NDID4009 – Masteroppgave i norskdidaktikk
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
I masteroppgaven får du mulighet til å fordype deg i en selvvalgt problemstilling med relevans for norskfaget i skolen. Forskningsprosessen vil normalt kombinere teori og empiri, men det er også mulig å skrive rent teoretiske masteroppgaver.
I empiriske oppgaver kan du bruke eksisterende empirisk materiale eller gjøre egen datainnsamling. Gjennom veiledning får du mulighet til å videreutvikle egne analytiske ferdigheter og formidlingsevne. Arbeidet med masteroppgaven tar utgangspunkt i den prosjektbeskrivelsen du utarbeidet i metodeemnene DIFO4001 – Didaktisk forskningsmetode: design og innsamling av data og DIFO4015 – Didaktisk forskningsmetode med praksis: analyse og framstilling av data.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om
- de sentrale teoriene og empiriske resultatene innenfor et avgrenset forskningsfelt
- prosessen fra data- og/eller kildeinnsamling til en teoretisk informert analyse i et forskningsarbeid
- forskningsetiske prinsipper for forskning om skole og utdanning
- hvordan sitere, parafrasere og referere i et forskningsarbeid
Ferdigheter til å
- orientere deg i faglitteratur, analysere og forholde deg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor norskdidaktikk
- bruke relevante forskningsmetoder for å undersøke en norskdidaktisk problemstilling
- strukturere og formulere vitenskapelige tekster
- referere til faglitteratur i henhold til referansestilen APA
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse til å
- formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kritisk reflektere over og analysere faglige og forskningsetiske problemstillinger
- med stor grad av selvstendighet videreutvikle din egen fagdidaktiske kompetanse
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emne er åpent for studenter på masterspesialisering i norskdidaktikk.
Obligatoriske forkunnskaper
Bestått PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på de øvrige emnene i masterspesialiseringen.
Undervisning
Det gis 8 timer veiledning. Veiledningen kan foregå individuelt og/eller i grupper. Hvis to studenter skriver masteroppgave sammen, veiledes de sammen.
Studenten skal levere en veilederkontrakt i løpet av masterspesialiseringen. Kontrakten signeres av studenten og veiledere(e).
Adgang til undervisning: Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Eksamen
Masteroppgaven er én sammenhengende vitenskapelig tekst på 21.000- 28.000 ord, ikke medregnet sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.
Dersom to studenter skriver masteroppgave sammen, skal begge være involvert i alle deler av forsknings- og skrivearbeidet, og oppgaven skal ha et omfang på 31.000-42.000 ord.
Masteroppgaven skal inneholde et sammendrag på norsk ca. 300 ord. Sammendraget skal ikke overskride en full side og skal stå først i oppgaven. For å gjøre oppgaven tilgjengelig for en internasjonal leserkrets kan sammendraget i tillegg oversettes til engelsk eller andre språk. Oppgaven skal leveres elektronisk i både DUO og Inspera. Oppgaven regnes ikke som levert med mindre den er lastet opp i både DUO og Inspera innen innleveringsfristen.
Fremgangsmåte for opplasting i DUO finner du på siden med generell informasjon om fagdidaktiske masteroppgaver på Lektorprogrammet.
Eksamenskommisjonen består av to sensorer, hvorav minst én er ekstern. Veileder er ikke med i kommisjonen.
Sensorveiledningen for masteroppgaven finner du på semestersiden.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.