SOS4010 – Kvalitativ metode

Kort om emnet

Kurset gir innsikt i og erfaring med avanserte kvalitative metoder og analysetradisjoner. Kvalitative metoder er grunnleggende når målet er å tolke erfaringer, opplevelser, meninger og motiver i lys av sosiale omstendigheter. Kvalitative metoder gir rike data om hva folk gjør og om hvorfor de gjør som de gjør, og egner seg til å undersøke språkbruk og hvordan mennesker gjennom språklig aktivitet bidrar til den sosiale konstruksjon av virkeligheten.

Et viktig siktemål er å vise hva hva slags data og analysemetoder som passer til hvilke problemstillinger. Gjennom praktiske øvelser skal studentene utforme problemstillinger, generere data og analysere disse. Kurset gir også en innføring i forskningsetikk og etiske problemstillinger.

Emnet fokuserer på flere sentrale kvalitative metoder og analysetradisjoner, bla.:

  • Intervju
  • Tekstanalyse
  • Bilder/video
  • Etnografi
  • Diskursanalyse
  • Narrativ analyse
  • Fenomenologi
  • Online etnografi

Hva lærer du?

Kunnskap

Du skal:

  • Få en bred teoretisk og praktisk forståelse av kvalitative metodenes egenart, anvendelsesområde og vitenskapsteoretiske forankringer.
  • Få en oversikt over sentrale konkrete teknikker og fremgangsmåter.
  • Få innsikt i flere forskjellige tilnærminger til kvalitative data og måter å arbeide kvalitativt.
  • Få en forståelse for grunnleggende analysestrategier.
  • Forstå sammenhengen mellom ulike kvalitative metoder og teoretiske perspektiver.
  • Kunne lese empiriske kvalitative studier kritisk og reflektere over metoden som er brukt.

Ferdigheter

Du skal:

  • Kunne designe et forskningsopplegg.
  • Kunne innhente data, analysere og rapportere forskning. Kurset skal dyktiggjøre studentene i de håndverksmessige sidene ved kvalitative metoder gjennom å prøve ut metodiske grep på en begrenset problemstilling.
  • Få en grunnleggende forståelse av hvordan kvalitative metode skal fremstilles i en ferdig forskningspublikasjon.
  • Gjennom kombinasjonen av teoretisk innsikt og praktisk trening være i stand til å reflektere kritisk rundt egne valg og tenke ut alternative forskningsdesign for kvalitative studier.

Generell kompetanse:

Du skal kunne bruke etisk skjønn i forhold til ens egen rolle som forsker, hvordan datainnsamlingen kan være en intervenering i menneskers liv, og i forhold til hvordan analysen alltid vil være en gjendikting forskeren selv står ansvarlig for.

Opptak til emnet

Emnet er et obligatorisk emne i masterprogrammet i sosiologi. Studenter på masterprogrammet må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Emnet er også valgbart for studenter på følgende studieprogram, dersom de oppfyller forkunnskapskravet (se under).

Det er også mulig å søke om hospitantstatus på emnet. Merk at det kun er eventuelt ledige plasser på emnet som gis til hospitanter.

Obligatoriske forkunnskaper

Studenter ved lektorprogrammet og OLA-programmet bes ta kontakt med sine studiekonsulenter om de er usikre på om de oppfyller forkunnskapskravet. Dersom du melder deg til emnet uten å dekke forkunnskapskravet, vil din undervisningsmelding bli trukket.

Overlappende emner

  • 10 studiepoeng overlapp med SOS4010P.
  • 9 studiepoeng overlapp med SOS310.

Undervisning

Forelesninger og seminarer.

Obligatorisk aktivitet:

  • Oppmøte på seminar (minst 5 av 6 ganger).

  • Aktiv deltakelse og gjennomføring og innlevering av arbeidsoppgaver tilknyttet seminaret.

For å få godkjent obligatorisk aktivitet må du levere skriftlige oppgaver i forbindelse med seminarene og delta aktivt i seminarundervisningen. (Nærmere instruksjon gis på seminarene).

Bestått obligatorisk aktivitet og deltakelse på seminarene er gyldig i fire semestre.

 

Fravær fra obligatorisk aktivitet

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet. Merk at fraværet må dokumenteres ved legeerklæring eller lignende.

 

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Emneoppgave.

Du må ha fått godkjent all obligatorisk aktivitet for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av AI-verktøy som Chat GPT eller liknende.

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Vi tilbyr utsatt eksamen samme semester hvis du blir syk eller har annet gyldig forfall på ordinær eksamen.

Se også informasjon om å ta eksamen på nytt.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 26. mai 2024 19:12:59

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk