PED2505 – Teknologi og design for bærekraftige læringspraksiser

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i designprosesser og designtenkning i arbeid med omstilling med spesielt fokus på endring av læringspraksiser, som for eksempel i kommunal planlegging, i et klasserom eller et bibliotek. Du vil også få grunnleggende kunnskap om hvordan teknologi kan brukes for å møte denne type utfordringer i en læringspraksis.

I emnet får du muligheten til å utforske ett case basert på et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for pedagogikk i samarbeid med Include - Forskningssenter for sosialt inkluderende energiomstilling. Det kan for eksempel innebære å utforske nye ideer og designe løsningsforslag for en kommune eller en bedrift som ønsker å legge til rette for mer og bedre medvirkning i sitt arbeid med klimastrategier. Casene du kan velge mellom handler på ulike måter om utvikling og igangsetting av aktiviteter som kan bidra til å oppnå reduserte utslipp og bærekraftig omstilling på en inkluderende måte. I alle casene vil deltakelse og samskaping være sentralt. Sammen med en gruppe studenter får du muligheten til å utvikle et teoriforankret designforslag som kan forbedre læringspraksisen i det aktuelle caset. Emnet avsluttes med en presentasjon i form av en «Design Expo» der du vil få muligheten til å legge frem både funn og designforslag, og hvor oppdragsgiverne er til stede og gir tilbakemeldinger.

Målet med kurset er å gi deg praktisk og arbeidslivsrelevant erfaring gjennom å samarbeide med forskere, praktikere og elever, studenter i ulike læringspraksiser står overfor i arbeidet med innovasjon av nye og mer bærekraftige løsninger.

I emnet skal du få muligheten til å:

•    arbeide med innovasjon og utvikling av nasjonale og lokale initiativer for å skape en bærekraftig framtid

•    benytte teori, design- og innovasjonsmetoder for å utvikle designforslag som kan forbedre læringspraksiser

•    presentere funn og designforslag for oppdragsgivere fra ulike institusjoner

Hva lærer du?

Etter å ha fullført emnet vil du ha utviklet

Kunnskaper om

  • ulike initiativer der teknologi tas i bruk i læringssammenheng for å skape en bærekraftig framtid
  • teorier om teknologibruk i læringspraksiser
  • tilnærminger innen pedagogisk design og innovasjon 

Ferdigheter i:

  • anvendelse av læringsteori og designtenkningsprosesser for å designe, evaluere og forbedre teknologibruk i læringspraksiser som arbeider med omstilling mot en bærekraftig framtid
  • interdisiplinære samarbeid og kommunikasjon med eksterne oppdragsgivere eller partnere 

Generell kompetanse:

  • kritisk vurdering av ulike kilder og teknologier
  • samarbeid på tvers av disipliner
  • presentasjonsferdigheter

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Dette emnet inngå i Bærekraftsertifikate

Emnet inngår i UiOs Bærekraftssertifikat  Det anbefales at du tar det obligatoriske emnet i gruppen

SUS2000-Sustainability: Perspectives, Challenges and Solutions før du gjennomfører PED2505..

Overlappende emner

Undervisning

Du vil være del av et aktivt læringsopplegg der du samarbeider med masterstudenter i pedagogikk og jobber i grupper med case. Undervisningen vil være både fysisk og inneholde noen digitale forelesninger.

Obligatoriske aktivitet:

Deltakelse i gruppearbeid er obligatorisk.

Gruppearbeidet vil være basert på:

  • diskusjoner og aktiviteter som trekker fram sentrale temaer og utfordringer relatert til evaluering og design av teknologi for læringspraksiser

  • oppgaver knyttet til gruppens arbeid med valgt case

  • design og idégenererende teknikker som en integrert del av undervisningen.

Litteraturen i dette emnet har fokus på tre områder:

  • Læring med digital teknologi

  • Design for ulike læringspraksiser

  • Design for samskaping og innovasjon»

Eksamen

Du skal sammen med din gruppe lage og gjennomføre en presentasjon i form av en «Design Expo».  Presentasjonen skal inneholde konkrete designforslag som kan forbedre partnerens læringspraksis. Presentasjonen skal gjennomføres muntlig for et panel av oppdragsgiverne. 

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. 

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Hvis du ønsker å ta eksamen på nytt i dette emnet, må du melde deg til undervisning og gjennomføre emnet med obligatoriske aktiviteter på nytt.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 7. juni 2024 03:34:35

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
5
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk