Veiledning til valg av 40-gruppe

En 40-gruppe gjør at du kan fordype deg innenfor et fagfelt du er interessert i utenom medier og kommunikasjon, og gir deg muligheten til å utforske andre relaterte fagfelt på UiO.

En 40-gruppe er en slags minifordypning

Etter en fullført bachelorgrad i medier og kommunikasjon vil du sitte igjen med mye kunnskap og en bred utdanning. Når du tar en bachelorgrad i medier og kommunikasjon, er medier og kommunikasjon hovedfordypningen din. Oppbygningen av graden består også av en 40-gruppe, som kan bli sett på som en minifordypning, eller støttefordypning.

En 40-gruppe kan støtte opp dersom du ønsker å søke deg til en mastergrad på et senere tidspunkt eller dersom du ser for deg en spesifikk jobb etter at du er ferdig utdannet.

Eksempler på mulige valg av 40-gruppe

Planlegg tidlig

Det er smart å være tidlig ute med å tenke seg ut hva slags 40-gruppe du kan tenke deg, ettersom noen støttegrupper krever at du begynner allerede 1. året for å fullføre på 3 år. Det er viktig at du derfor holder god kontakt med studiekonsulenten på studieprogrammet ditt.

Du velger selv hva din 40-gruppe skal være i, men vi anbefaler å sette deg godt inn i hva gruppen består av. Noen 40-grupper består av utelukkede obligatoriske emner (f.eks. 40-gruppen i japansk språk), andre av frie emner innenfor et bestemt fagområde (f.eks. 40-gruppen i psykologi) eller noen obligatoriske emner og andre valgfrie (f.eks. 40-gruppen i moderne retorikk og språklig kommunikasjon).

Se alle 40-grupper som tilbys ved UiO.

Jobb etter endte studier

  • Med en bachelorgrad i medier og kommunikasjon har du mange muligheter til å få relevant jobb. Du kan jobbe i kultur- og filmbransjen, innen skole og utdanning eller som medierådgiver, med kommunikasjon, medieanalyse og prosjektledelse, i privat sektor og i offentlig forvaltning.
  • Bachelorkandidater fra medier og kommunikasjon jobber blant annet i disse bransjene:
  • Media, forlag og kommunikasjon (69 %)

  • Bank, finans og eiendom (6 %)

  • Personlig tjeneste- og servicebransje (6 %)

  • Interesse-organisasjoner (6 %)
  • På bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon får du arbeidslivsrelevant erfaring underveis. Du kan blant annet skygge en tidligere IMK-student en dag på arbeidsplassen, og du kan delta på karriereseminar.
  • Graden avsluttes med et gruppeprosjekt eller et praksisopphold i en mediebedrift, som kan komme godt med til senere jobbsøknader.
  • Du kan lese mer om hva tidligere IMK-studenter jobber med på siden med karriereintervjuer.

Videre studier etter endt bachelorgrad

  • En 40-gruppe burde komplimentere og støtte opp under delen av studiet du synes er mest spennende, og ønsker å fordype deg ytterligere i. Dette kan eksempelvis gi opptak til en senere mastergrad.
  • Med en bachelorgrad i medier og kommunikasjon kan du søke opptak til master i:
  • Medier og kommunikasjon 

  • Politisk kommunikasjon

  • Screen cultures

  • Retorikk og språklig kommunikasjon
  • Man kvalifiserer i tillegg til flere andre masterprogrammer ved UiO hvor opptakskravet er en generell bachelorgrad innen humaniora eller samfunnsvitenskap.
Publisert 10. jan. 2023 11:36 - Sist endret 18. des. 2023 11:50