PED4011 – Generell metode og dataanalyse/statistikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

En grunnleggende forståelse av sentrale forskningsstrategier og deres begrunnelser er avgjørende for å kunne lese forskningslitteratur og selv gjøre forskning av høy kvalitet. Dette emnet omhandler grunnleggende kvantitative og kvalitative teknikker og metoder for datainnsamling og analyse. I emnet vil du også bli introdusert for sentrale teoretiske og filosofiske grunnlagsprobelmer som aktuealiseres i ulike deler av en forskningsprosess. Det du lærer i dette emnet, kan du bruke i arbeidslivet når du skal innhente informasjon om et tema, når du skal fortolke, systematisere, vurdere og analysere denne informasjonen, og når du argumenterer for dine synspunkter.

Våre kandidater med utdanning på mastergradsnivå skal ha en bred og fleksibel kunnskap om ulike forskningsmetoder og deres styrker og svakheter. Om du tar aktivt del i undervisningstilbudet, vil du utvikle en komptanse i metode som gir deg et godt grunnlag for videre studier og arbeid.

Hva lærer du?

Kunnskaper

 

Etter fullført emne er det et mål at du skal

  • ha kjennskap til sentrale historiske og samtidige trekk ved pedagogikk som vitenskap
  • kunne forstå og anvende sentrale vitenskapsteoretiske begreper og perspektiver slik som legitimering, sannhet og falsifisering
  • ha kunnskap om sentrale kvalitative og kvantitative analysestrategier og deres muligheter og begrensninger
  • ha grunnleggende forståelse av observasjon, intervju og tekstbaserte metoder
  • kjenne til muligheter og begrensninger i forskjellige statistiske prosedyrer

 

Ferdigheter

 

Etter fullført emne er det et mål at du skal kunne

  • vurdere sammenhenger mellom forskningsproblemer og metodevalg
  • utføre enkle kvalitative analyser av data slik som tekster, historiske dokumenter og intervjuer
  • utføre grunnleggende statistiske analyser, slik som signifikans- og t-testing

 

Generell kompetanse

 

Etter fullført emne er det et mål at du skal

  • kunne reflektere kritisk over egen og andres kunnskapsproduksjon og tilhørende vitenskapsteoretiske og forskningsetiske spørsmål
  • ha utviklet kompetanse til å forstå de metodiske prinsipper og metoder bak diverse forskningsresultater og strategier
  • kunne gjøre kunnskapsbaserte vurderinger av forskningskvalitet 

Opptak til emnet

Emnet forutsetter opptak til masterprogrammet i pedagogikk. 

Alle studenter på masterprogrammet i pedagogikk har rett til plass på emnet. Andre søkere må ha opptak til et masterprogram for å anses som kvalifisert til emnet. Disse rangeres etter søknadstidspunkt.

Kapasitet: 120

Undervisningen på emnet forutsetter at du har grunnleggende kunnskaper om forskningsmetoder innenfor samfunnsfag og humaniora som tilsvarer faglig innhold i PED1010 – Kvalitative metoder og PED1020 – Kvantitative metoder.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger og seminarer som dekker læringsmålene for emnet. Seminarene vil inneholde praktiske øvelser og gruppearbeid.

 

Undervisningen er delt i to deler:

  • Del 1 omhandler pedagogikk som vitenskap, kvantitatv metode  og statistikk. Denne delen leder fram til en skriftlig eksamen.
  • Del 2 omhandler vitenskapssteori og kvalitativ forskning.  En avsluttende skriftlig eksamen dekker denne delen av emnet.. 

 

Undervisning som gis i form av forelesninger er åpen for alle. Seminar er forbeholdt studenter med opptak på masterprogrammet i pedagogikk.

 

Obligatoriske aktiviteter:

Det er obligatorisk å delta aktivt i seminarene og å gjennomføre arbeidsoppgaver tilknyttet seminarene.

Hver undervisningsdel har en seminarrekke. For å få godkjent den obligatoriske aktiviteten kan du maksimalt være borte èn gang fra hver av seminardelene. 

Obligatorisk oppmøte i seminarene må være godkjent for at du skal kunne ta eksamen.

Eksamen

Eksamen består av to deler og begge delene må være bestått for at emnet skal være bestått

  • Eksamensdel 1: 3 timer skriftlig eksamen basert på del 1 av undervisningen.
  • Eksamensdel 2: 4 timer skriftlig eksamen basert på del 2 av undervisningen.

Hver eksamensdel vurderes av to sensorer.

Hjelpemidler til eksamen

Eksamensdel 1: Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler er tillatt.Medbragt kalkulator er ikke tillatt. Det vil være innlagt kalkulator i Inspera.

Eksamensdel 2: Ingen hjelpemidler tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunkt for masterprogrammet i pedagogikk innen fristen for semesterregistrering.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

De to eksamensdelene vektes som følger:

  • Eksamensdel 1: 50%
  • Eksamensdel 2: 50%

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Obligatoriske aktiviteter som er bestått, trenger man ikke å ta om igjen.

Du kan selv velge om du vil ta opp igjen en eller begge deler av dette emnet.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 6. juni 2024 19:15:06

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk