UTLED4220 – Profesjonalitet, organisasjonsutvikling og demokrati
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Velg semester
Kort om emnet
Emnet omhandler profesjonalitet og kvalitet i ledelse av utdanning. I emnet aktualiseres utfordringer knyttet til profesjonsutvikling, organisasjonslæring og demokratiske prinsipper for ledelse. Problemstillinger undersøkes med utgangspunkt i teori om profesjonalitet, ledelse og læring. Emnet behandler kunnskaps- og organisasjonsutvikling i lys av organisasjonsteori. I tillegg tematiseres tidstypiske problemer knyttet til globalisering, rettsliggjøring og medborgerskap. I emnet drøftes utdanningspolitiske mål og forventninger med utgangspunkt i forskningslitteratur og praktiske eksempler.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper
Du
- kan belyse ledelse og profesjonalitet i utdanning med utgangspunkt i relevant teori
- har innsikt i begreper og teoretiske perspektiver på ledelse, kvalitet og organisasjonsutvikling
- har innsikt i tidstypiske ledelsesutfordringer i utdanningsvirksomhet relatert til globalisering, medborgerskap og demokrati
Ferdigheter
Du
- kan lese, forstå og analysere dokumenter, faglitteratur og andre tekster
- kan formulere relevante problemstillinger og anvende teori og forskning i analyse av praksis og erfaring fra egen arbeidshverdag
- kan anvende ulike perspektiver i fortolkning av utdanningspolitiske målsettinger og kunnskapskrav
- kan formulere seg muntlig og skriftlig innenfor en akademisk sjanger
Generell kompetanse
Du:
- kan utøve skjønnsmessige overveielser og bruke kunnskap på en kritisk og selvstendig måte
- kan delta i dialoger om profesjonalitet, organisasjonsutvikling og demokrati med aktører i utdannings- og samfunnsliv
- kan lede faglig endrings- og utviklingsarbeid
- kan vurdere organisasjoners kompetansebehov og tilrettelegge for profesjonalisering, organisasjonslæring og demokratiforståelse
Opptak og adgangsregulering
Kun studenter som er tatt opp til Masterprogrammet i utdanningsledelse kan ta emnet. Det er ikke mulig å ta emnet som privatist.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
For å kunne gå opp til eksamen i dette emnet må kandidaten ha bestått eksamen i UTLED4111 – Styring og ledelse av utdanning eller UTLED4111B – Rektorutdanningen
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp mot UTLED4210 – Trinn 2: Ledelse, kvalitet og kultur for læring (videreført)
- 10 studiepoeng overlapp mot UTLED4020 – Styring, forvaltning og kvalitetsutvikling (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot Modul 2 i Utdanningsledelse
- 10 studiepoeng overlapp mot UTLED2
- 10 studiepoeng overlapp mot SKOLEUT2
Undervisning
Undervisningen i emnet er samlingsbasert og går over to semestre. Vi samles to til tre dager hver måned.
Undervisningen er organisert i seminarer og arbeid i mindre grupper. Emnet forutsetter at du deltar på fellessamlinger, i basisgrupper og gjennomfører det nettbaserte arbeidet. Det tilbys nettbasert veiledning.
Studielitteraturen (pensum) utgjør ca. 2100 sider. Oppdatert liste over studielitteratur legges ut på semestersidene.
Obligatoriske aktiviteter
- 75% frammøte på samlinger
- to individuelle innleveringer
- tre gruppeinnleveringer
Eksamen
Mappevurdering som består av
- tre av de obligatoriske innleveringene (minst ett i gruppe og minst ett individuelt)
- individuelt refleksjonsnotat
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.