Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i Den hebraiske bibelen/Tanakh, Det nye testamentet og Koranen, samt sentrale tekster og tradisjoner som omgir tekstene i jødiske, kristne og islamske tradisjoner. Vi tar for oss de ulike tekstenes særpreg i form og innhold, forskjeller og likheter mellom tekstene, og forholdet mellom dem. I emnet er vi også opptatt av hvordan tekstene brukes i religiøse sammenhenger og tradisjoner, samt deres allmenne resepsjon i kunst og kultur, undervisning i skolen og i samfunnslivet.

Vi diskuterer overordnede begreper som tekst, hellig tekst, kanon, tolkning og resepsjon, i tillegg til begreper som er særegne for de ulike teksttradisjonene. Viktige temaer som tas opp er tekstenes historie, struktur og form, innhold og bruk. De får innblikk i de ulike tradisjonenes syn på tekstautoritet, tekstfortolkning og tekstbruk.

Studentene leser utvalgte grunntekster i oversettelse, og disse settes inn i historiske og tematiske sammenhenger. Dels vil de utvalgte tekstene tjene som eksempler på tematiske eller formelle trekk ved den enkelte tekst og teksttradisjon, dels vil de tjene som grunnlag for å sammenligne de ulike tekstene og den måten de omgås med og benyttes i ulike religiøse tradisjoner.

I emnet vil vi også ta for oss hvordan disse tekstene språk og innhold nedfeller seg i litteratur og andre kulturelle uttrykk, hvordan tekstene inngår i skolens undervisning og hvordan de henvises til eller brukes i samfunnslivet generelt.

Hva lærer du?

Kunnskap:

  • Du får grunnleggende kunnskap om de gammelhebraiske, jødiske, kristne og islamske skriftsamlingene og kjennskap til utvalgte tekster innenfor disse.
  • Du får overordnet kunnskap om tekstenes struktur, sjangre og litterære preg, hovedtrekk ved deres historier og aspekter ved deres bruk og resepsjon.
  • Du får kunnskap om strategier som brukes av lesere og lesetradisjoner i møte med disse tekstene i dag, og om hvordan lesning av kanoniske tekster kan inngå i etablering av maktforhold, forhandling av individuell og kollektiv identitet og politisk posisjonering.

Ferdigheter:

  • Du kan foreta en informert lesning av oversettelser av hellige tekster, særlig med henblikk på deres kompleksitet og betydningsmangfold.
  • Du kan reflektere over samspillet mellom ulike lesestrategier i tolkningen av en gitt tekst.
  • Du kan reflektere selvstendig og kritisk i møte med offentlig bruk av kanoniske religiøse tekster i Norge i dag.

Generell kompetanse:

  • Du kan sette deg inn i andres syn på tekster som anses som hellige og du kan argumentere for ditt eget syn.
  • Du blir bevisst om betydningen og verdien av å kunne arbeide selvstendig, kritisk og vitenskapelig med tekster som anses som kanoniske eller hellige.
  • Du blir bevisst om hvordan lesestrategier kan speile eller betinge teologiske, kulturelle og sosiale verdivalg.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Overlappende emner

  • 10 studiepoeng overlapp mot KRIS1004 – Innføring i Bibelen (nedlagt)
  • 5 studiepoeng overlapp mot KRIS1811 Trospilotene (nedlagt)
  • 5 studiepoeng overlapp mot KRIS1812 Trospilotene 2 (nedlagt)
  • 10 studiepoeng overlapp mot KRIS1814 Bibelen i trosopplæringen - tekster og lesninger
  • 10 studiepoeng overlapp mot KRIS1820 Teologisk grunnutdanning for Ten Sing Norway (nedlagt)

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger og gruppeundervisning. Gruppeundervisning fungerer som opptakt til forelesningen, og gir mulighet for gruppearbeid med konkrete arbeidsspørsmål, detaljert tekstlesning og diskusjon. Forelesningene gir overblikk over stoffet og innføring i ulike analytiske perspektiv, og samler opp på arbeidsspørsmål og på arbeidet i seminarene.
Der settes minst to seminarer av til at jobbe med at forberede de obligatoriske oppgaver på kurset.
Emne har et digitalt klasserom i Canvas til disposisjon for lærerne og studenter med undervisningsopptak. 

Obligatoriske aktiviteter

Det er obligatorisk nærvær på gruppeundervisningen. Dersom du ikke kan møte til en time, kan du avtale fravær med læreren. Det kan avtales fravær på 20 % av gruppeundervisningen. Dersom du har behov for mer fravær og har en gyldig grunn, f.eks. sykdom, kan ytterligere fravær avtales. Det vil da bli stilt krav om annen obligatorisk aktivitet. Samlet sett kan fraværet ikke overstige 50 % av undervisningstimene.

  1. En refleksjonsoppgave (1000 ord) skal omhandle emnets overordnede tema hellig tekst.
  2. En refleksjonsoppgave (1500 ord) er knyttet til en av emnets tematiske bolker.
  3. Til hver gruppeundervisning leveres en kortoppgave (200-250 ord).

Nærmere instruksjoner og oppgavetekster til kortoppgavene og refleksjonsoppgavene legges ut i Canvas.

De obligatoriske aktivitetene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen

Tre dagers hjemmeeksamen, 2500-3000 ord.

Her finner du sensorveiledning

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

 

Tidligere emnenavn

Bibelen - tekster og lesninger

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Bachelor
Undervisning
Hver vår
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter