VEIL4105S – Veiledning av studenter
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet omhandler veiledning av studenter. Emnet gir en innføring i veilederroller, strategier og metoder i veiledning av studenter. Det legges vekt på teoretisk basert analyse, kritisk refleksjon, praktiske øvelser og verktøy til bruk i veiledning av studenter. Studentene jobber med intervju som forskningsmetode, analyse av data og skriving av akademisk tekst. Bruk av digitale læremidler og utvikling av egen veilederpraksis inngår i studiet.
Hva lærer du?
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet skal du ha kunnskap om:
- lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske og didaktiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i skolen
- faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veiledning av studenter.
- veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging, rettet mot studenter.
- digitale verktøy og profesjonell utvikling i veiledning med studenter
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet skal du kunne:
- anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å utøve, analysere og kritisk reflektere over veiledning av studenter.
- anvende digitale verktøy i veiledning med studenter
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emnet kan du:
- planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledning og utviklingsprosesser i profesjonsfellesskap.
- utøve skjønnsmessige overveielser på en kritisk og selvstendig måte, med utgangspunkt i nyere profesjonsforskning, profesjonsteori og profesjonskunnskap.
- utøve etisk dømmekraft i møte med faglige og praktiske problemstillinger knyttet til veiledning og utvikling i profesjonsfellesskap.
- planlegge og kritisk vurdere bruk av digitale verktøy i profesjonsfellesskap.
Opptak til emnet
Emnet tilbys etter avtale og opptaket gjennomføres lokalt.
Følgende krav må innfris for å bli tatt opp på emnet:
- GSK (generell studiekompetanse)
- Grunnutdanning av minst tre års varighet fra høgskole eller universitet tilsvarende en bachelor eller cand.mag. grad
- Utdanningen må inkludere fullført lærer-/lektorutdanning fra høgskole eller universitet, pedagogisk seminar eller praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Overlappende emner
- 5 studiepoeng overlapp med VEIL4000 – Veiledning i skolen (grunnmodul).
- 5 studiepoeng overlapp med VEIL4000B – Veiledning i skolen (grunnmodul).
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert og gjennomføres etter avtale med den enkelte skolen og gjennomfører utdanninger. Samlingene skal i størst mulig grad være skolebaserte, men deler av undervisningen kan også gjennomføres digitalt.
Det er krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen for å kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave
Karakterskala
Bestått/ikke bestått
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.