NATDID4002 – Naturfagene, forskning og samfunn
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir deg god innsikt i utfordringer innen naturfagenes didaktikk knyttet til komplekse problemstillinger. Du vil lese internasjonale vitenskapelige tekster som knytter skole, naturfagene og samfunn til naturvitenskapelig allmenndannelse.
Sentrale temaer er sosiovitenskapelige problemstillinger, utdanning for bærekraftig utvikling, argumentasjon, ulike læringsarenaer og holdninger, interesser og motivasjon for naturfagene.
20 prosent av pensum vil være valgfritt slik at du kan velge å lese forskningsartikler som er spesielt aktuelle for den masteroppgaven du skal skrive. I det obligatoriske essayet skal du gi en enkel review av aktuelle artikler i forhold til din egen masteroppgave.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om
- sosiovitenskapelige kontroverser hvor naturvitenskap inngår som en naturlig del
- utdanning for bærekraftig utvikling med vekt på naturfagene i en tverrfaglig sammenheng
- argumentasjon som en sentral del av naturvitenskapelig kunnskapsbygging
- holdninger, interesse, motivasjon for naturfagene
- ulike læringsarenaer for naturfagene
Ferdigheter til å
- kritisk analysere vitenskapelige tekster om komplekse temaer
- velge ut aktuell forskningslitteratur for egen masteroppgave
- produsere en skriftlig review av aktuelle naturfagdidaktiske artikler
- øve muntlig presentasjon og å lede en faglig diskusjon
Generell kompetanse til å
- vurdere forskningstekster om komplekse temaer
- vurdere hvilke vitenskapelig funderte tekster som er aktuelle for egen forskning
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet og studenter som tar Master i fysikk, studieretning Fysikkdidaktikk.
Obligatoriske forkunnskaper
Bestått PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring
Undervisning
Undervisningen har seminarform sentrert rundt studentenes analyser og muntlige presentasjoner av forskningsartikler. Det er studentene selv som skal lede diskusjonene rundt vitenskapelige tekster.
Undervisningen innebærer også skriveworkshops hvor studentene leser og gir kommentarer på hverandres tekster (obligatorisk essay). Seminaret baserer seg på pensumartikler med fokus på internasjonale studier.
I tillegg vil det være 20 prosent valgfritt pensum som er relevant i forhold til studentenes egne masteroppgaver.
Obligatorisk essay med fokus på review av vitenskapelige studier relevante for studentenes masteroppgave.
Dersom det er færre enn 5 studenter på emnet, vil det kunne tilbys alternativ undervisning tilpasset gruppens størrelse.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Eksamen
Eksamen består av en prøveforelesning (15 min.) over et oppgitt emne, hvor studentene skal trekke inn pensumartikler og evt. selvvalgte artikler. Studentene får oppgitt emnet en uke i forveien.
Faglige krav for å kunne avlegge eksamen: Godkjent obligatorisk essay.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.