lektorprogrammet og profesjonsstudiet i teologi som ønsker å ta dette emnet, må være på masternivå (dvs. fullført de tre første årene av studieprogrammet). De bes sende en søknad pr e-post til TF-infosenter innen de samme frister som gjelder for å søke undervisning til bacheloremner på TF.

Ved ledig kapasitet på emnet, kan det etter søknad innvilges enkeltemneopptak til emnet for søkere med faglig relevante studier og bachelorgrad/tilsvarende fullført utdanning. (Utenlandsk utdanning må være godkjent av NOKUT som minimum tilsvarende norsk bachelorgrad.) Det kreves også at studenten er registrert med generell studiekompetanse ved Universitetet i Oslo, f. eks. kvalifisert som enkeltemnestudent på bachelornivå. Du melder din interesse ved å fylle ut og sende inn nettskjema for interesseregistrering til LES4330 innen fristen 8. desember 2023. (Nettskjemaet åpnes 1. desember.) Denne interesseregistering blir behandlet som en søknad om opptak til emnet, dersom det er ledig kapasitet. Ved rangering av søkere til enkeltemneopptak gjelder først til mølla-prinsippet. Jevnfør mer informasjon på nettskjemaet.

Det vil ikke bli gitt adgang til å søke om enkeltemneopptak på dette emnet i senere semestre.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert med tre dagssamlinger (fem timer), supplert med to digitale samlinger (hver på to timer) etter hver dagssamling. Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og dialogøvelser.

Obligatorisk aktivitet:

Det er obligatorisk nærvær på undervisningen. Dersom du ikke kan møte til en time, kan du eventuelt avtale fravær med læreren. Det kan avtales fravær på inntil 20 % av undervisningen.

5 timer dialogøvelse i par eller i gruppe med andre studenter i emnet etter hver samling. Disse øvelsene kommer i tillegg til den angitte undervisningen og organiseres av studentene gjennom etablering av fysiske eller digitale kollokviegrupper.

  • En refleksjonsstarter der studenten beskriver sine faglige kvalifikasjoner og arbeidsmål for semesteret (300-800 ord).
  • En pensumrefleksjon der studenten drøfter en selvvalgt del av pensum (en artikkel eller et bokkapittel) i et kritisk perspektiv (1500-2000 ord).
  • En praksisrefleksjon der studenten diskuterer en samtalepraksis i en valgt yrkesmessig/profesjonell sammenheng i lys av pensum (1500-2000 ord).

Eksamen

Emnet har mappevurdering. 

Mappebesvarelsen skal inneholde:

En pensumrefleksjon der studenten drøfter en selvvalgt del av pensum (en artikkel eller et bokkapittel) i et kritisk perspektiv (1500-2000 ord).

En praksisrefleksjon der studenten diskuterer en samtalepraksis i en valgt yrkesmessig/profesjonell sammenheng i lys av pensum (1500-2000 ord).

En sluttrapport der studenten beskriver læringsutbyttet av kurset og deler egne refleksjoner og utfordringer (ca 1000 ord).

Alle delene må være bestått.

 

Her finner du sensorveiledninger

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Hver vår
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter