En 40-gruppe er en slags minifordypning
Etter en fullført bachelorgrad i medier og kommunikasjon vil du sitte igjen med mye kunnskap og en bred utdanning. Når du tar en bachelorgrad i medier og kommunikasjon, er medier og kommunikasjon hovedfordypningen din. Oppbygningen av graden består også av en 40-gruppe, som kan bli sett på som en minifordypning, eller støttefordypning.
En 40-gruppe kan støtte opp dersom du ønsker å søke deg til en mastergrad på et senere tidspunkt eller dersom du ser for deg en spesifikk jobb etter at du er ferdig utdannet.
Eksempler på mulige valg av 40-gruppe
-
Dersom du er interessert i politisk kommunikasjon, kan en 40-gruppe i statsvitenskap, sosiologi, samfunnsgeografi, sosialantropologi eller samfunnsøkonomi være noe for deg.
-
Dersom du er interessert i medieestetikk, anbefaler vi deg å se spesifikt på 40-gruppene i estetikk og kunsthistorie (to ulike 40-grupper).
-
Dersom du er interessert i barn/unge og medier, kan en 40-gruppe i pedagogikk være noe for deg.
-
Dersom du ønsker å lære mer om kommunikasjon og språk, anbefaler vi en 40-gruppe i moderne retorikk og språklig kommunikasjon.
-
Dersom du synes det er spennende med kunstig intelligens, kan en 40-gruppe i psykologi passe fint for deg.
-
Er du interessert i klima og miljø? På HF fakultetet tilbys en tverrfaglig 40-gruppe med historiske, kulturelle og samfunnsmessige perspektiver på klima- og miljøkrisen (40 ENVIRONMENT)
Planlegg tidlig
Det er smart å være tidlig ute med å tenke seg ut hva slags 40-gruppe du kan tenke deg, ettersom noen støttegrupper krever at du begynner allerede 1. året for å fullføre på 3 år. Det er viktig at du derfor holder god kontakt med studiekonsulenten på studieprogrammet ditt.
Du velger selv hva din 40-gruppe skal være i, men vi anbefaler å sette deg godt inn i hva gruppen består av. Noen 40-grupper består av utelukkede obligatoriske emner (f.eks. 40-gruppen i japansk språk), andre av frie emner innenfor et bestemt fagområde (f.eks. 40-gruppen i psykologi) eller noen obligatoriske emner og andre valgfrie (f.eks. 40-gruppen i moderne retorikk og språklig kommunikasjon).
Se alle 40-grupper som tilbys ved UiO.
Jobb etter endte studier
- Med en bachelorgrad i medier og kommunikasjon har du mange muligheter til å få relevant jobb. Du kan jobbe i kultur- og filmbransjen, innen skole og utdanning eller som medierådgiver, med kommunikasjon, medieanalyse og prosjektledelse, i privat sektor og i offentlig forvaltning.
- Bachelorkandidater fra medier og kommunikasjon jobber blant annet i disse bransjene:
-
Media, forlag og kommunikasjon (69 %)
-
Bank, finans og eiendom (6 %)
-
Personlig tjeneste- og servicebransje (6 %)
- Interesse-organisasjoner (6 %)
- På bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon får du arbeidslivsrelevant erfaring underveis. Du kan blant annet skygge en tidligere IMK-student en dag på arbeidsplassen, og du kan delta på karriereseminar.
- Graden avsluttes med et gruppeprosjekt eller et praksisopphold i en mediebedrift, som kan komme godt med til senere jobbsøknader.
- Du kan lese mer om hva tidligere IMK-studenter jobber med på siden med karriereintervjuer.
Videre studier etter endt bachelorgrad
- En 40-gruppe burde komplimentere og støtte opp under delen av studiet du synes er mest spennende, og ønsker å fordype deg ytterligere i. Dette kan eksempelvis gi opptak til en senere mastergrad.
- Med en bachelorgrad i medier og kommunikasjon kan du søke opptak til master i:
- Retorikk og språklig kommunikasjon
- Man kvalifiserer i tillegg til flere andre masterprogrammer ved UiO hvor opptakskravet er en generell bachelorgrad innen humaniora eller samfunnsvitenskap.