Jobben gir rom for eksperimentering og kreativ utfoldelse

Sigurd Winsnes fullførte Master i pedagogikk, studieretning Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet, i 2021. Nå jobber han som rådgiver i Stortingets IT-avdeling.

Bilde av mann i grønn genser foran hvit vegg

Foto: privat

Tilrettelegger for bruk av digitale tjenester

Sigurd jobber i Stortingets administrasjon, hvor han er ansatt som rådgiver i IT-avdelingen. Helt overordnet er hans jobb å legge til rette for at personene som jobber på Stortinget skal kunne bruke deres digitale tjenester på relevante måter, slik at de kan utføre jobben sin på best mulig måte.

- Noen av mine viktigste arbeidsoppgaver er å utvikle og holde kurs, både digitalt og fysisk, utvikle e-læringsmoduler, utvikle og oppdatere brukerveiledninger, delta inn i prosjekter der nye digitale plattformer innføres, og i den forbindelse utarbeide opplæringsstrategier og opplæringsplaner, og gi tilbakemeldinger fra brukere til utviklere av de digitale tjenestene så disse kan utvikles videre i tråd med brukernes behov. 

Stillingen til Sigurd er helt ny, noe som gir han stor frihet til å definere sin egen jobb og jobbhverdag. 

- Det beste med jobben er mye frihet og rom for kreativitet! I tillegg til at denne stillingen er helt ny, finnes det ingen fasit for hvordan man kan formidle noe på en best mulig måte og det gir meg rom for eksperimentering og kreativ utfoldelse.

Studietiden på UiO lærte meg å trå ut av komfortsonen

- Når jeg planlegger og holder kurs har jeg alltid med meg gode pedagogiske verktøy fra studiet. Den didaktiske relasjonsmodellen er et eksempel på et verktøy jeg har hatt mye glede av. Og ja – det hender jeg blar i bøkene fra studiet for tips og triks.

I Sigurds jobb er det også avgjørende at han har kapasitet til å kaste seg ut i ukjent farvann og utfordre seg selv. Han kan for eksempel få en forespørsel om å holde et kurs i Excel for en stortingsgruppe. Da må han aller først skaffe seg den nødvendige kompetansen i Excel, så kjenne til hva de skal bruke verktøyet til i stortingsgruppen, for så å utvikle et kurs.

- Det å hele tiden måtte sette seg inn i nye ting, tre ut av komfortsonen og oppsøke ny kunnskap var også noe jeg også måtte gjøre mens jeg studerte, og som jeg tar med meg videre inn i arbeidslivet.

Sigurd forteller at det er mye samarbeid på tvers av avdelinger og gode samarbeidsferdigheter er derfor viktig, for å lykkes best mulig med teamarbeid. 

- Samarbeid i kollokviegrupper og om arbeidskrav på universitetet har gitt god overføringsverdi til arbeidslivet. 

Bruk studietiden godt

Sigurd mener det er viktig å bruke studietiden til å hente inn erfaringer også utenfor pensum og lesesalen. 

- Det er utrolig hva man kan få ut av et tidligere engasjement på instituttet, en butikkjobb eller et verv når man først sitter på jobbintervjuet. 

Og selv om jobbmulighetene etter en fullført grad er mange, kan det likevel være lurt å tenke på hvilke områder man ønsker å jobbe innenfor når man skriver bachelor- og masteroppgave.

- Å skrive bachelor- og masteroppgave skal først og fremst være om et tema du interesserer deg for, men det kan også være lurt å skrive om et tema som du tror kan være attraktivt for en fremtidig arbeidsgiver. Digitalisering var et sentralt tema i min masteroppgave, noe jeg er ganske sikker på at var en viktig faktor for at jeg fikk jobben.

Fantastisk hyggelig studietid

Når vi spør Sigurd hva hans beste minner fra studietiden er, svarer han som følger:

- Alle de hyggelige kaffepausene på lesesalen (før korona) hvor tiden bare fløy, det fantastisk hyggelige arbeidsmiljøet jeg hadde som skolebesøker på videregående skoler og som veileder i akademisk skriving, og det å ha truffet nye venner for livet!
 

Publisert 31. mars 2022 10:06 - Sist endret 27. apr. 2023 11:26