Utdanningens formål og overordnede læringsutbyttebeskrivelser er gitt i forskrift om nasjonal retningslinje for medisinutdanning (Rethos)
Fagplan med læringsmål og læringsutbyttebeskrivelse ligger under fagsidene.
Læringsutbytte for kompetanseområdet medisinsk ekspertise
Medisinsk ekspertise – Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om alle vanlige sykdommer og symptomer, deres forekomst og årsaker, om utredning, behandling, forventet behandlingseffekt og prognose
- har inngående kunnskap om det friske mennesket i alle aldre, herunder kunnskap om kroppens sammensetning og funksjon, og om menneskets utvikling og funksjoner samt psykiske og sosiale egenskaper og sammenhengene mellom disse
- har inngående kunnskap om grunnleggende biologiske mekanismer og hvordan menneskets funksjoner reguleres, med spesiell vekt på det som har betydning for utvikling av sykdom eller skade
- har inngående kunnskap om hvordan kosthold, fysisk aktivitet og andre levevaner påvirker helse og sykdom og hvordan denne kunnskapen kan utnyttes i forebygging og behandling av sykdom
- har inngående kunnskap om kroniske og sammensatte sykdommer
- har inngående kunnskap om betydningen av arv og miljø for helse og utvikling av sykdom eller skade
- har inngående kunnskap om legemidler, legemiddelbehandling, samt systemene for legemiddelovervåkning og melding av bivirkninger
- har inngående kunnskap om de viktigste arbeidsoppgavene og ansvarsområdene for de medisinske spesialitetene
- har inngående kunnskap om vurdering av samtykkekompetanse og lovverk for bruk av tvang
- har bred kunnskap om klinisk presentasjon og forekomst av sjeldne sykdommer med eksempler på utredning, diagnose og behandling
- har bred kunnskap om lindrende behandling
- har bred kunnskap om prinsippene som ligger til grunn for digitale løsninger og teknologi i helsetjenesten, herunder digital sikkerhet
- har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for forståelsen av helse og sykdom, forebygging, behandling og oppfølging.
Medisinsk ekspertise – Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre en medisinsk konsultasjon, med sykehistorie, klinisk undersøkelse og prosedyrer jfr. nasjonale lister, vurdering, journalføring og bruk av diagnosesystemene
- kan gjennomføre diagnostikk og initial behandling av livstruende og akuttmedisinske tilstander, inkludert vurdering av selvmordsfare
- kan identifisere og vurdere medisinske problemstillinger og gjennomføre diagnostikk og behandling
- kan gjennomføre funksjonsvurdering og igangsette rehabilitering og andre mestringsfremmende tiltak
- kan gjennomføre en systematisk legemiddelgjennomgang og legemiddelsamstemming og å rekvirere legemidler.
Medisinsk ekspertise – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere kliniske situasjoner og ta beslutninger på grunnlag av forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientenes behov og ønsker
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til vurdere forebyggende tiltak, prognose, behandlingseffekt og risiko for komplikasjoner, samt henvise videre ved behov for ytterligere undersøkelser eller behandling
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å ivareta barn og unges behov for behandling og tjenester og sikre deres medvirkning og rettigheter
- kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ og systemnivå
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjenkjenne og håndtere usikkerhet i medisinsk praksis.
Læringsutbytte for kompetanseområdet – Kommunikasjon
Kommunikasjon – Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om relasjonsbygging og kommunikasjon som grunnlag for å forstå og håndtere situasjoner med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere
- har bred kunnskap om hvilken betydning kultur og språk har for kommunikasjon og samhandling.
Kommunikasjon – Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke pasientsentrert metode for kommunikasjon, slik at pasientens bekymringer, forventninger og oppfatninger vektlegges
- kan gjennomføre veiledning av brukere, pasienter, pårørende, studenter og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan anvende en kultursensitiv tilnærming og tilpasse språk og atferd til hver enkelt pasient
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å håndtere kommunikasjon om krevende tema.
Kommunikasjon – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan kommunisere effektivt med pasienter og pårørende på en profesjonell og empatisk måte, inkludert ved bruk av digitale hjelpemidler og tolk
- kan dokumentere og formidle sin faglige kunnskap til pasienter, helsepersonell og allmennhet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å ta beslutninger sammen med pasienter og anvende verktøy for samvalg.
Læringsutbytte for kompetanseområdet ledelse og systemforståelse
Ledelse og systemforståelse – Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om de viktigste prinsippene for ledelse og finansiering av helsetjenesten
- har bred kunnskap om grunnleggende prinsipper og kriterier for prioritering i helsetjenesten
- har bred kunnskap om helse- og sosialtjenestenes organisering
- har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og omsorgsfeltet.
Ledelse og systemforståelse – Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap om ledelsesprinsipper til å utøve klinisk ledelse med beslutningstaking og samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper i relevante medisinske situasjoner
- kan anvende relevant faglig kunnskap til å ta lederskap i og håndtere en akuttmedisinsk situasjon og selv bli ledet i relevante situasjoner.
Ledelse og systemforståelse – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere ulike lederstiler og egne styrker og svakheter som leder og deltaker i grupper og team
- kan analysere prinsipper for ledelse
- kan reflektere over og anvende kunnskap som bidrar til et likeverdig tjenestetilbud til alle, deriblant samiske pasienter.
Læringsutbytte for kompetanseområdet samarbeid
Samarbeid – Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om kompetanse, arbeidsoppgaver og ansvarsområder hos samarbeidende profesjoner
- har inngående kunnskap om modeller for samarbeid og samhandling i helsetjenesten.
Samarbeid – Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende egen kompetanse i samspill med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere og sammen med disse utarbeide individuell plan
- kan reflektere over egen og andres rolle i samarbeid og tverrprofesjonelle team og bidra til god samhandling.
Samarbeid – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en hensiktsmessig og respektfull måte i møte med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere
- kan kommunisere og samhandle tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, og initiere slik samhandling.
Læringsutbytte for kompetanseområdet folkehelse og samfunnsmedisin
Folkehelse og samfunnsmedisin – Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om grunnleggende faktorer som fremmer god helse og forebygger sykdom på individ og samfunnsnivå; inkludert betydningen av miljøfaktorer, vaksiner, smittevern og deltagelse i arbeidsliv
- har bred kunnskap om sammenhengen mellom helsemessige og sosiale problemer herunder betydningen av sosial ulikhet
- har kunnskap om utviklingen av sykdomsforekomst og sykdomsbyrde nasjonalt og globalt, samt hvilke utfordringer dette skaper for helsetjenesten
- har kunnskap om samfunnets systemer for sikkerhet og beredskap og legers roller og funksjoner i disse
- har kunnskap om hvordan faktorer som diskriminering og rasisme særlig påvirker folkehelsen til minoritetsgrupper og samer som urfolk.
Folkehelse og samfunnsmedisin – Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og iverksette ulike typer forebyggende og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for alle aldersgrupper, med særlig fokus på barn, ungdom og eldre
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse og bidra til verdige pasientforløp
- kan bruke faglig kunnskap til å iverksette smitteverntiltak og utføre legens melde- og varslingsplikter
- kan bruke faglig kunnskap til å skrive sykmelding og legeerklæring og utføre andre former for sakkyndighetsarbeid.
Folkehelse og samfunnsmedisin – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere medisinske, økonomiske og etiske forhold og foreta avveininger mellom disse ved prioriteringer i klinisk og samfunnsmedisinsk arbeid
- kan anvende kunnskap om inkludering, likestilling og diskriminering slik at likeverdige helse- og velferdstjenester for alle grupper i samfunnet sikres, uavhengig av sosiokulturell bakgrunn, kjønn, alder, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
- kan anvende sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk i sin tjenesteutøvelse
- kan identifisere og analysere sammenhengene mellom helse, funksjon, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- kan identifisere og følge opp mennesker med sosiale og helsemessige problemer inkludert kronisk sykdom, omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og behandling, og henvise videre ved behov.
Læringsutbytte for kompetanseområdet forskning, vitenskapelighet og innovasjon
Forskning, vitenskapelighet og innovasjon – Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som anvendes innen medisin og helsefag
- har inngående kunnskap om vitenskapelig publisering og andre former for kunnskapsformidling.
Forskning, vitenskapelighet og innovasjon – Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere nytten og usikkerheten i metoder og resultater for diagnostikk, prognose og behandling
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan analysere og kritisk vurdere ny kunnskap og foreta faglige vurderinger i tråd med kunnskapsbasen og nyere forskning.
Forskning, vitenskapelighet og innovasjon – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser, tjenesteinnovasjon, systematiske arbeidsprosesser og kontinuerlig kvalitetsforbedring.
Læringsutbytte for kompetanseområdet profesjonalitet
Profesjonalitet – Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om hva som kjennetegner medisinsk profesjonalitet og kunnskap om legerollen i samfunnet og i historisk perspektiv
- har inngående kunnskap om pasient- og brukerrettigheter samt relevant lovverk.
Profesjonalitet – Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere kunnskap om personvern og taushetsplikt og anvende dette i sitt praktiske arbeid
- kan bruke relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og pasientsikkerhet ved blant annet å anvende metoder for å følge opp dette systematisk
- kan bruke sentrale nasjonale faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og digitale verktøy for kunnskapsstøtte.
Profesjonalitet – Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å skape tillit hos pasienter, samarbeidspartnere og i samfunnet for øvrig
- kan anvende sin kunnskap om relevant gjeldende lovverk og profesjonsetiske retningslinjer og prinsipper i sin yrkesutøvelse
- kan identifisere, håndtere, analysere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse, samt uprofesjonell eller uetisk atferd hos andre leger og annet helsepersonell
- kan anvende kunnskap om språk og kultur i vurdering, planlegging for forebygging, behandling og oppfølging
- kan analysere egne læringsbehov og sørge for egen faglig oppdatering og livslang læring
- kan analysere grenser for egen faglige kompetanse, kan søke veiledning og ta hensyn til tilbakemeldinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å ivareta egen helse og bidra til et godt arbeidsmiljø for seg selv og andre.