Fra medisinstudent til en master i folkehelse på Harvard

–  Min inspirasjon for å bli lege handler om å være med på å skape et sunnere og mer rettferdig samfunn, forteller Emma Lengle. Hun er den første legen som mottar Aker Scholarship.

Bilde av Emma Lengle

Emma Lengle har hatt mange forskjellige roller som medisinstudent, initiativtager bak podcasten Folkefeber og nå med en påbegynt master i folkehelse på Harvard University. Foto: Aker Scholarship.

 

Om Aker Scholarship

  • Kjell Inge Røkke og Anne Grete Eidsvig opprettet sammen med Aker asa stiftelsen bak Aker Scholarship i 2015.
  • Stiftelsen finansierer master- og doktorgradsstudier ved ledende universiteter internasjonalt: Harvard, MIT, Stanford, Caltech, University of Pennsylvania, Oxford, Cambridge, Imperial College og National University of Singapore.
  • Studentene får støtte til hele oppholdet slik at de ikke trenger å ta opp mer studielån.
  • Stipendiatene vurderes gjennom en intervjuprosess av en akademisk komité på åtte personer.
  • Du må være faglig sterk og ha et ønske om å bidra i samfunnet.

Bildet kan inneholde: Tekst, Font, Hvit, Svart, Logo.

Emma Lengle har noen ganger lurt på hva som er hennes rolle som lege. Som engasjert leder i MEDHUM og NMF Oslo så hun hvilken rolle samfunnsmedisin hadde for å påvirke på et strukturelt nivå, og på den måten forandre systemene som er med på å undertrykke historisk marginaliserte grupper.

MEDHUM er Norges største studentdrevne humanitæraksjon, og under Emmas ledelse samlet de inn 1,9 millioner kroner til UNICEFs arbeid for syriske barn og unge i Jordan. Med kampanjen #LaBarnVæreBarn fikk MEDHUM over 950.000 likerklikk på instagram og nådde 25 land. Kampanjen #LaBarnVæreBarn ble tildelt prisen Årets Perle av Sponsor- og eventforeningen. 

Det kan være vanskelig som medisinstudent å gå en annen vei enn direkte ut i en LIS1-stilling. Og Emma Lengle ville noe helt annet. Hun ønsket en rolle for å spille i et større helsepolitisk bilde. En slik karriere kan være ukjent for en medisinstudent som gjerne lærer mest om hvordan klinisk arbeid skal utføres, og mindre om hvordan den mer overordnete helsepolitiske verdenen er satt sammen.

Hvilke jobbmuligheter gir en utdannelse ved UiO og Harvard deg?

Etter syv år med studier og oppnådd vitnemål i medisin begynner Emma nå på en master i folkehelse på Harvard University.

Emma forklarer at her blir det et bredt program hvor hun kan skape mye av veien selv. Alle skal gjennom visse fag, inkludert kurs i helsepolitikk, påvirkningsarbeid, og sosiale helsedeterminanter, for å få bedre innsikt i hvordan helsesystemer er satt sammen og hvordan de best kan påvirkes.

– Jeg skal være her i Boston i ett år, takket være Aker scholarship. Masterutdanninger i USA er dyre og med hjelp av Aker Scholarship kan jeg fokusere på det akademiske og på påvirkningsarbeidet som jeg brenner for. Aker scholarship støtter oss gjennom hele søknadsprosessen og har etablert et bredt nettverk ved universitetene de samarbeider med. Dessuten skaper de et miljø blant scholarsene der vi kan støtte og lære av hverandre videre.

– Jeg er den første legen som har fått Aker Scholarship, noe som er spesielt stas for meg som ønsker å jobbe med helse i et tverrfaglig perspektiv.

Emma er interessert i hvordan kunnskap fra samfunnsvitenskapelige fagområder som sosiologi og antropologi kan bidra til å skape et mer rettferdig og inkluderende helsevesen. Hun utforsker den politiske samfunnsstrukturen vi selv har skapt, og hvordan maktstrukturer opprettholder ulikheter i helse.

Samfunnsmedisin ble redningen

– Jeg måtte ta aktive valg da jeg oppdaget at jeg trengte andre kvalifikasjoner for å komme dit jeg ville. Selv om det er mange leger som ikke jobber klinisk så kan det være vanskelig å finne disse personene da miljøet på fakultetet er så sykehusorientert, forteller Emma Lengle på telefon fra Boston.

Da Emma kom tilbake fra Jordan etter seks måneder hos UNICEF ble overgangen hard. Hun syntes det var vanskelig å finne sine interesser i medisinfaget og pensum. Løsningen ble Anne Kveim Lie, professor og underviser i samfunnsmedisin, som laget en møteplass for studenter engasjert i samfunnsmedisinske problemstillinger.

Gjennom å engasjere seg i fag og bygge et nettverk av folk med lignende interesser, ble Emma forskningsassistent innen samfunnsmedisin og fikk en mentor i Anne Kveim Lie.

Som forskningsassistent utviklet Emma et e-læringsverktøy om rusavhengighet og sosial ulikhet. Her fant hun også en mentor som trodde på seg, og hvor hennes drømmer ble både hørt og forstått. 

Medisinstudiet som døråpner

– Jeg valgte medisinstudiet fordi det er et privilegium å møte mennesker der de er, spesielt i en sårbar situasjon. Jeg har opplevd en side ved yrket som er veldig ærlig og åpen og der man får en unik rolle i andres liv. Det kommer jeg til å savne nå som jeg har valgt å gå en annen vei. Dagens samfunn står ovenfor mange utfordringer som urettferdighet, fattigdom, og klimaendringer for å nevne noen, og da er det verdifullt å bli påminnet om hvor fine mennesker kan være, forteller hun.

Medisinutdanningen åpner dører og gir mange muligheter innen andre fagfelt, både gjennom verv og faglig engasjement,

– Medisinfaget står sterkt i mange miljøer og er et godt springbrett for de som har et samfunnsengasjement. Det er et fagfelt som gjør at de drømmene man har blir mulige, om man er villig til å tenke litt bredt. Som student er det fristende å planlegge langt frem i tid, men noen dører åpnes mens man går. Derfor kan det være lurt å hoppe ut i nye muligheter og utforske nye fagområder. Og følg hjertet, sier Emma.

Stipend fra Senter for bærekraftig utdanning - SHE ble til podcast

Emma har lært mye om COVID-19 og smittebelastningen blant norsk-somaliere gjennom podcasten Folkefeber.

Emma Lengle, Ida Sofie Rettedal Skjæveland, Sine Grude og Amanda Hylland Spjeldnæs reagerte på hvordan smitteøkningen blant norsk-somaliere ble portrettert i norske medier. De ønsket å grave dypere og finne ut blant annet hvordan gruppen selv opplevde medieoppslagene, hvordan politikerne tolket situasjonen, og hvilken evidens lå bak folkehelsetiltakene.

I løpet av sesongen kom studentene frem til at en del av forklaringene bunnet i utdaterte og diskriminerende holdninger. De la også merke til at få utfordret påstandene som kom fra helsesiden, som er vi sikre på dette?

Mens det var stort fokus på kommunikasjon og at koronainformasjon ikke ble delt raskt nok på ulike språk, var det i starten lite mediedekning som utforsket de sosioøkonomiske aspektene ved smittespredningen. Norsk-somaliere er samfunnsgruppen som bor trangest i Oslo, noe som kan sette fysiske begrensinger for hvorvidt smittede kan holde avstand fra andre husstandsmedlemmer. Yrke er et annet viktig element, da arbeidstakere som ikke har anledning til å ha hjemmekontor er mer utsatt for smitte.

Jeg vil at arbeidet jeg gjør skal skape en forskjell

Folkefeber er et forsøk på å utforske om, og i så fall på hvilken måte, strukturelle forskjeller i samfunnet former smittespredning, særlig med fokus på effekten dette har hatt på den norsk-somaliske populasjonen. Folkefeber skulle ikke komme med noen fasit, men åpne for at det finnes flere årsaksforklaringer enn de som ble fremstilt i media.

– Gjennom Senter for bærekraftig utdanning - SHE har vi fått god støtte til å nå bredt ut. Målet var å gjøre podcasten tilgjengelig for alle i samfunnet, sier hun.

Både Fredrik Solvang og Marianne Borgen påpekte etter intervju med Folkefeber at dette var en fin anledning til å reflektere over måten man jobber med og bygger tiltak for minoritetsgrupper.

– Jeg ønsker å jobbe med påvirkningsarbeid og er opptatt av at arbeidet jeg gjør skaper en forskjell. Mulig arbeidssteder kan være i offentlig sektor i et departement, i en NGO som Amnesty eller i politikken. Nå har jeg et nettverk og verktøy å spille på. Det gjelder å sortere tankene og prøve å finne ut av hvor min kompetanse best egner seg, sier hun.

Emma Lengle

Aktuell med: Får Aker Scholarship og tar en master i folkehelse ved Harvard University, USA.

Utdanning: Profesjonsstudiet i medisin, Universitet i Oslo 2021

  • Utveksling til University of New South Wales, Sydney, januar – mai 2019
  • Kurs i gynekologi, obstetrikk og samfunnspediatri, inkludert klinisk arbeid med utsatte pasientgrupper, flyktninger og urbefolkningen
  • Forskerlinjen i medisin, UiO. Ett år fulltids- og to år deltidsforskning

Fagrelevant arbeid gjennom studiene

  • Forskningsassistent, Avdeling for samfunnsmedisin og global helse, UiO Utviklet et nasjonalt læringsverktøy om rusavhengighet og sosial ulikhet. Ledet seminarer for medisinstudenter om sosiale helsedeterminanter.
  • Stipendiat ved Senter for Bærekraftig utdanning (SHE), UiO Initiativtaker for podkasten Folkefeber som utforsker effekten av COVID-19 på norsk-somaliere i Oslo. Intervjuet blant annet Fredrik Solvang, Camilla Stoltenberg, Marianne Borgen, Embla Regine Mathisen og Faisa Warsame.
  • Medisinstudent med lisens, Oslo legevakt Triagering av pasienter i tett samarbeid med ambulansen og primærhelsetjenesten.
  • FN-praktikant ved UNICEFs regionskontor for Midtøsten og Nord-Afrika (MENA) Fulltidsarbeid ved avdeling for ungdomsrettigheter. 
  • Leder, Medisinstudentenes humanitæraksjon (MedHum)
  • Leder for Norsk medisinstudentforening (Nmf) Oslo

Les flere karriereintervjuer med helseutdannede fra UiO

Se medisin og helseutdanning ved UiO

Av Christina Heesch
Publisert 23. sep. 2021 11:39 - Sist endret 25. sep. 2021 09:19