Pedagogikk eksisterer i alt man gjør

Katarina Sciuto fullførte Master i pedagogikk, studieretning Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet, i 2021. I dag jobber hun som Associate i HC Operations, i PricewaterhouseCoopers (PwC).

Bilde av kvinne i hvit ullgenser, gult hårbånd, mørkt hår. Står foran hvit vegg.

Foto: privat

Human Capital

Katarina jobber som Associate i HC Operations, men hva er egentlig HC?

- I PwC omtaler vi HR som «HC», som står for «Human Capital», og jeg jobber da i HC teamet som heter Operations. Vi jobber veldig bredt og operasjoneltsom en støttefunksjon ut mot resten av avdelingen og hele selskapet.

Hennes viktigste arbeidsoppgaver inkluderer ansvarsområder innen HR-administrasjon knyttet til onboarding, Learning & Development, PwCs People-systemer, personvern og HR-support ut i organisasjonen.

Kontinuerlig utvikling

- Det jeg liker best med jobben min er muligheten til å jobbe med utrolig varierte arbeidsoppgaver.

Katarina forteller at jobben hennes byr på mange spennende og utfordrende muligheter hvor hun i stor grad kan påvirke egen arbeidshverdag, utfordre seg selv og tenke nytt. Hun legger også vekt på hvor viktig folkene rundt henne er. Kollegaer som er dyktige, kunnskapsrike og engasjerte, og som "vil litt mer". 

- På denne måten får jeg kontinuerlig utviklet meg. Dette er noe som motiverer meg veldig og som gjør at jeg gleder meg til jobb hver eneste dag!

Et tankesett som skiller seg fra andre studieretninger

Katarina forteller at utdanningen fra UiO er relevant på mange måter fordi pedagogikk eksisterer i alt man gjør - i alt fra den daglige mikrokommunikasjonen og bevisstheten rundt egen og andres læring, til planlegging og gjennomføring av større prosjekt.

Evnen til å «tenke pedagogisk» er noe jeg mener er relevant i enhver sammenheng og arbeidssituasjon hvor man jobber tett opp mot andre menneskerog dette er et tankesett som skiller seg fra andre studieretninger.

Hun trekker også frem praksisperiodene som svært relevant erfaring fra studiene fordi dette er fantastiske arenaer som legger gode grunnlag for hvordan teori kan omsettes til praksis, og hvor man kan utvide forståelsen av sitt fagfelt. 

Gjennom praksis får man en god innsikt i og kunnskaper om hvordan arbeid med pedagogiske problemstillinger foregår i arbeidslivet.

Disiplin, struktur og prioritering

- I løpet av studiene utviklet jeg flere arbeidsteknikker som jeg drar godt nytte av i arbeidshverdagen. Dette gjelder alt fra å organisere, strukturere og prioritere.

Katarina erfarte at som student var det både viktig og nødvendig å være disiplinert og strukturert, spesielt under arbeidet med masteroppgaven, for å best sikre at man fikk gjort alt man skulle og at det lå en viss kvalitet bak arbeidet og resultatet. 

- På den måten fikk jeg også god trening i time-management.

Som student må man navigere seg gjennom en stor mengde pensum. Det betyr at man får god trening i å raskt sette seg inn i nytt stoff og et godt overblikk på hva som er mest relevant, noe som også kommer godt med i arbeidslivet. 

- Med tiden som student blir man flinkere til å identifisere såkalte «key take aways» og det å tenke kritisk. Det er viktig å være nysgjerrig og å utfordre det eksisterendeuten å ta alt for gitt.

Vær bevisst egne kompetanser, ferdigheter og erfaringer

Et av Katarinas tips for å bli mest mulig attraktiv på arbeidsmarkedet er å identifisere de ulike erfaringene du har - enten det er fra studier, deltidsjobber eller andre arenaer - og knytte disse til de områdene og arbeidsoppgavene du ønkser å jobbe med.

All erfaring er verdifull erfaring og har stor overføringsverdi. Det er derfor viktig å være bevisst egne kompetanser, ferdigheter og erfaringer og hvordan disse er relevante tvers av ulike kontekster og arbeidsoppgaver. Vis potensielle arbeidsgivere hvem du er, for eksempel ved å opprette en Linkedin-profil!

I tillegg mener Katarina at vi må bli flinkere til å utfordre oss selv, og at vi ofte setter begrensinger for oss selv når det gjelder hvilke jobber vi søker på.

Søk også de jobbene som du selv tror du ikke er kvalifisert for, men som du virkelig kunne tenkt deg å jobbe med – la arbeidsgiver foreta seleksjonen, og ikke sett en stopper for deg selv. Plutselig er du kandidaten de leter etter!

Nyt studietiden!

Katarina har mange gode minner fra studietiden på UiO, og hun forteller at det aller beste har vært de fantastiske menneskene hun har møtt i løpet av studietiden - som har gitt flere varige vennskap. 

I tillegg syns hun at det å skrive masteroppgaven var utrolig gøy og lærerikt. Hun skrev oppgaven sammen med en medstudent, og de fikk muligheten til å skrive i samarbeid med et større, tverrfaglig forskningsprosjekt.

- Dette gjorde at jeg følte meg som en del av et akademisk miljø og fikk et større innblikk i hvordan det er å jobbe innenfor forskning.

Alt i alt vil jeg si at studietiden var en fantastisk og lærerik tid! Det kan til tider være overveldende å være studentmen husk å nyt studietiden mens den varer.

 

Publisert 7. apr. 2022 08:23 - Sist endret 27. apr. 2023 11:27