PED2103 – Utvikling og læring - deltagelse og tilrettelegging
Kort om emnet
Temaene innenfor dette emnet gir en innføring i forskning og teori om forhold som kan fremme eller hemme en god utvikling og læring i pedagogiske settinger. Emnet fokuserer på deltagelse og tilrettelegging i skole og barnehage.
- Emnet gir forståelse for hvordan mennesker lærer og utvikler seg, og kompetanse til å vurdere kvaliteten i ulike læringsmiljøer, fysiske og digitale.
- Årsaker til barn og unges vansker og pedagogiske tiltak vil bli belyst og drøftet i individ-, gruppe- og systemperspektiv.
- Betydningen av tilhørighet til jevnaldrende og relasjonen til lærere og andre voksenpersoner vil bli vektlagt.
- I tillegg lærer du om ulike tiltak og tilrettelegging for deltagelse i skole og barnehage.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Etter fullføring av emne skal du:
- ha kunnskap om utvikling og læring
- ha kunnskap om betydningen av deltagelse for læring og utvikling
- vite noe om hvordan barn og unges relasjoner til voksne og jevnaldrende har betydning for utvikling av personlig og sosial kompetanse
- ha grunnleggende kunnskap om ulike psykososiale vansker og hvordan disse vanskene kan forstås i lys av sosiale og (nevro)biologiske forklaringsmodeller
- ha kjennskap til noen sentrale forskningsbaserte tiltak som har til hensikt å forebygge og avhjelpe utvikling av vansker og problematferd i barnehage og skole
Ferdigheter
Etter fullføring av emnet skal du kunne:
- analysere årsaker til vansker og problematferd i individ-, gruppe- og systemperspektiv
- kritisk vurdere ulike tiltak som er rettet mot å fremme utvikling av personlig og sosial kompetanse og motvirke problematferd i ulike situasjoner
Generell kompetanse
Etter fullføring av emnet skal du:
- ha økt bevissthet om hvordan teori og vitenskapelig tenkemåte kan bidra til å forstå barns og unges utviklingsbehov
- kunne identifisere utviklingsmuligheter i møte med barn og unge som strever og respektere deres integritet og verdighet
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Opptak til emner skjer på bakgrunn av rangeringsregler. For nærmere informasjon se rangeringskategorier
Anbefalte forkunnskaper
Undervisning
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer.
Det er obligatorisk oppmøte på første undervisningsdag. Dersom du ikke møter mister du plassen på emnet. Dersom du blir syk eller på annen måte forhindret fra å møte første gang, må du gi beskjed til emnets administrative kontaktperson på forhånd.
Dersom du blir syk eller på annen måte forhindret fra å delta i undervisningen - ta kontakt med emnets administrative kontaktperson
Obligatoriske aktiviteter:
Du skal ha godkjent to obligatoriske aktiviteter før du kan gjennomføre eksamen, en gruppeoppgave og en individuell oppgave.
- Du skal utforme og gi en posterpresentasjon i gruppe.
- Du skal skrive en kort individuell oppgave basert på et case
Frister og retningslinjer for de obligatoriske aktivitetene blir gitt ved semesterstart.
Emnet har et pensum på ca.1500 sider.
Eksamen
Skriftlig eksamen (4 timer)
De obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at du skal kunne ta eksamen.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
En eventuell søknad om oppgavetekst på engelsk må sendes til Institutt for pedagogikk innen 1. september.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Eksamensbesvarelsen sensureres av en kommisjon med to sensorer. Den ene av disse kan være emneansvarlig.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i 3 år (inkludert godkjenningssemesteret). Hvis du skal ta eksamen opp igjen etter den perioden, må du gjennomføre emnet og de obligatoriske aktivitetene på nytt. Du må da søke om opptak til emnet.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.