VEIL4000B – Veiledning i skolen
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet omhandler veiledning av lærerstudenter, nyutdannede lærere og kollegagrupper i skolen. Emnet gir en innføring i veilederroller, strategier og metoder i veiledning. Det legges vekt på analyse og kritisk refleksjon, praktiske øvelser og verktøy til bruk i veiledning. Bruk av digitale læremidler og utvikling av egen veilederpraksis inngår i studiet.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper
Du
- har kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske og didaktiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i skolen
- har kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veilederrollen.
- har kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har kunnskap om digitale verktøy for veiledning og profesjonell utvikling
Ferdigheter
Du
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å utøve, analysere og kritisk reflektere over veiledning i utdanning og yrke.
- kan anvende digitale verktøy i veiledning.
Generell kompetanse
Du
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser.
- kan utøve skjønnsmessige overveielser på en kritisk og selvstendig måte, med utgangspunkt i nyere profesjonsforskning, profesjonsteori og profesjonskunnskap.
- kan utøve etisk dømmekraft i møte med faglige og praktiske problemstillinger.
- kan planlegge og kritisk vurdere bruk av digitale verktøy i veiledning.
Opptak og adgangsregulering
Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet – videreutdanning i veiledning for lærere (30 studiepoeng).
Søkere rangeres av Utdanningsdirektoratet i tråd med retningslinjer for Kompetanse for kvalitet og oversendes ILS.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
- GSK (generell studiekompetanse)
- Grunnutdanning av minst tre års varighet fra høgskole eller universitet tilsvarende en bachelor eller cand.mag. grad
- Utdanningen må inkludere fullført lærer-/lektorutdanning fra høgskole eller universitet, pedagogisk seminar eller praktisk-pedagogisk utdanning (PPU
Anbefalte forkunnskaper
- Minst tre års relevant praksis (100%) som lærer i skolen etter endt utdanning
Overlappende emner
- 5 studiepoeng overlapp mot VEIL4005 – Veiledning i skolen (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot VEIL4015 – Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen (nedlagt)
Faglig overlapp med kombinasjonen av VEIL4005 / VEIL4005b (5 studiepoeng) og VEIL4015 (10 studiepoeng). Totalt 15 studiepoeng
Undervisning
Undervisningen er samlings- og nettbasert og går over ett semester, i alt tre samlinger à to dager. Studentene organiseres i grupper. Arbeid mellom samlingene er en integrert del av studiet, skal dokumenteres på læringsplattformen og danner utgangspunkt for systematisk arbeid på samlingene.
Obligatoriske forhold i undervisningen:
- Deltakelse på samlingene (80% frammøte)
- To arbeidskrav
Se semestersiden for mer informasjon
Adgang til undervisning
Kun studenter som er tildelt plass på emnet har tilgang til undervisningsaktivitetene på emnet
Eksamen
Fagoppgave (hjemmeeksamen)
Digital hjemmeeksamen
Hjemmeeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.
Les mer om hjemmeeksamen i Inspera.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Emnet inngår i Kompetanse for kvalitet – videreutdanning i veiledning for lærere (30 studiepoeng). VEIL400B må være bestått for å gå videre til VEIL4001B, eller VEIL4002B.
Det arrangeres kontinuasjonseksamen.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.