FYS2810 – Prosjektoppgave I

Kort om emnet

Emnet består av et forskningsprosjekt i fysikk som innbefatter sammenskriving av forskningsmessige funn og bearbeidede informasjoner og data. Noen prosjektoppgaver involverer praktisk laboratoriearbeid eller teoretiske beregninger innen et spesifikt forskningsprosjekt.

Studenten må selv finne en veileder som har mulighet til å tilby en prosjektoppgave.

Hva lærer du?

Etter å ha fullført emne skal du:

  • ha fått en grundig innføring i det valgte prosjekt-temaet. 
  • oppnådd kompetanse i å planlegge og å gjennomføre et forskningsnært prosjekt.
  • ha lært lære å gi en vitenskapelig fremstilling av resultatene, skriftlig i form av en prosjektrapport, og muntlig i form av en presentasjon.

Opptak til emnet

Emnet er kun åpent for studenter på Fysikk og astronomi (bachelor), Elektronikk, informatikk og teknologi (bachelor), Honours-programmet (bachelor)Kjernefysikk og nukleærteknologi (bachelor) og innreisende utvekslingsstudenter.

Opptak til emnet forutsetter at studenten selv tar kontakt med en eller flere vitenskapelig ansatte ved den ønskede seksjonen ved Fysisk institutt før semesterstart, og gjør avtale om forskningsprosjekt.

VIKTIG: Antall prosjekter som tilbys er svært få, og varierer fra null til noen få hvert semester. Det betyr at du ikke kan regne med å få opptak på emnet selv om du er interessert.

Endelig opptak gis først når prosjektbeskrivelsen er signert av student og veileder. Siste frist er 1. september / 1. februar.

Spesielle opptakskrav

I tillegg til generell studiekompetanse eller realkompetanse må du dekke spesielle opptakskrav.

Du må ha:

  • Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) + R2

Og en av disse:

  • Fysikk (1+2)
  • Kjemi (1+2)
  • Biologi (1+2)
  • Informasjonsteknologi (1+2)
  • Geofag (1+2)
  • Teknologi og forskningslære (1+2)

De spesielle opptakskravene kan også dekkes med fag fra videregående opplæring før Kunnskapsløftet, eller på andre måter.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen består av individuell veiledning etter avtale mellom student og lærer. Studenten må selv finne en veileder som har mulighet til å tilby en prosjektoppgave.

Prosjektbeskrivelse:

Det skal utarbeides en prosjektbeskrivelse som signeres av student og veileder og leveres eller sendes til studieadministrasjonen for godkjenning. Prosjektbeskrivelsen bør inneholde

  • Hensikten med prosjektet
  • En fremdriftsplan
  • Avgrensning av prosjektet i tid og omfang slik at det fyller de 10 studiepoengene det er ment å fylle. 10 sp tilsvarer ca 6 uker = ca 250 timer.
  • Oversikt over hvilke metoder og instrumenter studenten er ment å bruke/lære.
  • En risikovurdering
  • Veiledning. Som et utgangspunkt kan det være naturlig å avtale intensiv veiledning under opplæringsfasen og deretter veiledningsmøter én gang i uken. Dersom studenten forventes å legge arbeidet til bestemte tider, bør dette avklares. En student som har en ekstern oppgave, må ha en intern kontaktperson ved instituttet.
  • Medveiledere. Dersom noen andre skal veilede studenten på prosjektoppgaven eller drive opplæring og veiledning på bestemte metoder eller instrumenter, bør det gå frem av prosjektbeskrivelsen.

Studentens oppgaver:

Studentens oppgaver skal i hovedtrekk være beskrevet i prosjektbeskrivelsen, men noen justeringer underveis vil være naturlig. Hvis det blir større endringer av prosjektet, bør veileder og student justere prosjektbeskrivelsen slik at mål og ansvarsområder fortsatt er klart for begge parter.

Under prosjektarbeidet er studenten en del av labfellesskapet, og deltar i nødvendige rydde-, vaske og vedlikeholdsoppgaver på linje med andre brukere av laboratoriet. Studenten skal imidlertid ikke settes til rutinepreget ryddearbeid som normalt ville vært utført av teknisk personale.

Undervisningen kan innebære laboratorie- og/eller feltarbeid, og du bør da vurdere å tegne en egen reise- og personskadeforsikring. Les om hvordan du er forsikret som student.

Veiledning:

Studenten må få tilstrekkelig opplæring i instrumenter og metoder til å kunne utføre prosjektet på en god og sikker måte, men forventes å jobbe med stor grad av selvstendighet. Typen og hyppigheten av veiledning vil variere avhengig av prosjektet og hvilken fase man er i, men det er naturlig at veileder følger opp studenten underveis for å kunne korrigere prosjektet og hjelpe studenten å tolke resultatene. Veileder bør også gi tilbakemelding på arbeidet med prosjektrapporten i sluttfasen

Prosjektrapport:

Ved prosjektets slutt skal studenten utarbeide en prosjektrapport. Prosjektrapporten bør inneholde:

  1. Beskrivelse av prosjektets mål
  2. Bakgrunn for prosjektet
  3. Beskrivelse av metoder som er benyttet
  4. Resultater
  5. Diskusjon og konklusjon

Prosjektrapporten skal være skrevet i en vitenskapelig stil, og referanser skal benyttes der det er naturlig, men kravet til teoretisk bakgrunn skal ikke være større enn at det lar seg passe inn i oppgavens omfang.

Eksamen

  • Skriftlig eksamen i form av en prosjektrapport, som vurderes bestått/ikke bestått.
  • Avsluttende muntlig eksamen, som vurderes bestått/ikke bestått, består av en presentasjon av prosjektarbeidet, etterfulgt av eksaminasjon hvor prosjektet diskuteres.

Prosjektrapporten må være bestått før avsluttende muntlig eksamen.

Som eksamensforsøk i dette emnet teller også forsøk i følgende tilsvarende emner: FYS2820 – Prosjektoppgave II, FYS2830 – Prosjektoppgave III.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. 

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Om du kan dokumentere at du var syk eller hadde en gyldig grunn til fravær, har du rett til en utsatt eksamen i følge de vanlige eksamensreglene.

Hvis du stryker, kan du få anledning til å levere en revidert oppgave innen 1 uke hvis veileder og sensor mener det er faglig grunnlag for det.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:38:50

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk (engelsk på forespørsel)