Topplederrollen i endring

Topplederseminar  - Hvilke nye krav og utfordringer står ledere i departement og direktorat overfor?

Eksklusivt seminar for Partnerforums toppledere:

• Er den klassiske byråkratiske rolleforståelsen gått ut på dato?
  • Hva kan mer synlige toppledere tilføre samfunnsdebatten?
  • Hvor farlig er det å være synlig? Hva kan vi lære av de som har stått i stormen?

PROGRAM - ÅRSMØTE, TOPPLEDERSEMINAR OG MIDDAG

Partnerforums årsmøte

Ledet av Dag Morten Dalen, prorektor, Handelshøyskolen BI

Sakspapirer vil bli sendt ut to uker før møtet

Topplederseminar - topplederrollen i endring - synlighet og nye krav

Registrering. Enkel bevertning

15:00  Velkommen ved Dag Morten Dalen, prorektor, Handelshøyskolen BI

Slutt ca. kl 17. Etter seminaret inviteres deltakerne på middag.
17:30 Middag for toppledere og seminardeltakere

Program (pdf)

OM FOREDRAGENE

Knut Olav Åmås: Norske toppledere i offentlig og privat sektor deltar sjelden i samfunnsdebatten med mindre det er for å gjøre rede for egne prioriteringer og beslutninger. Hvorfor er det slik? Og må det være slik? Statlige toppledere har en bred og dyp samfunnsforståelse som kan tilføre offentligheten mye. Er det mulig å få det til?

Eli Telhaug: Embetsverk og ledere i offentlig sektor skal både ivareta tradisjonell embetsmannsverdier og nye lederkrav. Hvilke nye krav og utfordringer står ledere i departement og direktorat ovenfor? Hvilke utfordringer er knyttet til å ivareta de tradisjonelle embetsmannsverdiene i dag? Hvordan ivaretas behovet for gode utrednings- og beslutningsprosesser i statsforvaltningen? Vil synlighet og deltakelse i samfunnsdebatten fra byråkratenes side bidra til omstilling og effektivitet i offentlig sektor?

Fanny Duckert har forsket på personer som har havnet i medienes kritisk søkelys gjennom sin yrkesrolle og har nettopp publisert boken: «I medienes søkelys», sammen med Kim Edgar Karlsen. Hun har funnet at selv svært erfarne personer, med omfattende medietrening og støtteapparat opplevde store belastninger ved negative personkarakteristikker i mediene. Ble fordømmelsen ensidig og overveldende, kunne det gi reaksjoner og helseplager som satt i flere år etter. Men det var også store individuelle variasjoner i reaksjonene. Hvilke faktorer syntes å være avgjørende for opplevelsen av sterk versus moderat belastning? Hva kan vi lære?

Marte Mangset: Anti-byråkratiske profesjonsidentiteter blant norske, franske og britiske toppbyråkrater?
I intervjuer med ansatte i lederstillinger i sentralforvaltningen i Norge, Frankrike og Storbritannia snakkes det lite om klassiske byråkratiske idealer som forutsigbarhet, rutiner og nøytralitet. Til gjengjeld snakkes det mye om å få ting til å skje, autonomi og makt. Er den klassiske byråkratiske rolleforståelsen i ferd med å endres? Viskes skillelinjene mellom forvaltningsledelsen og politikerne ut?

OM BIDRAGSYTERNE

Knut Olav Åmås er direktør for Fritt Ord, tidligere redaktør i Aftenposten og tidligere statssekretær i Kulturdepartementet. Åmås har vært leder av Mangfoldsutvalget. Han skrev om De tause topplederne, (Aftenposten 28/3-2015): «Topplederne i privat og offentlig sektor er stort sett tause og usynlige i samfunnsdebatten. Synd for samfunnet».

Fanny Duckert er professor i psykologi ved UiO. Hun har vært instituttleder på Psykologisk institutt, Dekan ved Samfunnsvitenskapelig fakultet og har hatt en rekke styrelederverv innenfor akademia og forskningsadministrasjon. Foruten medieeksponering er hennes forskningsfelt innenfor helse- og livsstil, og kultur, kommunikasjon og ledelse

Eli Telhaug er departementsråd i Arbeids- og sosialdepartementet. Hun har også vært departementsråd i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, assisterende departementsråd i Kunnskapsdepartementet, og har før dette jobbet i over 20 år i Finansdepartementet. Siviløkonom fra NHH.

Marte Mangset er postdoktor ved Senter for profesjonsstudier ved Høyskolen i Oslo og Akershus. Marte har en doktorgrad fra Sciences Po Paris og Universitetet i Bergen. Tittelen på avhandlingen er “The discipline of historians: a comparative study of historians' constructions of the discipline of history in English, French and Norwegian universities”. Mangset er spesialisert innen internasjonale sammenlignende kvalitative sosiologiske studier av kunnskap, utdanning og makt. Hun jobber for tiden med en sammenlignende studie av hvilke kunnskaper og ferdigheter som legitimerer byråkratiske lederes makt i Norge, Frankrike og Storbritannia.

PÅMELDING

Påmelding

Frist for påmelding er 12. desember. Påmeldingen til årsmøtet, seminar og/eller middag. Seminaret er forbeholdt Partnerforums toppledere, som gjerne må invitere med seg aktuelle ressurspersoner fra egen organisasjon.

OM ÅRSMØTET OG TOPPLEDERSEMINARET

Partnerforum arrangerer topplederseminar for Partnerforums ledere i etterkant av årsmøtet, normalt i løpet av november/desember. Målsettingen er å skape dialog omkring viktige tema for velferdsstaten, og oppmerksomheten er rettet mot utfordringer for politikk- og virkemiddelutforming. Til seminaret inviteres Partnerforums toppledere og innledere fra forskning og forvaltning/næringsliv.

Tidligere topplederseminarer

OM PARTNERFORUM

Partnerforum er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og statlige virksomheter. Vi er 21 partnere som samarbeider om å lage arrangementer om temaer som er aktuelle for statsforvaltningen. Partnerforum avholder årlig ca 25 arrangementer, herav ett seminar for hver partner. I fjor satte vi rekord, da bidro 102 innledere for 3000 deltakere.

Publisert 1. nov. 2017 16:17 - Sist endret 10. juli 2019 13:38