STV4022 – Anvendt statistikk for statsvitenskap
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Hvordan kan vi trekke forsvarlige konklusjoner fra kvantitative data? En sentral oppgave i statsvitenskapen er å identifisere årsakssammenhenger, og dette forutsetter både egnede forskningsdesign og forsvarlig statistisk modellering. Målet med dette masteremnet er å utvikle deltakernes ferdigheter på begge disse områdene, slik at de både kan forholde seg kritisk til eksisterende analyser og gjennomføre egne kvantitative studier.
Hovedfokuset i kurset ligger på regresjonsanalyse og generaliserte lineære modeller, og innholdet illustreres ved hjelp av konkrete eksempler. Kurset er obligatorisk for alle mastergradsstudenter i statsvitenskap.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Du skal:
- kunne vurdere styrker og svakheter ved utvalgte strategier for å identifisere årsakssammenhenger i kvantitative studier
- kjenne til sentrale datastrukturer og hvilke problemer som kan oppstå hvis man bruker uegnede modeller til å analysere disse.
Ferdigheter
Du skal kunne:
- gjennomføre en forsvarlig regresjonsanalyse i statistikkprogrammet R
- analysere diskrete utfall ved hjelp av generaliserte lineære modeller
- diagnostisere - og om nødvendig forbedre - grunnleggende statistiske modeller
- presentere og visualisere data og resultater på en hensiktsmessig måte.
Generell kompetanse
Du skal:
- ha et grunnlag for å vurdere styrken i årsaksmessige påstander
- ha erfaring med databehandling og grunnleggende programmering
- ha evne til å gjennomføre et begrenset kvantitativt forskningsprosjekt
Opptak til emnet
Emnet er forbeholdt programstudenter på masterprogrammet i statsvitenskap.
Anbefalte forkunnskaper
Kurset forutsetter grunnleggende forståelse av deskriptiv statistikk, inkludert målenivåer og mål for sentraltendens, spredning og samvariasjon. I tillegg forventes grunnleggende forståelse av statistisk generalisering og lineær regresjon, samt grunnleggende ferdigheter i statistikkprogrammet R.
Det anbefales også at man på forhånd har fullført kurset STV4021 – Forskningsdesign i statsvitenskap
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med STV4020A – Forskningsmetode og statistikk (nedlagt).
Undervisning
Forelesning og seminar.
Skillet mellom forelesninger og seminarer er fleksibelt i den forstand at også forelesningene kan inneholde studentaktiviserende elementer.
For å kunne delta i undervisningen må du ha egen bærbar datamaskin.
Obligatorisk aktiviteter
- Oppmøte på første seminar,
- Oppmøte på to av fire påfølgende seminarer
- Innlevering av svar på oppgaver til fire av fem seminarer
Se SV-fakultetets regler for bytte av seminargrupper og retningslinjer for obligatoriske aktiviteter.
Fravær fra obligatorisk aktivitet
Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Fire timers skoleeksamen.
Godkjente obligatoriske aktiviteter er et vilkår for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.